عجیب اما واقعی؛ زمین گرد نیست!، عکس

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، ممکن است وقتی از فضا به زمین نگاه می کنیم گرد به نظر برسد، اما سیاره ما در واقع یک کروی پر از دست انداز است.

عجیب اما واقعی؛ زمین گرد نیست!، عکس

تینا مزدکی- همانطور که عکس های بی شماری از فضا می توانند تأیید نمایند، زمین گرد است، با این حال، ظاهر می تواند فریبنده باشد. سیاره زمین در واقع کاملاً گرد نیست. این بدان معنا نیست که زمین صاف است.

اسحاق نیوتن بود که برای اولین بار مطرح کرد که زمین کاملاً گرد نیست. در عوض، او پیشنهاد گفت زمین در واقع کره ای است که در قطب های خود دچار فرورفتگی شده است و در استوا برآمده است. او درست می گفت و به علت این برآمدگی، فاصله مرکز زمین تا سطح دریا تقریباً 21 کیلومتر در استوا بیشتر از قطب ها است.

ویک بیکر، زمین شناس از دانشگاه آریزونا، می گوید: زمین از جنس فولاد نیست و در عوض کمی انعطاف پذیری دارد که تغییر شکل می دهد، البته زمین از جنس سیلیکون نیست که به راحتی تغییر شکل دهد.

با این حال، کره کا یک کروی کامل نیست، چراکه جرم به طور نابرابر در سیاره توزیع شده است. جو میرت زمین شناس از دانشگاه فلوریدا در گینزویل می گوید: هر چه غلظت جرم بیشتر باشد، کشش گرانشی آن قوی تر می گردد و برجستگی هایی در سراسر دنیا ایجاد می نماید.

شکل زمین نیز در طول زمان به علت وجود عوامل دینامیکی دیگر تغییر می نماید. توده ها در داخل سیاره جابجا می شوند و این ناهنجاری های گرانشی را تغییر می دهند. کوه ها و دره ها به علت تکتونیک صفحه پدید می آیند و ناپدید می شوند. گاهی اوقات شهاب ها به سطح زمین برخورد می نمایند و کشش گرانشی ماه و خورشید نه تنها باعث جزر و مد اقیانوس و جو می گردد، بلکه جزر و مدهای زمین را نیز در پی دارد.

ریچارد گراس، ژئوفیزیکدان در آزمایشگاه پیشرانش جت در پاسادنا، کالیفرنیا، خاطرنشان می نماید: علاوه بر این، وزن متغیر اقیانوس ها و جو می تواند باعث تغییر شکل پوسته در حدود یک سانتی متر یا بیشتر گردد.

منبع: scientificamerican

بوگاتی لگویی که حرکت می نماید!/ عکس

مرغ داری که اتفاقی سنگی ارزشمند را کشف کرد/ عکس

بن سلمان در پی این جنگنده فرانسوی است!/ عکس

227227

منبع: خبرآنلاین

به "عجیب اما واقعی؛ زمین گرد نیست!، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عجیب اما واقعی؛ زمین گرد نیست!، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید