ثبت چهارمین مرد نمکی ایران در لیست آثار ملی

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، چهارمین مرد نمکی ایران به ثبت ملی رسید!

به گزارش خبرگزاری های رسمی کشور، چهارمین مرد نمکی که از سالم ترین و کامل ترین مکشوفه های معدن نمک چهرآباد زنجان است در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این مومیایی 2300 سال قدمت دارد و بر اساس تحقیقات انجام گرفته تعیین شده که این مومیایی طبیعی، پسر جوانی بوده که به هنگام مرگ تقریبا 16 سال سن داشته است. در ادامه خبر ثبت چهارمین مرد نمکی ایران در لیست آثار ملی همراه خبرنگاران باشید.

ثبت چهارمین مرد نمکی ایران در لیست آثار ملی

همان طور که گفتیم چهارمین مرد نمکی ایران در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان (یحیی رحمتی) درباره این موضوع گفت: در جلسه شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی کشور مرد نمکی شماره 4 که جزء سالم ترین و کامل­ ترین مومیایی های مکشوفه از معدن نمک چهرآباد با قدمتی 2 هزار و 300 ساله است، به ثبت ملی رسید.

بعلاوه رحمتی ادامه داد: با این وجود که هنگام مرگ این مرد آسیب دیده بوده اما تقریبا بیشتر نواحی بدن جسد سالم به جای مانده است این نواحی نیز شامل مجموعه استخوان ها و بافت های نرم وی است که بر اثر از دست دادن آب بدن کاملا خشک شده است.

محل نگهداری چهارمین مرد نمکی ایران

وی با اشاره به اینکه این مرد نمکی به هنگام کشف جسد در شرایط دمر قرار داشت، گفت: مرد نمکی 2300 ساله هم اکنون در موزه مردان نمکی عمارت ذوالفقاری زنجان نگهداری می گردد. بعلاوه حالت بدن این مرد به این صورت است که دست های او از ناحیه آرنج خم شده، دست چپ روی زمین و دست راست در حالت تقریبا مشت شده قرار گرفته است و پای راست به صورت نیمه باز و پای دیگر جمع شده در زیر شکم است.

رحمتی نیز اضافه نمود که با وجود شکستگی جمجمه در چند قسمت علت مرگ با توجه به تحقیقاتی که بر روی این مومیایی اجرا شده، فشار بر قفسه سینه و پارگی قلب در نتیجه ریزش تونل ها و ریزش خاک و آوار روی وی اجرا شده است. بر اساس تحقیقات اجرا شده بر روی این مومیایی 2300 ساله، متوجه شدیم که این مومیایی متعلق به پسر جوانی بوده که در زمان مرگ حدود 16 سال سن داشته است. قد این مومیایی 170 تا 175 سانتی متر و بر روی گوش هایش حلقه هایی از جنس نقره دیده می شده است.

اشیای کشف شده همراه مومیایی 2300 ساله

اشیایی که همراه این جوان مومیایی کشف شده جالب توجه است که شامل یک چاقو فلزی با دسته استخوانی بوده که در غلافی چرمی به کمربند پارچه ای او بسته شده بوده است، از اشیای دیگر می توان به دو کوزه کوچک سفالی سالم وبعلاوه طناب های گیاهی، یک مهره کوچک با لعاب آبی، یک پی سوز سالم دودزده، 111 تکه سفال و … نیز همراه این جسد یافت شده است.

رحمتی در انتها در خصوص پوشش مرد نمکی گفت:

از ویژگی های بسیار مهم این مومیایی طبیعی، لباس کامل است که بر تن او دیده می­ گردد، این لباس از بالا پوشی بلند، یک شلوار و کفش چرمی تشکیل شده است.

منبع: الی گشت

به "ثبت چهارمین مرد نمکی ایران در لیست آثار ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت چهارمین مرد نمکی ایران در لیست آثار ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید