قلعه بلگراد؛ نماد ایستادگی و مقاومت

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، درباره قلعه بلگراد صربستان

دژ نظامی بلگراد با برج هایش به واقع یکی از زیباترین منطقه ها اروپاست. ساختن قلعه بلگراد صربستان مدت زمان بسیاری طول کشیده، چرا که در زمان ساخت آن بارها و بارها مورد حمله قرار گرفته و ویران شده است. ساخت این قلعه در قرن دوم میلادی آغاز شده و در قرن هجدهم میلادی با مسائل فراوان به انتها رسید. به همین علت این قلعه تبدیل به نمادی از بلگراد شده که بارها ویران گشته و دوباره آن را از نو ساخته اند. در سال های دور این قلعه نماد مقاومت و دفاع از شهر بلگراد بوده و اکنون به یکی از جاذبه های گردشگری این شهر تبدیل شده است.

قلعه بلگراد؛ نماد ایستادگی و مقاومت

تاریخچه قلعه بلگراد صربستان

قلعه بلگراد صربستان به عنوان یک سازه دفاعی بر روی ارتفاعاتی در محل تلاقی رودخانه های ساوا و دانوب ساخته شد. در قرن دوم در این منطقه به علت موقعیت استراتژیک مهمی که داشت، در آن دژی به عنوان کمپ ارتش ساخته شد. بعد از آن که این سازه به وسیله گوت ها ویران گشت، دوباره در قرن شش میلادی در همان مکان قلعه دیگری بنا کردند که البته آن هم به خاطر حمله اسلاوها کمتر از یک قرن دوام آورد. حول این دژ سازه ای باستانی وجود داشت که بعدها محل اقامت اسلاوها در بلگراد شد.

قلعه بلگراد بارها و بارها در طی تاریخ مورد بازسازی نهاده شد و دوباره ویران شد. بر روی دیوارهای رومی، باروهای صربی نهاده شد و بر روی این باروها نیز دژهای ترکی و اتریشی قرار داشتند. در قرن 12 امپراطور بیزانسی قلعه ای تازه بر روی ویرانه های رومی ساخت. در طی اولین دهه های قرن 14 این دژ کوچک بالای تپه تا کرانه های رودخانه توسعه یافت.

از زمانی که بلگراد تبدیل به مرکز تازه صربستان شد و با توسعه قلعه هایی در بالا و پایین شهر به لحاظ دفاعی آن را تقویت کردند. کاخ لازارویچ در قلعه قدیمی ساخته شده و یک لنگرگاه نظامی نیز به رودخانه ساوا افزودند. در زمان جنگ اتریش- ترکیه دوران تازهی شروع شد. قلعه بلگراد به عنوان یک دژ کلیدی در قلب جنگ های مسلحانه قرن 18 سه بار مورد بازسازی نهاده شد.

در زمان اشغال اتریش بین و بعد از ساخت دژ های نظامی مدرن، قلعه بلگراد یکی از پر قدرت ترین استحکامات نظامی اروپا به شمار می رفت. قبل از بازگشت ترک ها به بلگراد تمام قلعه ها ویران شدند. در انتهای قرن 18 قلعه بلگراد به وضعیتی که امروز می بینیم در آمد. این مجموعه از خود دژ بلگراد به صورت بالای شهر و پایین شهر و بعلاوه پارک کالمگدان تشکیل می گردد.

گارانتی خرید بلیط مقرون به صرفه بلگراد

رزرو هتل بلگراد با برترین قیمت

بیشتر دروازه هایی که گردشگران را به شهر راهنمایی می نمایند هنوز هم سالم هستند. بعلاوه برج ساعت نیز مانند روزهای گذشته خود در سلامت کامل به سر می برد. در قسمت پایین شهر مقبره داماد علی پاشا واقع شده است که این سازه جزو معدود یادمان های معماری اسلامی در بلگراد به شمار میرود.

پارک قدیمی کالمگدان قبل از اینکه تبدیل به مکانی سرسبز و تفریحی گردد، بخشی از قلعه بلگراد صربستان بوده است و در آن میلیون ها نفر در برابر حمله دشمنان از سرزمین خود دفاع نموده اند. اما بعد از رها شدن صربستان از سلطه عثمانی ها، این پارک کم کم شکل گرفته و به تدریج در این پارک درخت هایی کاشته شد، مسیرهای پیاده روی تعیین شدند و بناهای یادبودی نیز در آن ساخته اند تا این مکان از میدان جنگ تبدیل به پارکی سرسبز گردد. از جمله این بناهای یادبود می توان به مجسمه ویکتو (معروف به پوبدنیک) و بنای یادبود قدردانی از فرانسه اشاره نمود.

راهنمای سفر به بلگراد

معرفی فرودگاه بلگراد نیکولا تسلا

منبع: فلای تودی

به "قلعه بلگراد؛ نماد ایستادگی و مقاومت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه بلگراد؛ نماد ایستادگی و مقاومت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید