قلعه بزنجرد خلیل آباد یکی از جاهای دیدنی خراسان رضوی به شمار می رود

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، سیری در ایران/ براساس خبرهای بدست آمده، قلعه بزنجرد خلیل آباد یکی از جاهای دیدنی خراسان رضوی به شمار می رود.

قلعه بزنجرد خلیل آباد یکی از جاهای دیدنی خراسان رضوی به شمار می رود

قلعه بزنجرد خلیل آباد در روستایی به همین نام در شهرستان خلیل آباد خراسان رضوی واقع شد. طول عمر این قلعه به بیش از 200 سال می رسد و از بناهای تاریخی این منطقه هست. این قلعه در حال حاضر به قلعه برج معروف بوده و در زمینی به مساحت 6 هکتار بنا شده است. دیوار آن دارای ارتفاع 6 متر و عرض حدود 2 متر بوده و پشت دیوار در قسمت داخل نیز تا ارتفاع 4.5 متر برای نگهبانی دیدده بان ساخته شد و جمعا 12 برج دور تا دور این روستا را فرا گرفت. درب ورودی قلعه از سمت شمال بوده که از جنس چوب بسیار سختی ساخته شده و دارای 4 متر ارتفاع و 3 متر عرض هست.

در مرکز این قلعه یک قلعه مستحکم میانی با 4 برج بزرگ قرار داشت که با مساحتی حدود 1000 متر مربع محل اسکان بزرگان و حکمرانان بود. دور تا دور این دژ بزرگ را خندق بزرگی حفر نموده بودند تا در موقع خطر آن را از آب پر کنند. در این هنگام درب ورودی را می بستند و سنگ بزرگی پشت آن قرار می دادند. گفته می گردد این سنگ در حال حاضر در همان محل مدفون شده است. تا حدود 100 سال پیش این در وجود داشت ولی بعد از آن به روستای ابراهیم آباد برده شد. در حفاری ها و خاکبرداری هایی که از محل قلعه در قرن حاضر اجرا شده، اشیای مختلفی بدست آمد.

از جمله حدود سالهای 1320 شمسی در پی خاکبرداری شی طلایی که به شکل هاون بود، بدست آمد که دارای 7 کیلوگرم وزن است. این شی که شبیه یک بت بوده، در موزه کاخ مرمر تهران واقع شده است. اشیای دیگری نیز چون گلوله توپ، ظروف سفالی و چینی در حفاری ها بدست آمده است.

منبع: همگردی

به "قلعه بزنجرد خلیل آباد یکی از جاهای دیدنی خراسان رضوی به شمار می رود" امتیاز دهید

1 کاربر به "قلعه بزنجرد خلیل آباد یکی از جاهای دیدنی خراسان رضوی به شمار می رود" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه بزنجرد خلیل آباد یکی از جاهای دیدنی خراسان رضوی به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید