تهران؛ خاستگاه یاقوت سرخ

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، پاییز که می رسد رنگ و رخ سرخ انار در بساط خوش آب و رنگ میوه فروشی ها خودنمایی می نماید. هر چند این میوه خوش رنگ و لعاب با طعم خوش و خواص معجزه گرش مشتریان پروپاقرصی دارد.

تهران؛ خاستگاه یاقوت سرخ

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، با این حال مغازه دارها و میوه فروش های دوره گرد برای معرفی و تبلیغ این میوه، آن را به شهرهایی مثل ساوه، فارس، کوهدشت، جلفا، گیلان و ... نسبت می دهند تا مشتری ها را متوجه طعم و کیفیت خوب محصولشان نمایند. گرچه این روزها نام و نشانی از انار تهران در میوه فروشی ها نیست، اما از شواهد و کتب تاریخی چنین برمی آید که در روزگاری نه چندان دور، تهران خاستگاه باکیفیت ترین و مرغوب ترین انار ایران بوده است.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

انار تهران در سده های میانه دوره اسلامی حتی تا دوره قاجار، بسیار معروفیت داشته و اغلب خانه باغ های تهران انار داشتند. کیفیت و مزه انارهای تهران به میزان ای خوب بوده که ابن بلخی در سده های پنجم و ششم هجری در فارسنامه هنگامی که می خواهد انار درشت، خوش طعم و مرغوب را در ایران بشناساند، می گوید مثل انار تهران.

از گفته مورخان و جغرافیدانان قدیم که از درختان و گیاهان ری و آبادی های گستره تهران یاد نموده اند چنین برداشت می گردد که غیر از تهران در دیگر آبادی های این پهنه نیز سابقه کاشت این درخت وجود داشته است.

وجود باغ های فراوان انار در آبادی های این پهنه که به باغ اناری معروفیت داشتند و درختان انار امروز در اراضی شمالی دیه نارمک، باغ مجیدآباد در تهران پارس، مرادآباد، ونک، حسین آباد، سوهانک، باغ فیض و... این ادعا را اثبات می نماید.

منبع: همشهری آنلاین

به "تهران؛ خاستگاه یاقوت سرخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهران؛ خاستگاه یاقوت سرخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید