آشنایی با فرهنگ ژاپن در موزه ملی توکیو

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، تعلق خاطر داشتن به گذشته یکی از ویژگی های انسان بودن است، هیچ انسانی وجود ندارد که به تاریخ خود علاقه نداشته باشد، از همین رو موزه ها یکی بهترین مکان ها برای آشنایی با فرهنگ یک ملت هستند.

آشنایی با فرهنگ ژاپن در موزه ملی توکیو

ایسنا: در موزه ها می توان به تماشای آثار به جای مانده انسان ها و محیط اطرافشان که در گذشته زندگی می نموده اند، نشست.

موزه ملی توکیو نیز از دسته این موزه ها است که در منطقه تایتو و دل پارک اوئنو توکیو واقع شده است. موزه ملی توکیو قدیمی ترین موزه کشور ژاپن است که در سال 1872 تاسیس شده است.

تاسیس این موزه در سال 1872 زمانی که اولین نمایشگاه توسط دپارتمان موزه وزارت آموزش و پرورش برگزار گردیده بود، رخ داده است و این نمایشگاه در اصل به عنوان افتتاحیه این موزه برگزار گردید. گفته می گردد که این موزه پس از افتتاح تغییر مکان داده اما در سال 1882 دوباره به مکان اصلی که همان پارک اوئنو است، بازگشته است.

حدود 100 سال است که از تاسیس موزه ملی توکیو می گذرد که در این مدت این مجموعه با تغییر و تحولات بسیار سازمانی و طبیعی همراه بوده است . گفته می گردد موزه ملی توکیو در دو دوره دو نام متفاوت از جمله امپریالیست در سال 1886 و موزه سلطنتی امپریال توکیو در سال 1900 داشته که نام فعلی این موزه از سال 1947 بر روی مجموعه باقی مانده است.

همانطور که گفته شد این موزه علاوه بر تغییرات سازمانی که از زمان تاسیس داشته با اتفاقات طبیعی مانند زلزله که در سال 1923 در ژاپن رخ داد نیز رو به رو شده است، البته موزه ملی توکیو در سال 1945 طی جنگ جهانی دوم نیز یک دوره تعطیلی را تجربه نموده است.

موزه ملی توکیو یک گالری منحصر به فرد بوده که بیش از 100 هزار شیء ژاپنی، چینی و هندی در آن به نمایش درآمده است. این موزه دارای آثار هنری و باستانی جمع آوری شده از آسیا به خصوص با تمرکز بر روی ژاپن است. اشیاء موزه ملی توکیو شامل 87 دارایی گنجینه ملی ژاپن و 610 اثر مهم از دارایی فرهنگی این کشور وجود دارد.

علاقه مندان می توانند در این موزه از هنر مردم کشور ژاپن از جمله هنر سفالگری، مجسمه های بودایی، سلاح های تاریخی، تجهیزات نظامی قدیمی، کوزه و سرامیک های خاص ژاپنی و چینی، شمشیرهای سامورایی و لباس های معروف مردم این کشور دیدن نمایند و ساعاتی را در فرهنگ مردم ژاپن غرق شوند.

موزه ملی توکیو در پنج طبقه ساخته شده که بخش هایی با عناوین هونکان، تیو کان، هیوکیکان، هیسیکان، هوریوجی هوموتسوکان، همچنین شیر یوکان و … را شامل می گردد.

ساختمان گالری هونکان که مربوط به هنرهای ژاپنی است توسط معمار بریتانیایی طراحی شد که در زلزله عظیم کانتو در سال 1923 به شدت آسیب دید. در این بخش مهمترین ویژگی های فرهنگ ژاپن در دو طبقه به نمایش درآمده است.

گالری تویوکان که بخش آسیایی موزه است در سال 1968 افتتاح شده و 10 اتاق نمایشگاهی مختلف دارد که در این بخش بازدیدنمایندگان می توانند هنر و باستان شناسی آسیا، از جمله چین، کره، آسیای جنوب شرقی، هند، شرق میانه و مصر را به تماشا بنشیند.

ساختمان و بخش هیوهیکان در این موزه به عنوان یک نمونه برجسته سبک معماری غربی دوره میجی شناخته می گردد و اغلب در زمان رویدادها و نمایشگاه های موقت علاقه مندان می توانند از آن بازدید نمایند.

گالری هیسیکان در موزه ملی توکیو به عنوان فضایی برای نمایشگاه های ویژه و خانه گالری باستان شناسی ژاپن ایجاد شد. در این بخش بازدیدنمایندگان می توانند تاریخچه ژاپن را از دوره باستان تا قبل از مدرن به وسیله اشیاء باستانی حاضر در مجموعه دنبال نموده و بشناسند؛ در این بخش نمونه هایی از سفالگری که مربوط به 10 هزار سال قبل از میلاد است به نمایش درآمده اند.

هوریوجی هوموتسوکان نیز از بخش های موزه توکیو است که به واسطه حضور کارهای هنری از 319 گنجینه سلطنتی با آخرین فناوری ها حفاظت می گردد.

از آثار حاضر در این موزه می توان به مواردی از جمله گنجینه شوسوئین که متعلق به قرن هشتم میلادی است اشاره نمود؛ در این موزه همچنین اشیائی ایرانی مانند ساز عود، چوب معطری که بر روی آن با زبان فارسی پهلوی مطلبی نوشته، گلابدان عظیم با سری به شکل پرنده از دوره ساسانیان، جام با سری به شکل اژدها و کاسه شیشه ای 80 تکه ای متعلق به قرن ششم به نمایش درآمده است.

تعدادی از آثار موجود در موزه ملی توکیو چیزی بیش از 140 سال قدمت دارند که بعضی از آن ها مانند آثار تاریخی دوران مینگ و هان توسط کلکسیونر دارها به این مجموعه هدیه داده شده است، در این موزه همچنین مجموعه عظیمی از مجسمه های بودایی به چشم می خورند که برای بازدیدنمایندگان از این موزه می تواند بسیار منحصر به فرد باشد.

منبع: توریسم آنلاین

به "آشنایی با فرهنگ ژاپن در موزه ملی توکیو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با فرهنگ ژاپن در موزه ملی توکیو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید