ماوس بی سیم شما از کار افتاده؟ این 8 راهکار را امتحان کنید!

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، کار نکردن ماوس بی سیم در محیط ویندوز یا اختلال در عملکرد ماوس بی سیم، یکی از رایج ترین معضلاتی است که کاربرها با آن دست و پنجه نرم می نمایند. با این حال، راهکار های متنوعی برای رفع کردن این مشکل وجود دارد.

ماوس بی سیم شما از کار افتاده؟ این 8 راهکار را امتحان کنید!

ماوس بی سیم، فارغ از نوع برند امکان دارد بنا به دلایل بسیار گسترده ای دچار مشکل گردد. به همین خاطر، دیگر نمی توان از ماوس برای کار با کامپیوتر استفاده کرد. این مشکل می تواند سخت افزاری باشد. در این سناریو خودِ ماوس، گیرنده یا پورتی که ماوس به وسیله آن به کامپیوتر متصل شده احتمالا دچار ایراد شده است. شاید هم درایور خاصی روی سیستم نصب نیست یا شاید هم باید درایوری را به روز رسانی کنید تا از تمامی قابلیت های ماوس به برترین شکل ممکن بهره ببرید. در هر صورت، احتمال و فرضیه در این رابطه بسیار زیاد است.

ایرادات بی شماری را می توان پیرامون کار نکردن ماوس بی سیم پیدا کرد. از دیگر مثال ها می توان به وجود عیب و ایراد در باتری ماوس، تنظیمات اشتباه یا اختلالات مربوط به پورت USB اشاره نمود. در خوشبینانه ترین حالت ممکن، این احتمال هم وجود دارد که ویندوز پس از دریافت یک بسته به روز رسانی دچار ایراد شده باشد. در هر صورت، در این مقاله سعی شده هشت راهکار برای طیف بسیار گسترده ای از مسائل پیرامون ماوس بی سیم تهیه و ارائه گردد.

1. آنالیز های اولیه را انجام دهید

قبل از هر چیزی، عقلانی تر این است که شما ابتدا ماوس بی سیم خود را از لحاظ آسیب فیزیکی آنالیز کنید. اگر ماوس، آکبند بوده و شما این قدرت را ندارید از ماوس به درستی در کامپیوتر بهره ببرید، شاید ماوسِ مورد نظر از لحاظ کارخانه ای دچار عیب و ایراد شده است. در بعضی از ماوس ها، دکمه روشن/خاموش وجود دارد که معمولا این دکمه در انتهای دستگاه تعبیه می گردد.

این نکته را هم باید در نظر گرفت که تمامی ماوس های بی سیم آکبند و نو قرار نیست به طور پیش فرض دارای یک باتری باشند. در این شرایط، حتما محفظه باتری دستگاه را آنالیز کنید. شاید احتیاج باشد شما باتری جداگانه ای را بخرید. دقت کنید که آیا باتری قلمی برای ماوس شما مناسب است یا نیم قلمی. بعلاوه باید به درستی باتری ها را در جایگاهشان نصب کنید.

در بعضی مدل های ماوس، در داخل جعبه دستگاه یک سی دی وجود دارد که شامل درایورهای خاصی برای نصب ماوس است. اگر با این سی دی ها روبرو شده اید، شما حتما باید فایل های سی دی را نصب کنید. اگر کامپیوترِ شما دارای سی دی درایو نیست، اصلا جای نگرانی وجود ندارد. شما تنها کافی است که نام مدل ماوس بی سیم خود را به علاوه نام برندِ سازنده ماوس در داخل موتور جست وجوی گوگل سرچ نموده تا از سایت اصلیِ سازنده، درایورهای مخصوص به ماوس را دانلود و سپس نصب کنید.

اگر آنالیز های این بخش، مشکلِ کار نکردن ماوس بی سیم در ویندوز را حل نکرد، به سراغ سایر راهکار ها بروید.

2. مطمئن شوید خودِ ماوس یا گیرنده اش دچار اختلال نشده باشد

معمولا اگر ماوس یا گیرنده آن از ارتفاع سقوط کند، احتمال می رود قطعات داخلی شان خراب گردد. ماوس و رسیور را به یک دستگاه متفاوت متصل نموده تا از این ایراد اطمینان حاصل کنید. اگر ماوس و گیرنده اش در دستگاه های دیگر هم کار نمی نماید، بنابراین ماوس یا گیرنده دچار ایراد است. در این حالت، باید آنالیز کنید کدام یک از آنها خراب شده و برای تعمیر یا تهیه یک قطعه تازه اقدام کنید.

با این حال، دقت کنید اگر ماوس و گیرنده در دستگاه های دیگر به درستی کار می نمایند، پس می توان به وجودِ ایراد در سیستم عامل ویندوز شک کرد. با این تفاسیر، بهتر است قبل از اقدام برای رفع کردن مشکل، از این موضوع هم اطمینان حاصل کنید که اختلالِ مربوطه، به پورت USB ربط نداشته باشد.

3. مسائل پورت USB را آنالیز کنید

اگر ماوس بی سیم شما روی دستگاه کامپیوتر خوب کار نمی نماید، شاید پورت USB ایراد پیدا نموده است. بنابراین، باید این مسئله را به گونه ای آنالیز کرد. برای این کار، گیرنده ماوس را به یک پورت USB دیگر متصل کنید. آیا ماوس در این شرایط به خوبی کار می نماید؟

اگر گیرنده ماوس به پورت USB در پشتِ کیس کامپیوتر متصل نموده اید، بهتر است گیرنده را در پورت USB جلوی کیس وصل کنید. شاید اختلال در امواجِ پشت کیس موجب شده ماوس به درستی سیگنال های مورد احتیاج را از کامپیوتر دریافت نکند. اگر تغییر اتصال در پورت USB باعث رفع شدن مشکل نشده، به سراغ مرحله بعدی بروید.

4. تداخل میان سایر دستگاه ها و نرم افزارها را آنالیز کنید

این احتمال وجود دارد تداخل بین سایر دستگاه های متصل شده به پورت USB در کامپیوتر موجب شده تا ماوس بی سیم شما از کار بیفتد. اگر وسایل زیادی را به کامپیوتر متصل نموده اید، کوشش کنید دستگاه ها را از کامپیوتر جدا کنید.

اگر شما از یک نرم افزار ثالث برای مدیریت ماوسِ قدیمی خود استفاده نموده اید، آن را حذف کنید. شاید به خاطر این برنامه بوده که ماوسِ تازه شما دچار اختلال شده است.

5. آپدیت های اخیر ویندوز را حذف کنید

مایکروسافت به طور منظم و مستمر برای سیستم عامل ویندوز، بسته به روز رسانی منتشر می نماید. با وجود این که چنین آپدیت هایی با هدف بهبود امنیت سیستم عامل و اضافه کردن قابلیت های تازه ارائه می شوند، این بسته ها ممکن است دارای باگ هم باشند. بنابراین، امکانِ بروز ایرادات در ویندوز وجود دارد. شما باید در این شرایط، آخرین آپدیتی که نصب نموده اید را حذف کنید.

6. Fast Startup را غیر فعال کنید

قابلیت Fast Startup به سیستم عامل ویندوز اجازه می دهد تا کاربرها خیلی سریع تر وارد سیستم شوند. هر چند، این قابلیت نقاط ضعفی هم دارد که از جمله این ایرادات، می توان به وجود آمدن مسائل پیرامون پورت ها از لحاظ نرم افزاری اشاره نمود. بنابراین، اگر هیچ یک از راهکار های این مقاله تا به اینجا برای حل مشکل کارساز نبود، شما باید این ویژگی را غیر فعال کنید.

شما به چند طریق می توانید Fast Startup را غیر فعال کنید. پس از غیر فعال کردن، سیستم کامپیوتر را خاموش کنید. سپس گیرنده ماوس را از سیستم قطع و مجدد وصل کنید. حالا نوبت به روشن کردن کامپیوتر است.

اگر غیرفعال کردن این قابلیت تفاوت چندانی را ایجاد نکرد، به سراغ راهکار بعدی بروید.

7. درایورهای ماوس را حذف و مجدد نصب کنید

درایورهای خراب یا از رده خارج شده هم می تواند موجب اختلال در ماوس و گیرنده شوند. برای اطمینان حاصل کردن، بهتر است درایورهای ماوس را حذف و مجدد نصب کنید.

پس از حذف درایورها، سیستم عامل ویندوز را ری استارت کنید. درایورها باید به طور اتوماتیک در بارگذاریِ بعدی ویندوز نصب شوند. با این حال، شما می توانید درایورها را به طور دستی هم از سایت سازنده ماوس دانلود و سپس نصب کنید.

8. یک System Restore را اجرا کنید

اگر به این موضوع شک نموده اید که در تنظیمات سیستم عامل ویندوز خرابکاری خاصی را اخیرا مرتکب شده اید، یا اگر همچنان متوجه نشده اید که چه چیزی موجب شده تا ماوس بی سیم شما از کار بیفتد، آخرین راهکار برای رفع کردن مشکل، انجام یک System Restore است. شما با انجام این فرایند، در واقع هر گونه تغییر سیستمی را به حالت قبل خود برمی گردانید. امکان دارد آپدیت ویندوز و درایورهای مشکل ساز هم با این کار حذف شوند. البته شما قبل از انجام این فرایند، باید یک Restore Point ایجاد کنید. در غیر این صورت انجام فرایند System Restore امکان پذیر نیست.

چگونه باید Restore Point را در ویندوز 11 فعال کنیم؟

قابلیت Restore Point معمولا به طور پیش فرض روی ویندوز نصب است. در صورتی که این قابلیت غیرفعال است، به وسیله انجام مراحل زیر می توان این ویژگی را به طور دستی فعال کرد:

1. دکمه های Win + S را فشرده تا Windows Search باز گردد.

2. عبارت Restore Point را تایپ نموده و از بخش نتایج، روی Create a restore point کلیک کنید.

3. در پنجره System Properties، سربرگ System Protection را باز کنید.

4. مطمئن شوید که Protection روی On در زیر بخش Protection Settings تنظیم شده باشد.

5. اگر گزینه Off تنظیم شده است، پس روی دکمه Configure کلیک کنید.

6. Turn on system protection را انتخاب کنید.

7. در این مرحله، نوار لغزنده را بکشید تا اندازه فضای ذخیره سازی را که دلتان می خواهد برای ذخیره Restore points اختصاص دهید را تنظیم کنید.

8. روی Apply و Ok کلیک کنید تا تغییرات ذخیره گردد.

همین مراحل را برای سایر درایوهای سیستم کامپیوتر خود انجام دهید تا System Restore برای سایر درایورها هم فعال گردد. با این حال، پیشنهاد می گردد نرم افزارهای غیر ضروری را روی سایر درایوها به جای درایو C نصب کنید.

چگونه Restore Point را در ویندوز 11 ایجاد کنیم؟

به منظور ایجاد یک Restore Point اقدامات زیر را باید انجام دهید:

1. سربرگ System Protection را در پنجره System Properties باز کنید.

2. روی دکمه Create کلیک کنید.

3. یک شرح یا نام برای Restore Point تایپ کنید. بهتر است از یک تاریخ درست بهره ببرید.

4. روی دکمه Create کلیک کنید. سیستم حفاظتی آغاز به ایجاد Restore Point نموده و اگر این رویه موفقیت آمیز باشد، یک پیغام مناسب به نمایش کشیده می گردد. این فرایند ممکن است چند دقیقه طول بکشد، پس منتظر بمانید تا این کار انجام گردد.

5. روی Close کلیک کنید.

چگونه از Restore Point به منظور احیای سیستم ویندوز 11 استفاده کنیم؟

قبل از انجام مراحل مورد احتیاج، به خاطر داشته باشید که این فرایند، زمان بر است. به همین خاطر، اگر عجله دارید بهتر است این کار را به زمانی بسپرید که وقت کافی در اختیار دارید. برای انجام باید این مراحل را به ترتیب انجام دهید:

1. سربرگ System Protection را در پنجره System Properties باز کنید.

2. در اینجا، روی دکمه System Restore کلیک کنید.

3. در پنجره System Restore روی دکمه Next کلیک کنید.

4. شما می توانید تمامی نقاط بازیابی موجود را مشاهده نموده و در صفحه بعدی نوع شان (دستی/اتوماتیک) را هم ببینید.

5. باکس Show more restore points را انتخاب نموده تا تمامی نقاط بازیابی را در صورت موجود بودن مشاهده کنید.

6. روی Scan for affected programs کلیک کنید. System Restore حالا در پی برنامه ها و درایورهای مشخصی کل سیستم را اسکن می نماید. این فرایند موجب می گردد تا بعضی درایورها و برنامه هایی که اخیرا نصب شده اند حذف شوند.

7. روی Close و سپس Next کلیک کنید.

8. در صفحه تاییدیه، شرحات را بخوانید تا بفهمید این فرایند چه درایور و برنامه هایی را تحت تاثیر قرار داده است.

9. دکمه Finish را کلیک نموده تا این فرایند تایید گردد.

10. سیستم بازیابی یک پیغام هشدار می دهد مبنی بر این که به محض آغاز فعالیت، نمی توان جلوی این کار را گرفت. شما برای تایید باید Yes را کلیک کنید.

ماوس بی سیم خراب؛ یک دغدغه کاملا حل شدنی یا شاید هم حل نشدنی؟

اگر ماوس بی سیم شما هر دفعه در هنگام کار با کامپیوتر قطع و وصل می گردد، باید در پی راهکار بود. امیدواریم که راهکار های این مقاله به کار شما بیاید. در غیر این صورت، اگر مطمئن شده اید که ماوس شما از لحاظ سخت افزاری دچار مشکل شده، شاید بهتر باشد برای تعمیر یا خرید یک مدل ماوس تازه اقدام کنید.

برای خرید یک ماوس بی سیم تازه، باید چند مسئله را در نظر گرفت. اول از همه حواستان باشد که بدنه بیرونیِ ماوس از متریال خوبی درست شده باشد. در قدم بعدی، پارامتر DPI ماوس را هم باید در نظر بگیرید. هر اندازه عدد مربوط به این پارامتر بالاتر باشد، این یعنی ماوس مورد نظر با سرعت بیشتری در محیط سیستم عامل کار می نماید. در هر صورت، کوشش نموده ایم مشکلِ کار نکردنِ ماوس بی سیم را با ارائه چند راهکار رفع کنیم. اگر هیچ راهکاری برای مشکل شما کارساز نبود، بهتر است نسبت به خرید یک ماوس بی سیم ارزان اما با کیفیت اقدام کنید.

منبع: makeuseof

سوال و جواب های رایج

دلیل کار نکردن ماوس بی سیم چیست؟

این مشکل می تواند سخت افزاری باشد. در این سناریو خودِ ماوس، گیرنده یا پورتی که ماوس به وسیله آن به کامپیوتر متصل شده احتمالا دچار ایراد شده است. شاید هم درایور خاصی روی سیستم نصب نیست یا شاید هم باید درایوری را به روز رسانی کنید تا از تمامی قابلیت های ماوس به برترین شکل ممکن بهره ببرید.

کدام برند ماوس بی سیم برای خرید مناسب است؟

هر برندی نقاط مثبت و منفی خاص خود را دارد. با این حال، از برترین ماوس های بی سیم می توان به برند تسکو و Rapoo اشاره نمود.

DPI در ماوس چیست و چه کاربردی دارد؟

واژه DPI مخفف عبارت Dots per inch است. به زبان خلاصه و ساده به حساسیت ماوس گفته می گردد. این پارامتر هر چه عدد بالاتری باشد، بهره وری ماوس هم بیشتر است.

DPI ماوس برای گیم باید حداقل چند باشد؟

حداقل اندازه DPI برای تجربه بازی های ویدیویی بهتر است 1600 باشد. اگر خیلی حرفه ای قصد دارید به گیم بپردازید، عدد 3200 را به خاطر داشته باشید.

منبع: دیجیکالا مگ

به "ماوس بی سیم شما از کار افتاده؟ این 8 راهکار را امتحان کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماوس بی سیم شما از کار افتاده؟ این 8 راهکار را امتحان کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید