برداشت یک هزار و 268 کیلوگرم زعفران از مزارع شاهرود برآورد شد

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، مدیر جهاد کشاورزی شاهرود گفت: برداشت یکهزار و 268 کیلوگرم زعفران از سطح زیرکشت 317 هکتار مزارع این شهرستان در سال جاری برآورد شده است.

برداشت یک هزار و 268 کیلوگرم زعفران از مزارع شاهرود برآورد شد

نهاردانی گفت: بیشترین زعفران فراوریی در استان سمنان از مزارع مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان (شاهرود) برداشت می گردد.

وی با بیان اینکه در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان (شاهرود) بزرگترین طرح کاشت مکانیزه زعفران کشور در زمینی به مساحت 100 هکتار اجرا شده است، توضیح داد: این طرح در حال انجام با سرمایه گذاری بخش خصوصی برای 200 نفر شغل ایجاد نموده است.

نهاردانی با اشاره به اینکه 355 هکتار مزارع شهرستان شاهرود زیر کشت زعفران است، ادامه داد: اکنون مزارع زعفران در این شهرستان 317 هکتار بارور و 38 هکتار غیر بارور است.

مدیر جهاد کشاورزی شاهرود با بیان اینکه زمین های حاصل خیز این شهرستان برای کشت زعفران مناسب است، اظهارداشت: این محصول به علت طعم، بو و رنگ خاص، در صنعت غذا، شیرینی پزی، داروسازی و دیگر صنایع کاربرد دارد.

وی با اشاره به اینکه برداشت گل زعفران در شاهرود از اواخر مهرماه شروع شده و تا خاتمه آبان ادامه دارد، گفت: میانگین عملکرد فراوری بهره برداران در شهرستان شاهرود چهار کیلوگرم زعفران خشک در هر هکتار است.

به گفته وی، راندمان مالی عملکرد گل دهی زعفران از سال دوم کشت پیاز شروع می گردد و برای پنج تا هفت سال متوالی ادامه دارد.

نهاردانی با بیان اینکه زعفران در روستاهای بخش بسطام، اَبر، چهارطاق، گلستان و الیکایی کشت می گردد، ادامه داد: برداشت زعفران طلای سرخ ایران چند سالی است به عنوان کشت جایگزین باتوجه به خشکسالی های مداوم، سرمازدگی و تگرگ در شاهرود انجام می گردد.

وبلاگ سفر به کانادا سمنان سمنان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "برداشت یک هزار و 268 کیلوگرم زعفران از مزارع شاهرود برآورد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برداشت یک هزار و 268 کیلوگرم زعفران از مزارع شاهرود برآورد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید