پروکلوپرازین Prochliperazine

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، مصرف این دارو در دوز پایین، موجب کنترل تهوع و استفراغ بخصوص اگر در نتیجه درمان با دارو یا رادیوتراپی حادث شوند، می شود. بعلاوه در کنترل تهوع ناشی از بیماری های گوش داخلی از جمله دوران سر، مؤثر می باشد. مصرف دارو در دوز بالا، برای درمان بیماری های روانی و کاهش ناهنجاری های رفتاری مفید می باشد. بعلاوه در کنترل بیماری شیزوفرنی، جنون و دیگر بیماری های روانی تأثیر دارد.

پروکلوپرازین Prochliperazine

پروکلوپرازین Prochliperazine

شناسنامه مختصر دارو

نام های تجارتی : Stemetil, Proziere, Buccastem

دسته دارویی : داروی درمان بیماری های روانی و داروی ضد استفراغ

مقدار خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : نسبتاً زیاد

مقدار وابستگی و اعتیاد به دارو : کم

احتیاج به نسخه پزشک : بلی

موارد استعمال دارو

مصرف این دارو در دوز پایین، موجب کنترل تهوع و استفراغ بخصوص اگر در نتیجه درمان با دارو یا رادیوتراپی حادث شوند، می گردد. بعلاوه در کنترل تهوع ناشی از بیماری های گوش داخلی از جمله دوران سر، مؤثر می باشد. مصرف دارو در دوز بالا، برای درمان بیماری های روانی و کاهش ناهنجاری های رفتاری مفید می باشد. بعلاوه در کنترل بیماری شیزوفرنی، جنون و دیگر بیماری های روانی تأثیر دارد.

اشکال دارو : قرص، محلول، پودر، آمپول، شیاف

زمان مصرف دارو : قرص ها (2 تا 3 بار در روز)، شیاف (2 تا 3 بار در روز)، تزریقی (2 تا 3 بار در روز)

مقدار دوز مجاز مصرفی دارو : کنترل تهوع و استفراغ (ابتدا 20 میلی گرم و سپس 5 تا 10 میلی گرم در هر دوز از قرص دارو) و (5 تا 25 میلی گرم در هر دوز از شیاف دارو)، درمان بیماری های روانی (15 تا 40 میلی گرم در روز)

چگونگی تأثیر دارو: اثرات نوع خوراکی و شیاف این دارو ظرف 60 دقیقه و اثرات نوع تزریقی آن ظرف 10 تا 20 دقیقه پس از آغاز درمان با دارو ظاهر می شوند. در ضمنً این اثرات مدت 3 تا 6 ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو در بدن دوام خواهند داشت.

طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در محفظه سربسته و در جای خشک و خنک دور از دسترس بچه ها نگهداری گردد. در ضمنً از تابش نور محافظت گردد.

چگونگی قطع مصرف دارو : اگر از این دارو به اسم کنترل تهوع و استفراغ، استفاده می گردد می توان به محض رفع احتیاج مصرف آنرا قطع نمود. اما اگر از دارو برای درمان بیماری های روانی استفاده گردد نباید مصرف آنرا بدون مشورت با پزشک قطع نمود زیرا قطع ناگهانی دارو ممکن است به عود مجدد علائم بیماری منتهی گردد.

عوارض جانبی مصرف دارو :

از عوارض معمول مصرف این دارو می توان به خواب آلودگی، ضعف و بیحالی، خشکی دهان و سرگیجه اشاره کرد که به مرور زمان رفع خواهند شد. اصلی ترین عارضه مصرف دارو در دوز بالا، عوارض پارکینسونی می باشد که به واسطه تغییر در توازن ترکیبات شیمیایی مغز حادث می گردد. در صورت بروز این عارضه یا ظاهر شدن جوش، تب، یرقان و سفتی و خشکی گردن و زبان پزشک را در جریان بگذارید.

نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو : اگر به امراض و بیماری های زیر مبتلا می باشید حتماً قبل از مصرف این دارو پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید:

* اگر به دردهای مزمن کبدی و کلیوی دچار می باشید یا نارسایی قلبی دارید.

* اگر دچار بیماری های نوع پارکینسونی می باشید و یا بیماری صرع دارید.

* اگر به مسائل پروستاتی مبتلا هستید و یا غده تیروئید شما بیش از حد فعال است.

* اگر آب سیاه چشم دارید یا داروهای دیگری را مصرف می نمایید.

مصرف دارو برای زنان حامله : چون مفید بودن این دارو برای مصرف در دوران حاملگی به اثبات نرسیده است، لذا بهتر است با پزشک مشورت گردد.

مصرف دارو برای بچه ها و اطفال : برای اطفال و بچه های کوچکی که وزن بدن آنها از 10 کیلوگرم کمتر است مجاز نمی باشد. برای بچه های دیگر کاهش دوز مجاز مصرفی دارو ضرورت دارد.

مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال : بخاطر احتمال وقوع عوارض شدید، کاهش دوز مصرفی مجاز دارو ضروری می باشد.

مصرف در افراد بالای 60 سال : چون دارو می تواند موجب خواب آلودگی و کاهش مقدار هوشیاری گردد، لذا کلیه رانندگان و افرادی که کارهای پرمخاطره انجام می دهند باید هنگام مصرف این دارو از فعالیت های مربوطه دست بکشند.

منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.

منبع: راسخون

به "پروکلوپرازین Prochliperazine" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروکلوپرازین Prochliperazine"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید