هر چه قبول دارم، پیدا می کنم ، سوگیری تأییدی و شبکه های اجتماعی

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، سوگیری تأییدی به معنای گرایش افراد به یافتن اطلاعات یا تفسیر شان به صورتی که باورهای قبلی شان را تائید کند، در خصوص اخبار و اطلاعات پزشکی هم ممکن است رخ دهد.

هر چه قبول دارم، پیدا می کنم ، سوگیری تأییدی و شبکه های اجتماعی

سوگیری تأییدی (confirmation bias) که نوعی سوگیری شناختی است هنگامی برای شما رخ می دهد که درباره موضوعی تصمیم خود را گرفته باشید و از جستجو و گردآوری اطلاعات بیشتر درباره آن دست بردارید.

در این حالت اطلاعات متعارض با نظر تثبیت شده تان را بی اعتبار می شمارید و اطلاعاتی را می پذیرید که با نظرتان موافقت داشته باشد. این سوگیری هر چه موضوع دارای بار عاطفی بیشتر و باور فرد به آن عمیق تر باشد، شدیدتر می گردد.

برای مثال اگر اعتقاد داشته باشید که افزودن فلوراید به آب آشامیدنی (برای سلامت دندان ها) کار خطرناکی است، فقط آن مقالاتی را می خوانید که با این کار مخالفت نموده باشند و اطلاعات متضاد با این دیدگاه را نادیده می گیرید. به این ترتیب مرتباً در دیدگاه خود پایدار تر می شوید که فلوراید دار کردن آب آشامیدنی خطرناک است، بدون اینکه همه جنبه های موضوع را در نظر بگیرید.

بنابراین هنگام جستجوی اطلاعات و اخبار پزشکی بهتر است منابعی را انتخاب کنید که تا حد ممکن بیطرف باشند. به این ترتیب می توانید به طور متعادلی شواهد موافق و مخالف را به دست آورید.

رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک به خصوص سوگیری تأییدی مخاطبان را تشدید می نمایند.

در این رسانه های اجتماعی شما آن اخبار و اطلاعات از جمله اخبار و اطلاعات پزشکی را می بینید که دوستانتان برای اشترک گذاشتن انتخاب نموده اند و از آنجایی که معمولاً بر دیدگاه های گروه دوستانتان روی شبکه اجتماعی توافق دارید، احتمالاً مقالاتی را خواهید دید که از قبل با آن موافقت دارید.

یک مشکل دیگر این است که طراحی شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک این است که محتوایی روی آن به اشتراک گذاشته گردد که به آسانی قابل فهم باشد و به راحتی بتواند فراگیر (viral) گردد و معمولاً امکان بحث های پیچیده درباره موضوعات مهم پیش نمی آید.

بنابراین درباره اخبار و اطلاعات بهداشتی و پزشکی که در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شوند، باید بسیار محتاط باشید و این شبکه ها را منبع اصلی اخبار و اطلاعات قرار ندهید.

منبع: همشهری آنلاین

به "هر چه قبول دارم، پیدا می کنم ، سوگیری تأییدی و شبکه های اجتماعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر چه قبول دارم، پیدا می کنم ، سوگیری تأییدی و شبکه های اجتماعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید