ارزیابی نماینده ایکوموس جهانی از هگمتانه در حال اجرا است

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، ارزیابی نماینده ایکوموس جهانی از هگمتانه مرکز تاریخی آن شروع شده و تا چند روز آینده ادامه خواهد داشت.

ارزیابی نماینده ایکوموس جهانی از هگمتانه در حال اجرا است

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، به منظور، قرار گیری هگمتانه در لیست میراث دنیای یونسکو، ارزیاب اعزامی ایکوموس دنیای وارد ایران شده و برنامه ارزیابی میدانی وی آغاز شده است. طبق پروتکل های میراث دنیای، ارزیابی پرونده های میراث دنیای، از سوی یونسکو به ایکوموس دنیای سپرده می شود.

ایکوموس دنیای نیز از میان کارشناسان برجسته دنیای که در حوزه مرتبط پرونده دارای تخصص هستند، ارزیاب را انتخاب و به محل موضوع پرونده اعزام می نماید.

در پرونده ثبت دنیای همدان، عناصر شاخصی نظیر میدان امام، مسجد جامع، آرامگاه بوعلی سینا، مقبره استر، بازار تاریخی همدان در محدوده ارزیابی کارشناس اعزامی ایکوموس قرار خواهد گرفت.

ضمن آنکه، ارزیاب، آنالیز میدانی عرصه و حریم محدوده محوطه باستانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان را در دستور کار دارد.

پرونده ثبت دنیای همدان از این بابت که دربردارنده میراث باستانی از دوره ماد تا دوره اسلامی است بعلاوه دوره معاصر شهرسازی را در بر می گیرد؛ بسیار حائز اهمیت است.

در کنار حضور ارزیاب ایکوموس در ایران، وزارت میراث فرهنگی تصمیم گرفته در مدتی که این ارزیاب در استان همدان واقع شده است، نمایشگاهی موقت و پنج روزه را از 11 اثر زرین و سیمین متعلق به دوره های هخامنشی تا ساسانی که از محوطه های باستانی همدان کشف شده اند و در موزه ملی ایران نگهداری می شوند؛ به نمایش بگذارد. پس از انتها سفر ارزیاب، موزه هگمتانه همدان از وجود این آثار خالی می شود و آثار دوباره به موزه ملی ایران برمی شود.

ریتون (جام) طلایی با سری از شیر و بال پرنده، خنجر طلایی هخامنشی، بشقاب نقره ای ساسانی، جام نقره ای هخامنشی، سرستون سنگی هخامنشی با نقشی از گاو، کاسه طلایی هخامنشی، آمفورای نقره ای هخامنشی و بشقابی نقره ای با نقشی از شهبانوی ساسانی و دستبند طلایی هخامنشی، بخشی از این مجموعه است.

هگمتانه کجاست؟

هَگمَتانَه (پارسی باستان: Hagmatāna؛ پارسی میانه: همتان Hamatān؛ پارسی نو: همدان، به معنی جایِ به هم آمدگان، جای گردآمدگان) مرکز مادها، مرکز تابستانی هخامنشیان، و ساتراپ نشین ماد از هخامنشیان تا ساسانیان بود. یونانیان هگمتانه را اِکباتان می خواندند.

این شهر کهن، نخستین مرکز ایران بوده و به همراه آتن در یونان و رم در ایتالیا و شوش در خوزستان، از معدود شهرهای باستانی دنیا است که همچنان زنده و مهم مانده است. هرودوت این شهر را ساخته دیااکو دانسته و گفته است که هفت دیوار داشته که هر کدام به رنگ یکی از سیاره ها بوده اند.

دانشنامه ایرانیکا بنیانگذاری ماد را سال 708 پیش از میلاد به مرکزیت هگمتانه و از طریق دیاکو ذکر می نماید.

در سال 550 پیش از میلاد، ایشتوویگو شاه ماد از کوروش هخامنشی شکست می خورد و پیرو آن هگمتانه به تسخیر کوروش در می آید.

در سال 330 پیش از میلاد، داریوش سوم کشته شده و هگمتانه فتح می شود. بعلاوه تخت جمشید از طریق اسکندر مقدونی ویران شده و حکمرانی هخامنشیان انتها می پذیرد. ویکی پدیا

نام و ریشه شناسی هگمتانه

نام این شهر در سنگ نوشتهٔ داریوش بزرگ در بیستون در زبان فارسی باستان در گنج نامه هَمگمَتانَ، در زبان ایلامی اَگ-مَ-دَ-نَ و در زبان اکدی اَ-گَ-مَ-تَ-نُ ثبت شده است. معمولاً چنین تفسیر می شود که این واژه از هَنگمَتَ یا هِنَگمَن (به فارسی میانه: انجمن) به معنای محل گردآمدن و گرد هم آیی مشتق شده است و نتیجه گرفته می شود که پیش از شکل گیری دولت ماد، نوعی گردهمایی مردمی در اینجا انجام می شد. هرودوت به یک گردهمایی مادها که در آن دیاکو به شاهی برگزیده شد، اشاره می نماید ولی محل آن را مشخص ننموده است.

واژهٔ ایلامی هَل. مَتَ. نَ به معنای سرزمین مادها احتمالاً نباید درست باشد چرا که شهر مرکز مادها نمی توانست نامی ایلامی داشته باشد یا سرزمین نامیده شود.

جرج کرزن، پیشنهاد نموده است که با توجه به اینکه در آن جا هفت شهر، هگمتانه نامیده می شوند و چهارتای آن ها در پارس قرار دارند، این نام در واقع برای مرکز یا شهر شاهی مشخص شده بود. در منابع باستانی و دیگر منابع، برای هگمتانه نام های مختلفی ذکر شده است: در زبان یونانی اِکباتانا، اِگباتانا، در زبان لاتین اکباتانا، اکباتانا، اکباتانیس پارتیوروم در زبان آرامی اَحمِتَ، در زبان ارمنی اَحمَتَن، هَمَتَن، اِکبَتَن و در زبان فارسی میانه هَمَدان.

بنا بر هر دو زمینهٔ تاریخی و باستان شناسی، تطبیق هگمتانه با همدان، قطعی است. با این حال، کمبود آثار باقی ماندهٔ قابل مشاهده از دوران پیش از اسلام در این منطقه، باعث شده که بعضی از نخستین بازدیدکنندگان اروپایی، مکان های جایگزینی همانند شوش، کنگاور و تخت سلیمان را برای هگمتانه پیشنهاد دهند.

بعلاوه، سکه هایی از زمان ساسانی کشف شده که محل ضرب آن ها اهمتان قید شده است. نخستین اشارهٔ نوشتاری به نام مادها و سرزمین ماد، در سالنامهٔ بیست و چهارم سارل مانزر سوم (836 قبل از میلاد) و سارگن دوم (715 قبل از میلاد) بوده است که از این قوم و سرزمین آنان به نام مادای یا آمادای یاد نموده اند.

تاریخچه هگمتانه

با توجه به موقعیت و منابع استراتژیک هگمتانه، این محوطه احتمالاً پیش از هزارهٔ یکم پیش از میلاد اشغال شده بود، هرچند که شواهد تاریخی و باستان شناختی در این مورد وجود ندارد. بنا به گفتهٔ هرودوت، هگمتانه در اواخر سدهٔ هشتم پیش از میلاد به عنوان مرکز مادها از طریق دَهیوکَ برگزیده شد.

هرودوت مجتمع شاهانه شامل قصر، خزانه داری و اقامت گاه نظامی که بر روی تپه ای ساخته شده بودند را توصیف می نماید و می گوید که این مجتمع از طریق هفت دیوار متحدالمرکز که هر دیوار داخلی از دیوار بیرونی بلندتر بود و بر آن اِشراف داشت، ساخته شد. با وجود دو سده درگیری در سرزمین های مادی مرکز زاگرس، آشوریان هیچ گونه گزارش روشنی از هگمتانه ارائه نداده اند و ممکن است که آن ها هرگز در شرق الوند پیش روی ننموده باشند. سنت های قدیمی دیگری، منشأ شهر هگمتانه را به سمیرامیس افسانه ای یا به جمشید نسبت می دهند.

منبع: دنیای سفر

به "ارزیابی نماینده ایکوموس جهانی از هگمتانه در حال اجرا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزیابی نماینده ایکوموس جهانی از هگمتانه در حال اجرا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید