مریخ نورد کیوریاسیتی شواهدی از وجود آب در سیاره سرخ کشف کرد

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، آشوین واساوادا، یکی از دانشمندان گروه مریخ نورد کنجکاوی در آزمایشگاه جت پیشران ناسا در بیانیه ای در این مورد خاطرنشان کرد: هزاران کیلومتر از نهشته های دریاچه ها را بررسی کردیم و هرگز سند دقیقی مانند این پیدا نکردیم، اکنون بهترین سند از وجود آب و موج را در کل این ماموریت در جایی یافتیم که تصور می کردیم پیشتر خشک بوده باشد.

مریخ نورد کیوریاسیتی شواهدی از وجود آب در سیاره سرخ کشف کرد

مریخ نورد کنجکاوی (کیوریاسیتی) متعلق به اداره کل هوانوردی آمریکا (ناسا) اخیرا ساختار هایی به شکل صخره های موج گونه را رصد و ضبط کرده است که نشان می دهد دریاچه هایی در منطقه قدیمی تر مریخ وجود داشته اند؛ در حالی که قبلا دانشمندان تصور می کردند این منطقه از مریخ خشک باشد.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سای تک/Scitech، وقتی مریخ نورد کیوریاسیتی پاییز سال 2022 در منطقه خاک های سولفاتی مریخ فرود آمد، دانشمندان از رصد نوترین شواهد مبنی بر وجود دریاچه ها متعجب شدند. زیرا لایه های صخره ای حاوی سولفات در این منطقه در خاکی خشک تر نسبت به منطقه ها دیگر مریخ، تشکیل شده بودند. فرضیه کلی این است که مواد معدنی نمکی با کاهش آب دریاچه ها عقب نشسته اند.

همچنین، موج های سطحی دریاچه های کم عمق میلیارد ها سال قبل موجب تشکیل رسوب در بستر دریاچه ها شدند و طی سال های متمادی ساختار های موج گونه ای را در صخره ها شکل دادند.

آشوین واساوادا، یکی از دانشمندان گروه مریخ نورد کنجکاوی در آزمایشگاه جت پیشران ناسا در بیانیه ای در این مورد گفت: هزاران کیلومتر از نهشته های دریاچه ها را بررسی کردیم و هرگز سند دقیقی مانند این پیدا نکردیم، اکنون بهترین سند از وجود آب و موج را در کل این ماموریت در جایی یافتیم که تصور می کردیم پیشتر خشک بوده باشد.

مریخ نورد کنجکاوی ناسا در حال پرواز از تقریبا نیم مایل بالاتر از کوه شارپ (Mount Sharp)، ساختاری حفظ شده در این منطقه را یافت که به نام مارکر بند شناخته می شود و لایه ای نازک از صخره های سیاه است و گویی از بقیه کوه جدا شده است. سرنخ دیگر داخل این منطقه، وجود ساختار صخره ای غیرمعمول است که احتمالا به دلیل وقوع نوعی دوره های رخداد های آب وهوایی مکرر تشکیل شده باشد.

ناسا علاوه بر این اعلام کرده است که دانشمندان سرنخ نو دیگری در مورد وجود آب های تاریخی در مریخ در دره ای به نام گادیز دیده اند. دانشمندان حدس می زنند رانش زمین های مرطوب در این منطقه رخ داده و موجب بقایایی را در این منطقه برجا گذاشته است.

منبع: ایرنا

منبع: فرادید

به "مریخ نورد کیوریاسیتی شواهدی از وجود آب در سیاره سرخ کشف کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مریخ نورد کیوریاسیتی شواهدی از وجود آب در سیاره سرخ کشف کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید