حسگر مقدار گیری در طراز تولیدات مدعیان جهانی

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، یک شرکت دانش بنیان اصفهان پیروز به دریافت پروانه تشویقی استاندارد برای فراوری حسگر های میزان گیری نیرو با دقت کلاس C شد.

حسگر مقدار گیری در طراز تولیدات مدعیان جهانی

برای میزان گیری نیرو های وارد بر یک جسم از مبدل هایی استفاده می گردد که حسگر میزان گیری نیرو یا نیروسنج نام دارند. ابزاری دقیق برای استفاده در صنایع مختلف که دانش ساخت انواع آن در انحصار چند کشور پیشرفته به لحاظ علمی است و صاحبان آن را از واردات بی احتیاج می نماید.

کشور ما هم به همت شرکت های دانش بنیان توانسته در این حوزه وارد گردد. در همین زمینه، شرکت آریا سنجش آسیا، از شرکت های دانش بنیان اصفهان پیروز شده حسگر میزان گیری نیرو با دقت کلاس C بسازد و برای آن تایید استاندارد را بگیرد. این حسگر، در صنایع فولاد، پتروشیمی، غذایی ریسندگی و بافندگی و ... کاربرد دارد. به گفته فراورینمایندگان این حسگر، این محصول دانش بنیان بدون اعمال حقوق گمرکی 25 درصد از نمونه خارجی مقرون به صرفه تر است. بعلاوه امکان تعمیر آن در داخل فراهم است و همین امر، عمر مفید این حسگر را از 8 سال به 15 افزایش می دهد.

ایران در جمع صاحبان دانش فنی ساخت حسگر میزان گیری نیرو

یک شرکت دانش بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، با ساخت حسگر میزان گیری نیرو با ظرفیت 250 تن و دقت کلاس C (دقت یک هزارم)، پروانه استاندارد را برای این محصول به شماره 6635 دریافت کرد.

احسان توکلی رئیس اداره میزان شناسی و اوزان و مقیاس های اداره کل استاندارد استان اصفهان در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: دانش ساخت این حسگر دقیق، تا پیش از این در انحصار 8 کشور پیشرفته صنعتی بود، اما اکنون، ایران، به عنوان نهمین کشور به جمع کشور های دارای دانش فنی ساخت این محصول اضافه شده است.

او افزود: این محصول دانش بنیان یکی از محصولات راهبردی در حوزه میزان گیری است و با فراوری انبوه آن می توان از خروج مقادیر زیادی ارز از کشور جلوگیری کرد.

حسگر های بومی با قابلیت سفارشی سازی

ابراهیم اسلامیان، رئیس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان، کارشناس برق و الکترونیک است و 10 سالی می گردد که به طور مستمر در زمینه اتوماسیون و طراحی حسگر های نیرو فعالیت می نماید.

او به خبرنگار ما گفت: ایده و هدف اصلی ما راه اندازی خط فراوری طراحی و ساخت حسگر ها در کشور بوده است.

این پژوهشگر اصفهانی گفت: تا به امروز توانسته ایم حسگر هایی را برای میزان گیری نیرو و فشار فیزیکی در شرایط مختلف طراحی و فراوری کنیم.

اسلامیان ادامه داد: انواع مختلفی از حسگر ها را در نمونه های فشاری و کششی فراوری نموده ایم که در صورت جذب مشارکت سرمایه گذار می توانیم آن ها را به فراوری انبوه برسانیم.

حسگر های فراوری داخل متناسب با احتیاجمندی های مختلف در کشور، قابل سفارشی سازی هستند. او این موضوع را مزیت اصلی حسگر های ایرانی دانست و افزود: محدودیت تنوع واردات معضلی بسیار اساسی است و امروز واحد های صنعتی ناچارند مطابق با حسگر وارداتی، طراحی ها را تغییر دهند.

رئیس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان اعلام کرد:، اما ما امروز می توانیم با توجه به نوع احتیاج و کاربرد، حسگر میزان گیری مورد نظر را به هر شکل و با هندسه مورد احتیاج طراحی و فراوری کنیم، چون فناوری ساخت آن را در اختیار داریم.

اسلامیان با بیان اینکه هم اکنون چهار نمونه حسگر در این شرکت دانش بنیان فراوری می گردد، در مورد مزیت های این محصول نسبت به نمونه های مشابه خارجی، شرح داد: محصول ما نسبت به نمونه های اروپایی 100 تا 200 درصد و نسبت به نمونه های چینی 20 تا 30 درصد مقرون به صرفه تر است.

او افزود: محصولات وارداتی در صورت خرابی باید تعویض شوند، اما در محصول ما امکان بازیابی با قیمت پایین فراهم است و در این صورت، عمر مفید حسگر از حدود 8 به 15 سال افزایش می یابد.

به گفته این پژوهشگر اصفهانی، به علت جنس این حسگر که از نوعی فولاد خاص است، فراوری داخلی آن ارزش اضافه نموده بالایی برای کشور خواهد داشت.

حسگر میزان گیری قابل استفاده در صنایع از فولادی تا غذایی

عرفان اسلامیان مدیر فنی شرکت دانش بنیان فراوری حسگر، در مصاحبه با خبرنگار ما با اشاره به اینکه حسگر حرکتی دارای اجزای تخصصی است گفت: یکی از این اجزاء، بدنه است که باید ویژگی هایی نظیر خستگی، برگشت پذیری و اِلاسیته آن باید مورد توجه قرار گرفته باشد.

او افزود: پس از طی مراحل بسیار گسترده تحقیقاتی توانستیم موادی با این ویژگی ها را تعیین کنیم و سفارش ساخت آن را به فولاد آلیاژی بدهیم.

مدیر فنی شرکت دانش بنیان ادامه داد: مرحله بعد، فراوری استرین گیج و ایجاد نقطه Gauge در بدنه حسگر است که یکی از تخصصی ترین قسمت های فراوری حسگر به شمار می آید و با تکنیک جوش لیزر صورت می گیرد.

اسلامیان افزود: سپس اتصالات صورت می گیرد و در مرحله آخر رزین کاری و پس از آن، حسگر آماده آزمایش های بارگذاری می گردد.

به گفته او، پس از 3 روز آزمایش های کامل، حسگر آماده ارائه به بازار و تحویل به مشتری می گردد.

مدیر فنی شرکت دانش بنیان اظهار کرد: این حسگر حرکتی در صنایع گوناگون از جمله فولاد، پتروشیمی، غذایی، ریسندگی و بافندگی، دامداری و کشاورزی کاربرد دارد.

اسلامیان گفت: یکی دیگر از کاربرد های حسگر در لودسل باسکول های وسایل نقلیه چرخدار جاده ای است که اکنون فراورینمایندگان، احتیاج خود را از چین، آلمان و اسپانیا تامین می نمایند، اما می توان محصول ایرانی را جایگزین آن کرد.

حسگر میزان گیری نیرو یکی از محصولات راهبردی در حوزه میزان گیری است و با فراوری انبوه آن می توان کشور را از خروج مقادیری ارز بی احتیاج کرد.

گزارش از معصومه اکبری

وبلاگ سفر به کانادا اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "حسگر مقدار گیری در طراز تولیدات مدعیان جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حسگر مقدار گیری در طراز تولیدات مدعیان جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید