متاورس؛ آیا ارتباطات انسانی محکوم به نابودیست؟
به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، امروزه پول کلانی به متاورس سرازیر می گردد، دنیای جایگزینی که درآن بدون احتیاج به خارج شدن از خانه تان می توانید کار، بازی و با دیگران دیدار کنید. اما آیا ظهور این فضای مجازی گسترده، خطوط واقعیت را محو نموده و نحوه مصرف و ارتباط ما را برای همواره تغییر می دهد؟
متاورس چیست؟
امروزه همه، چه در فضای مجازی و چه در دنیای واقعی راجع به متاورس حرف می زنند و به نظر می رسد کلیدواژه نوینیست. اما ایده آن برای اولین بار در سال 1992 و در یک رمان علمی-تخیلی مطرح شد. چون فناوری پشت متاورس روز به روز به سوی دربرگرفتن بسیاری از جنبه های واقعیت مجازی در حال پیشروی است، شرح واقعی چیستی آن سخت است. اما به زبان ساده، دنیای دیجیتال فراگیری است که در موازات دنیا واقعی وجود دارد.
شرکت Somnium Space، یکی از نخستین پلاتفورم های متاورس متن باز (Open Source) بازار است. آرتور سیکوف، موسس و مدیرعامل این شرکت، درباره چگونگی زندگی، کار و بازی در این محیط جایگزین می گوید: وقتی در فضای واقعیت مجازی، مثل جایی که من الان هستم، حضور دارید، کاملا به محیط متصلید. من در اینجا به صورت ذهنی، یا بهتر بگوییم، فیزیکی ذهنی حاضر هستم. چون مغزم، چشمانم و هر آن چه می بینم در این فضاست، باور دارم که در این فضا حضور دارم.
رشد اقتصاد متاورس
شاید Somnium Space یکی از نخستین پلاتفورم متاورس باشد اما رقبای زیادی اخیرا در این عرصه به رقابت پیوسته اند. شرکت فیسبوک با تغییر نام خود به متا، تعهد خود برای تبدیل متاورس به بخش بزرگی از استراتژی کسب و کارش را نشان داد. اما امثال مایکروسافت، آلفابت، روبلوکس و انویدیا هم سرمایه گذاری عظیمی در واقعیت مجازی نموده اند.
اقتصاد متاورس پتانسیل جذب گستره وسیعی از جریان های درآمدی را نشان می دهد و بر اساس بعضی پیش بینی ها طی تنها دو سال آینده می تواند به یک بازار 800 میلیارد دلاری تبدیل گردد و تا ده سال آینده می تواند 3 تریلیارد دلار به اقتصاد دنیای اضافه کند.
کسب و کارها چگونه سود می برند؟
متاورس فقط برای بازی و سرگرمی نیست. این دنیای گسترده واقعیت مجازی به شرکت ها فرصتی برای یافتن راهکار های قابل ارائه در دنیای واقعی، می دهد. شرکت مشاور PwC امیدوار است از طریق جدیدترین آزمایشگاه خود در خاورمیانه و در دوحه، این راهکار ها را ارائه کند. رهف ابوطربوش، متخصص فناوری آزمایشگاه PwC Middle East می گوید: در PwC به کارگیری متاورس را به عنوان تکامل و نه تحول، در نظر می گیریم. با این رویکرد، ما بسیار سریع العمل هستیم و تغییر را درک می کنیم و می دانیم احتیاجهای مشتریان فرق دارد.
متخصصان PwC به صورت فزاینده ای با به کارگیری ربات ها، هوش مصنوعی و واقعیت مجازی، در پی یافتن راه های خلاقانه ای برای فراتر رفتن از دنیای فیزیکی بدون از دست دادن ارتباطات انسانی هستند. به این معنی که امروزه تقریبا همه چیز از جمله جلسات کاری، همکاری های در مقیاس بزرگ و تبادل نظر در متاورس امکان پذیر است. استفان اندرسون، مسئول استراتژی و بازار PwC خاور میانه می گوید: مشتریان ما از تماشای نوآوری ها و ارائه توصیه تجاری یا پاورپوینت قدم فراتر گذاشته اند و می خواهند ببینند به صورت عملی چه اتفاقی می افتد و فناوری نوظهور در این راه بسیار مهم است.
امنیت متاورس چگونه تامین می گردد؟
با بالا رفتن محبوبیت واقعیت مجازی، نگرانی ها در خصوص تاثیر آن بر تعاملات انسانی، انزوای اجتماعی و سلامت روانی افزایش پیدا می نماید. اکنون بچه ها زمان بیشتری را در فضای مجازی می گذرانند و زمانی که می توانند در متاورس بسیار خوش باشند، عدم وجود قوانین روشن می تواند آن را به مکانی خطرناک بدل کند. پس چگونه پلاتفرم های واقعیت مجازی با این مسائل روبرو می شوند؟
تامی بومک معاون امور اجتماعی و همکاری های Roblox، پلاتفورمی با روزانه بیش از 40 میلیون کاربر است. او می گوید روبلوکس به قانونمند کردن پلاتفورم های خود و آموزش کاربران جوان و والدینشان برای چگونگی بازی به شیوه امن، پایبند است. او اضافه می نماید: پلاتفرم ما به مردم امکان خلق و اشتراک تجربه را می دهد. شما برای بیان کامل تصوراتتان به یک محیط اجتماعی احتیاجمندید. بارها با این سوال از سمت والدین که Roblox چیست و چگونه می توانیم بچه هایمان را ایمن نگه داریم، روبرو شدیم. پس من متوجه شدم این که چه جامعه بزرگی احتیاج به آموزش در این مساله دارد، برای ما نه تنها مسئولیت بلکه فرصت است.
منبع: انتخاب