در صورت گم شدن یا آسیب بار در سفر هوایی چه باید کرد؟
به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، مسافرت هوایی به علت زمان کمتر و آسان تر بودن نسبت به سفرهای ریلی و جاده ای، محبوب بسیاری از مسافران است. هرچند که در تابستان و به علت نامتعادل بودن عرضه و تقاضا در سفرهای هوایی، بسیاری ممکن است نتوانند از سفرهای هوایی بهره ببرند و به سایر روش های حمل ونقلی روی آورند.
در این میان اما گاهی مواردی پیش می آید که باعث بروز مشکلاتی در سفر می گردد و گم شدن، آسیب تماشا یا تاخیر در تحویل بار مسافر یکی از این موارد است. به همین علت سازمان هواپیمایی کشوری، به تهیه آیین نامه حقوق مسافر اقدام نموده است.
آیین نامه حقوق مسافر برای پروازها فروردین ماه 1394 اصلاح شده و آخرین ویرایش آن سال گذشته ابلاغ شد. هدف از تدوین این شیوه نامه، شفاف سازی در مورد حقوق مسافرین و اطلاع رسانی به آنها جهت آگاهی از حداقل حقوقشان و شیوه رسیدگی به آن است. بعلاوه مسئولیت اجرای این حقوق، با شرکت ها و موسسات هواپیمایی داخلی و مسئولیت حسن اجرای این شیوه نامه با دفتر نظارت بر فرودگاه ها، شرکت ها و موسسات هوانوردی است.
در آخرین نسخه این آیین نامه ذکرشده که در صورت فقدان، آسیب دیدگی و تأخیر در تحویل جامه دان مسافر، شرکت هواپیمایی براساس شیوه نامه ملزم به پیگیری، جست وجو یا جبران خسارت است.
بعلاوه مسافر در صورت فقدان یا آسیب دیدگی جامه دان و بار همراه، لازم است بلافاصله قبل از ترک فرودگاه، گزارش و فهرست محتویات آن را به شرکت هواپیمایی ارائه و نسبت به تکمیل فرم مربوطه اقدام کند.
در صورت تأخیر در تحویل جامه دان و بار همراه، لازم است مسافرحداکثر ظرف مدت 21 روز نسبت اعلام مراتب به صورت کتبی برابر فرم ذی ربط به شرکت هواپیمایی اقدام کند.
منبع: گردشبان