خبرنگاران جوش پره و نان تفتون گناباد در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسید

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، گناباد- خبرنگاران- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: نان تفتون و آش جوش پره یکی از غذاهای محلی این شهرستان روز چهارشنبه در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسید.

خبرنگاران جوش پره و نان تفتون گناباد در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسید

علیرضا شناسایی طی گفت و گو با خبرنگار وبلاگ سفر به کانادا افزود: آش جوش پره و نان تفتون علاوه بر استفاده به عنوان تغذیه از منظر اقتصادی هم در اقتصاد گناباد نقش مهمی دارد و در بسیاری از اقامتگاههای بومگردی و رستورانها به عنوان یکی از غذاها و نانهای پرطرفدار بین غذاهای محلی این شهرستان محسوب می شود.

وی ادامه داد: آش جوش پره گناباد بعد از کسب رتبه نخست در بین غذاهای محلی کشور در سال گذشته، بیشتر در بین گردشگران و مردم معرفی و در برخی نقاط کشور و استان خراسان رضوی عرضه می شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: 12 آیین گناباد نظیر غذاها و بازیهای بومی و محلی تا به امروز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و پرونده 25 آیین سنتی دیگر تدوین و برای ثبت ارسال شده است.

وی افزود: 22 پرونده آثار تاریخی شهرستان گناباد هم برای ثبت در فهرست آثار ملی ارسال شده است.

شناسایی ادامه داد: همچنین 12 درخت قدیمی گهنسال گناباد هم واجد شرایط ثبت در فهرست آثار میراث طبیعی کشور هستند که برای طی مراحل ثبت به متولیان ذیربط ارسال و فهرست این درختان به دهیاران و شهرداران شهرستان اعلام شده است.

وی مهمترین این درختان را چنارهای قدیمی شهر کاخک و خورک این بخش، درختان توت پیرعلی و سادات و درخت چنار قنات جهانی قصبه و درختان قدیمی روستاهای روچی، سنو، شیراز آباد و فودنجان ذکر کرد.

آش جوش پره یا آش جوشواره آشی است که در خراسان و بویژه در شهرهای گناباد، فردوس، سبزوار و قاین تهیه می شود و بیشتر به آش گنابادی شناخته می شود. بیهقی نیز در کتاب خود تاریخ بیهقی از این غذا نام برده است.

از مجموع 250 اثر تاریخی شناسایی شده در گناباد 148 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که در این میان قنات قصبه به عنوان تنها اثر ثبت شده خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی یونسکو از جایگاه خاصی برخوردار است و از مجموع آثار تاریخی و گردشگری گناباد 60 اثر سابقه چند هزار ساله دارد.

مرکز شهرستان 90 هزار نفری گناباد در 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران جوش پره و نان تفتون گناباد در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران جوش پره و نان تفتون گناباد در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید