آشنایی با دیدنی های بافت؛ شهر کوهستانی کرمان

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، بافت یکی از شهرهای کوهستانی استان کرمان است که در 165 کیلومتری جنوب مرکز استان کرمان، با ارتفاعی حدود 2300 متر یکی از مرتفع شهرهای ایران و خوش آب و هواترین شهرهای استان کرمان است. بافت با داشتن شرایط ویژهٔ دما و ارتفاع بالا و بارش مناسب دارای بزرگترین پهنهٔ جنگلی جنوب شرق ایران است.

آشنایی با دیدنی های بافت؛ شهر کوهستانی کرمان

مساحت جنگلهای این شهرستان 350٬000 هکتار می باشد.شهر بافت از طریق سازمان بهداشت دنیای (WHO) به عنوان یکی از 70 شهر سالم ایران و یکی از هزار شهر سالم دنیا معرفی شده استبعلاوه شهر بافت دومین تولیدکنندهٔ گردو در ایران است .

قلعه کرد علی

این قلعه در وکیل آباد دشتاب واقع شده است و از طریق شخصی به نام کردعلی ساخته شده است. برای دفاع از قلعه ، خندق بزرگی در اطراف آن حفر نموده اند و در روز از طریق پل تخته ای از روی این خندق رفت وآمد می نموده اند و شب ها پل را از روی خندق برمی داشته اند تا از هجوم غارتگران محفوظ باشند. این قلعه حد واسط قلعه هشون و قلعه مرتضی خبر قرار داشته و در هنگام خطر و درگیری، با روشن کردن آتش و ایجاد دود قلعه های دیگر را برای پشتیبانی خبر می نموده اند.

غار طرنگ (طولانی ترین غار آبی ایران)

در 70 کیلومتری جنوب شهر بافت ، غار ترنگ که از دسته غارهای آهکی می باشد به عنوان یکی از زیباترین غارهای استان کرمان با تالارها و راهروهای زیبا و نیز حوضچه آب جاری که در انتهای آن واقع شده است مقصدی است برای علاقمندان به غار نوردی و ماجراجویی در طبیعت ، اگرچه ارتفاعات ترنگ پوشیده از انبوه درختان است و بر دهانه غار نیز درخت بزرگی روییده اما این غار از داخل روستای ترنگ به خوبی دیده می شود.

غار شب پره

این غار در شمال پارک ملی خبر در مسیر دره ای با همین نام در شهرستان بافت واقع شده است که منتهی الیه این دره به پایین قله چاه برف می رسد. طول این غار تقریباً 70 متر و قطر دهانه آن 30 متر و ارتفاع آن 15 متر می باشد. از زیبایی های داخل غار می توان به سنگ های آهکی کاملاً دگرگون شده اشاره کرد که به مرمر تبدیل شده اند. از دیگر زیبایی های این غار وجود قندیل هایی است که در صورت فراوانی بارندگی های سالانه، از سقف غار آب می چکد. در قسمت انتهایی غار چاهی وجود دارد که از طریق انسان و به دلایل نامعلومی حفر شده است. بر روی دیواره انتهایی غار لکه های سیاه رنگی وجود دارد که اهالی محل آن را مومیایی می نامند که خاصیت معجزه آسایی در درمان شکستگی استخوان دارد. علت به وجود آمدن آن نفوذ آب در رگه های سنگ آهک و بیرون آمدن آن از سوی دیگر است.

آبشار سه کاسه

این آبشار در یک کیلومتری جنوب روستای دنیا جان در 25 کیلومتری شهرستان بافت در مسیر جاده اصلی بافت- کرمان واقع شده است. آبشار سه کاسه پس از ریزش از یک ارتفاع 10 متری سنگی وارد سه کاسه پلکانی می شود و به همین علت به این نام مشهور شده است. این آبشار درون تنگه رودخانه دنیا جان واقع است. این رودخانه پس از تشکیل آبشار، مسیر خود به سمت جنوب در میان دره را ادامه می دهد و پس از عبور از بن گود به سد بافت می ریزد.

آبشارهای خوشکار

خوشکار نام روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بافت در دهستان کیسکان است. این روستا منبع غنی و متنوع از صدها گیاه دارویی و بعلاوه دو آبشار زیبا می باشد.آبشارهای خوشکار شامل دو آبشار هستند و در مسیر موسوم به خوشکار قرار دارند که مسیر صعود به قله لاله زار در ارتفاعات بحر آسمان است.آبشارهای خوشکار که در کیسکان و در روستای خوشکار واقع شده اند، آبشاری زیبا، بکر و دیدنی با آبی گوارا و خنک است که می تواند تفرجگاه مناسبی برای علاقه مندان به طبیعت و کوهنوردی باشد.

درخت چنار کهنسال ترنگ

این درخت کهنسال در روستای ترنگ از توابع شهرستان بافت در استان کرمان است که طبق نظر کارشناسان، قدمتی 1400 ساله دارد و جزو قدیمی ترین درختان چنار کهنسال کشور محسوب می شود.

سنگ پهن بافت

در 25 کیلومتری غرب شهر بافت ، صخره ای زیبا با ارتفاعی بیش از 100 متر قرارداد . بعلاوه در سطح فوقانی این صخره آثار معماری جالبی، منسوب به دوره ساسانی دیده می شود.

سد بافت

سد مخزنی بافت یک سد در شهر بافت استان کرمان است. گنجایش این سد 40 میلیون مترمکعب است و در 4 کیلومتری شمال شرقی شهر بافت واقع شده است.

منبع: گردشبان

به "آشنایی با دیدنی های بافت؛ شهر کوهستانی کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با دیدنی های بافت؛ شهر کوهستانی کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید