مضرات ناخن های مصنوعی

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، ناخن یکی از ضمایم پوستی است که نقش مهمی در کارهای دست و زیبایی آن ایفا می نماید. لذا از گذشته های دور همواره زنان سعی می کردند ناخن های خود را زیباتر جلوه دهند و تغییرات مختلفی را از نظر رنگ، فرم و شکل به آنها بدهند.

مضرات ناخن های مصنوعی

مضرات ناخن های مصنوعی

ناخن یکی از ضمایم پوستی است که نقش مهمی در کارهای دست و زیبایی آن ایفا می نماید. لذا از گذشته های دور همواره زنان سعی می کردند ناخن های خود را زیباتر جلوه دهند و تغییرات مختلفی را از نظر رنگ، فرم و شکل به آنها بدهند.

یکی از روش هایی که زنان برای زیبا کردن ناخن های خود بکار می برند، استفاده از ناخن های مصنوعی یا مواردی است که سطح یا شکل ناخن را به فرم دلخواه در می آورد؛ هر چند تحقیقات در سال های اخیر روشن نموده که استفاده از اینگونه ناخن ها و حتی کاشت آنها می تواند باعث بروز عوارضی برای این افراد گردد.

برخی از متخصصین پوست معتقدند که؛ امروزه زنان به دو دلیل از ناخن های مصنوعی یا کاشت ناخن استفاده می نمایند؛ یکی به دلیل بیماری های مختلفی است که صفحه ی ناخن را از بین می برد و موجب تغییر شکل آن می شوند و دسته دیگری از زنان به دلیل زیبایی به کاشت ناخن های مصنوعی به روش های مختلف روی می آورند.

ناخن های مصنوعی بعد از تمیز کردن سطح ناخن به مقدار ی ناخن بریده و به وسیله چسب های مخصوصی چسبانده می شوند که یا رنگی هستند و یا اینکه بعد از چسباندن به وسیله لاک های مختلف به دلخواه رنگ می شوند. ناخن های مصنوعی (ورقه های پلاستیکی) معمولاً سه، چهار روز بیشتر نباید باقی بمانند، زیرا اولاً برخورد با مواد شوینده و مواد شیمیایی و ثانیا تبخیر ترکیبات ناخن موجب جداشدن آنها می گردد که در صورت باقی ماندن صدماتی به ناخن ها وارد می آورند.

ناخن های مصنوعی به دو فرم کاشته می شوند؛ در ابتدا مانند پر کردن دندان به وسیله وسیله یی دور حاشیه یی ناخن قرار می گیرند و محکم می شوند. در این صورت صفحه ی ناخن کاملاً صاف شده و به اصطلاح حاشیه ی ناخن ها مانیکور می شوند و با موادی که حاوی مواد فایبرگلاس است که آن ناحیه را پر می نمایند و به مقدار ی دلخواه در می آورند. بعلاوه به دلیل اینکه ناخن دائماً در حال رشد است، بعد از مدتی باعث به وجود آمدن فاصله بین ناخن اصلی و ناخن کاشته شده می گردد که مرتباً باید تعوض گردد تا فرم آن به صورت درستی حفظ گردد.

ناخن های مصنوعی به دلیل اینکه روی ناخن طبیعی گذاشته می شوند، به وسیله چسب های خاصی محکم می شوند. این ناخن ها دائماً باید تعویض شوند که همین امر می تواند باعث دردناک شدن ناخن ها گردد و حتی باقی ماندن آنها روی ناخن موجب جدا شدن ناخن ها می گردد.

برترین روش برای جدا کردن ناخن های مصنوعی، استفاده از آب ولرم است که در این حالت ناخن ها خود به خود جدا می شوند. خانم ها می توانند برای بهبودی عوارض چسب ناخن از کرم های مرطوب نماینده مانند اوسرین استفاده نمایند.

درماتیت (اگزمای تماسی) که به دلیل تحریک و آلرژی در پوست دور ناخن و در قسمت های مختلف بدن ایجاد می گردد. از مهم ترین عوارضی است که در اثر استفاده از ناخن مصنوعی به وجود می آید؛ بعلاوه افراد آرایشگری که کار کاشت ناخن را انجام می دهند به دلیل آزاد شدن سم سیانید و بخار ناشی از آن دچار مسمومیت می شوند.

دراثر استفاده از ناخن ها، انیکولایزیس که در واقع کندگی لبه ی آزاد ناخن از بستر است ایجاد می گردد. ناصافی، تغییر ناخن، خط خط شدن آن، شنمایندگی و خرد شدن ناخن هم در اثر استفاده از ناخن های مصنوعی به وجود می آید؛ حتی برخی از مواقع ناخن بطور کامل از بین می رود و تغییراتی در رنگ ناخن ها به وجود می آید. التهاب حاشیه ی ناخن و بروز عفونت های معمولی یا قارچی هم از دیگر عواض آن است.

اصولاً ناخن های مصنوعی به دلیل اینکه به ناخن ها زیبایی و تنوع می دهد و عیوب ناخن های بیمار و تغییر شکل داده شده را می پوشاند، مورد تقاضای زنان قرار می گیرد. برای چسباندن ناخن از حلال های مختلفی استفاده می گردد بنابراین به دلیل حل شدن لایه ی محافظ ناخن در ناخن مصنوعی، ناخن ها استحکام خود را از دست می دهند، حالت نرمی شکل پیدا می نمایند، آسیب پذیرتر می شوند و میکروب ها خصوصاً عفونت های قارچی به راحتی وارد لایه زیرین ناخن می شوند.

چسب های مخصوص ناخن هم باعث بروز عوارضی همانند انواع آلرژی های پوستی می گردد که با عوارض قرمزی، التهاب، پوسته ریزی و خارش همراه هستند. برخی از انواع ناخن ها ممکن است پس از چند بار استفاده، حساسیتی در فرد ایجاد نکند، ولی پس از استفاده ی مکرر، این حساسیت ها بروز می نماید. در این موارد، صفحه ی ناخن تغییررنگ می دهد که این مساله به صورت موقت و گاهی طولانی مدت روی ناخن تظاهر می نماید. در صورت بروز عوارض مذکور، خانم ها باید از داروهای ضد حساسیت که اکثراً کورتون های موضعی هستند برای بهبودی استفاده نمایند.

چسب هایی که برای استحکام بخشیدن ناخن های مصنوعی بکار می فرایند، بعد از مدتی عوارضی برای مصرف نمایندگان در پی دارد. از این عوارض می توان به خالی شدن ناخن های طبیعی، سوراخ شدن و چروکیده، شنماینده و بدرنگ شدن آنها اشاره نمود که امکان باقی ماندن آن تا آخر عمر روی ناخن فرد وجود دارد.

در صورتی که عمل کاشت ناخن بطور بهداشتی و مناسب انجام نگردد، عفونت های قارچی را در افراد افزایش می دهد و بعلاوه به دلیل اینکه پوست کناره ی ناخن در برخی از مواقع دچار خونریزی می گردد و ابزار کار را آلوده می نماید، در صورت عدم رعایت بهداشت، احتمال انتقال بیماری های ویروسی همانند ایدز و هپاتیت را افزایش می دهد. ناخن های مصنوعی به خودی خود باعث عوارض نمی گردد، بلکه چسب آن باعث نرسیدن هوا به ناخن ها شده و به مرور زمان، ناخن ها از حالت طبیعی خود خارج و خشک می شوند و حتی رنگ آنها به صورت نارنجی کمرنگ در می آید.

ناخن از چند قسمت تشکیل شده است؛ ماتریکس که باعث رشد ناخن ها می گردد، صفحه ی ناخن که سلول های آن شاخی شده و به حالت ضخیم درمی آید، فیتیکول، لایه نازکی که روی ناخن قرار می گیرد، بستر ناخن که زیر صفحه ی ناخن قرار می گیرد و باعث چسبیدن ناخن به سطح زیرین می گردد، هلال ناخن، شیار ناخن که قابل رؤیت نیست و زیرناخن (قسمتی از پوست که زیر لبه ی آزاد ناخن قرار گرفته و از بروز عفونت به داخل ناخن جلوگیری می نماید). بنابراین ناخن ها در اثر تغییرات طبیعی و غیرطبیعی، بیماری های پوستی و دیگر بیماری های داخلی سیستم ایمنی مانند بیماری های دریچه ی قلب و ریه و پسوریازیس دچار تغییر شکل می شوند و در این حالت آنها به شکل چخماقی و فرو رفته، انحنا یافته، ضخیم شده و شیار شیار شده در می آیند و لکه های رنگی روی ناخن ایجاد می گردد.

منبع:هفت روز زندگی شماره 92

منبع: راسخون

به "مضرات ناخن های مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مضرات ناخن های مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید