سرای مشیر در شیراز؛ دیدنی حیرت انگیز و تاریخی

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، سرای مشیر در شیراز نه تنها یک اثر تاریخی، بلکه نشان دهنده فرهنگ گذشتگان ایران بوده و منعکس کننده حال و هوای آن روزگاران و بازارهای آن موقع است. در طول تاریخ، قسمت جدایی ناپذیر هر فرهنگی را بازار به خود اختصاص می داد و با توجه به مغازه ها، سبک معماری، اجناس و دیگر چیزها می توان از جو حاکم در زمان گذشته باخبر شد. بازار سرای مشیر از صندلی با ارزشی برخوردار بوده و یکی از زیباترین بازارهای شیراز محسوب می گردد. با ما در مقاله سرای مشیر شیراز کجاست همراه شوید تا علاوه بر اطلاعات کلی، شما را با ساعت کار سرای مشیر شیراز نیز آشنا کنیم.

سرای مشیر در شیراز؛ دیدنی حیرت انگیز و تاریخی

معرفی

این بازار به زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار بر می شود و نام دیگرش سرای گلشن است. این بازار در ضلع جنوبی بازار وکیل و در کنار در خروجی واقع شده است و که به فرمان ابوالحسن خان مشیرالملک، وزیر وقت فارس ساخته شد. در دید اول جدا بودن بازار وکیل و سرای مشیری تعیین نیست چون، معماری هایی شبیه به هم دارند. تنها چیزی که این دو را از هم جدا می نماید، حیاط سرای مشیری بوده که در وسط بنای هشتی واقع شده است و در وسطش حوض و درختان نارنج زیبایی بچشم می خورند. این هشتی در واقع بازار را به دو بخش تقسیم نموده و توسط آن بازار نومشیر به سرای مشیر ارتباط پیدا می نماید.

بیشتر بخوانیدبازار وکیل شیراز | قلب مالی و تماشایی فارس

این هشتی، از سمت جنوب بازار سرای مشیر را به اردو بازار می رساند. از جمله ویژگی های این هشتی، سقف بلند آن بوده که بر رویش گنبد عظیم و کم خیزی واقع شده است. معماران از طریق کاشی های زیبا و ظرافت کاری هایی از طریق چوب و شیشه ها، معماری ایرانی-اسلامی را بخوبی در این محل به نمایش گذاشته اند. کاشیکاری و مقرنس کاری های بسیار زیبایی نیز در حوض وسط بازار دیده می شوند.

مدتها این بازار رو به فرسوده شدن بود، تا اینکه در سال 1348، فرح دیبا دستور بازسازی و بازسازی آن را داد. در همین زمان بود که اتاقهای بازار تبدیل به مکانی برای نمایش هنرهای دستی و محلی و حوضچه تبدیل به چایخانه شد. از این زمان بود که بازار سرای مشیری به نام سرای هنر معروف شد. طبق کتیبه هایی که توسط ابوالحسن خان مشیرالملک نصب شده اند، این بازار وقف امام پنجم شیعیان است. این وقف در ماه رمضان سال 1288 هجری قمری انجام شد و متن آن در سر در ورودی این بازار نصب شده است.

مغازه ها و صنایع دستی

مغازه های سرای مشیر در شیراز مربوط به سازمان حج و اوقاف بوده و تنها سرقفلی آنها به افراد داده شده است. از جمله ویژگی های این بنا، سقف حجره ها بوده که به شکل طاق ضربی و بدون الوار هست. با آمدن به این بازار، حتما از صنایع دستی فارس خرید خواهید کرد. برای خرید صنایع دستی، سرای مشیر مهمترین و بهترین بازار در استان است. فروش صنایع دستی در کنار جذابیتهای تاریخی این محل، ارزش آن را دوچندان نموده است. براساس مقاله سرای مشیر شیراز کجاست باید بدانید که این مکان نه تنها برای خرید صنایع دستی و تماشای تاریخی جذاب است، بلکه مکان بسیار دلنشین و خوبی برای استراحت نیز بشمار می آید.

اطلاعات تکمیلی

در ورودی ضلع جنوبی بازار، سردر کاشیکاری وجود دارد که کتیبه ای با نوشته بازار نو مشیر در سال 1371 هجری تکمیل و افتتاح شد. موقوفه مرحومه سلطان الحاجیه و معدل الملک در آنجا قرار داده شده است. در همین سمت از بازار، دالان سنگفرش شده ای وجود دارد و در این مکان فعالیتهایی مانند خاتم سازی، معرق، حکاکی روی طلا و مس، گبه بافی، حکاکی و قلم زنی را می توان دید. در سال 1347 سرای مشیر با شماره 424 ثبت شد.

با آنالیز نقشه به خوبی متوجه می شوید که چگونه به سرای مشیر برسید. از پایانه زیارتی شاهچراغ تا این بازار راستا کوتاهی است که به راحتی با پیاده روی می توان آن را طی کرد. همچنین، اتوبوس و تاکسی های بسیاری نیز در این محل وجود دارند.

آدرس سرای مشیر شیراز: خیابان لطفعلی خان زند، انتهای جنوبی بازار وکیل

ساعت کار سرای مشیر شیراز: 8 صبح لغایت 13 و 16 لغایت 20

در ادامه بخوانیدمعرفی جاذبه های گردشگری دیدنی و ناشناخته شیرازمنبع: همگردی

به "سرای مشیر در شیراز؛ دیدنی حیرت انگیز و تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرای مشیر در شیراز؛ دیدنی حیرت انگیز و تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید