اصلاح حریم تل خسرو و بازنگری در حریم بافت تاریخی شهر دهدشت

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، اصلاح حریم تل خسرو و بازنگری در حریم بافت تاریخی شهر دهدشت صورت می پذیرد.

اصلاح حریم تل خسرو و بازنگری در حریم بافت تاریخی شهر دهدشت

بدنبال اظهارات رئیس جمهور درباره اهمیت و حساسیت مشخص حریم آثار تاریخی با تاکید بر اینکه اختلالی در کسب و کار و معاش مردم ایجاد نکند، رحیم دادی نژاد معاون میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد شرایط مشخص حریم و عرصه در این استان را تشریح کرد و اضافه نمود: از 780 اثر تاریخی که در این استان به ثبت ملی رسیده است، حدود 40 اثر مشخص عرصه و حریم شده اند و در این بین کوشک گودنگون گچساران، مجموعه تاریخی خیرآباد شامل دو پل و یک چهار طاقی آتشکده، محوطه تاریخی تنگ سولک و اثر تاریخی دوگور دوپا در شهرستان باشت از جمله آثار تاریخی استان هستند که احتیاج دارند فوری مشخص حریم شوند که در حال حاضر روی پرونده مشخص حریم و عرصه آنها کار می کنیم.

او اضافه نمود: در حریم این آثار همیشه چالش هایی وجود داشته است، برای مثال محوطه خیرآباد منطقه ای نفت خیز است و در کنار جاده اصلی و رودخانه قرار گرفته است و از سویی، زمین های کشاورزی در اطراف آن وجود دارد، اینها مخاطراتی هستند که این محوطه تاریخی را تهدید می نمایند و برای حفظ آن ضرورت دارد به فوریت، حریم مشخص گردد.

معاون میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: چهک، تپه ا تاریخی در روستای چهار بیشه است که به علت نداشتن حریم و عرصه، همیشه با چالش هایی از سوی مالکان خصوصی روبرو بوده است، مردمی که اطراف این محوطه تاریخی زندگی می نمایند درصدد هستند ساخت و سازهایی انجام دهند که میراث فرهنگی با آنها موافقت نمی نماید و برای برطرف این مشکل، باید این محوطه تاریخی خیلی فوری مشخص حریم گردد.

دادی نژاد درباره چالش های مشخص حریم و عرصه در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: مطالعات و پژوهش مشخص حریم و عرصه را جز اعتبارات استانی قرار داده اند، با توجه اینکه کهگیلویه و بویراحمد استان محرومی است و در کل اعتبارات ضعیفی دارد، تامین بودجه چالشی برای مشخص حریم و عرصه در استان شده است. ضروری است در این باره بازنگری گردد تا علاوه بر اعتبارات استانی از اعتبارات ملی هم بهره مند شویم و بتوانیم اقدامات مشخص حریم و عرصه را انجام دهیم. از دیگر چالش های ما در این حوزه کمبود کارشناس متخصص است و بکارگیری متخصصان بیشتر در این زمینه جز برنامه های کاری سال جاری است.

او بعلاوه درباره دیگر آثار تاریخی استان که مشخص حریم آنها چالش برانگیز شده، اظهار کرد: تپه خسرو (تل خسرو) از جمله آثار تاریخی کهگیلویه و بویراحمد است که مشخص حریم آن چالش هایی بدنبال داشته و برای برطرف آن، حریم آن را اصلاح کردیم، بعلاوه بافت تاریخی دهدشت از جمله آثار تاریخی است که مشخص حریم شد اما احتیاجمند بازنگری حریم بوده و اقداماتی در حال اجرا است.

معاون میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد درباره شرایط همکاری مدیریت شهری برای حفظ حریم آثار تاریخی گفت: خوشبختانه مدیریت شهری برای چالش هایی که میراث فرهنگی با مردم و مالکان خصوصی در حریم آثار تاریخی دارد، همکاری لازم را انجام می دهد. بزرگترین بافت تاریخی استان ما مربوط به دهدشت است که شورای شهر و شهرداری برای حفظ آن همکاری های لازم را با میراث فرهنگی انجام می دهند و ضوابط را اجرا می نمایند.

گاهی هم درخواستهایی دارند که اگر منطقی باشد، میراث فرهنگی آنها را می پذیرد و اعمال ضوابط می نماید. البته درباره همکاری مدیریت شهری با میراث فرهنگی توافق هایی شده که تا به امروز اجرایی نشده است، برای مثال بخشنامه هایی وجود دارد که مسکن و راه و شهرسازی باید زمین های معوض را در اختیار مالکانی که در حریم آثار تاریخی ملک دارند، قرار دهد و این مطالبه را بارها درخواست نموده ایم اما انجام نشده است.

دادی نژاد درباره اثر تفویض اختیار مشخص حریم و عرصه به اداره کل استانها گفت: این اقدام بسیار خوب است، با توجه به اینکه تصویب حریم به وسیله شورای ثبت و حریم یک فرآیند زمان بر است، تفویض اختیار در این باره به استان کار را راحت تر می نماید. شاید کمبود کارشناس متخصص داشته باشیم، اما همان کارشناسانی که داریم می توانند خیلی خوب در این زمینه کار نمایند. نمیتوان گفت که ممکن است این تفویض اختیار موجب هیچ خطایی نگردد، اما باستان شناسانی که در حوزه میراث فرهنگی فعالیت می نمایند نسبت به این حوزه متعصب هستند و نمیتوان روی آنها اعمال نفوذی داشت، علاوه بر این قرار است حریم ها با نظارت کارشناس ناظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشخص شوند.

منبع: همگردی

به "اصلاح حریم تل خسرو و بازنگری در حریم بافت تاریخی شهر دهدشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصلاح حریم تل خسرو و بازنگری در حریم بافت تاریخی شهر دهدشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید