هواپیماها تا چه ارتفاعی می توانند پرواز نمایند؟

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، هواپیمایی که یک خط دود سفید در آسمان آبی ایجاد می نماید، به وضوح هزاران پا بالاتر از سطح زمین پرواز می نمایند. ظاهرا ارتفاع یک هواپیمای مسافربری در هر نقطه ای از پرواز به عوامل مختلفی مانند وزن هواپیما، دما، آب و هوا، درخواست خلبان، پروتکل مربوط به جهت گیری هواپیما و البته آنچه که کنترل ترافیک هوایی می گویند مربوط می گردد.

هواپیماها تا چه ارتفاعی می توانند پرواز نمایند؟

در بیشتر موارد، هواپیماهای مسافربری در ارتفاع 30,000 پایی پرواز می نمایند که ممکن است ممکن است به 40,000 تا 41,000 پا هم برسد که اما به ندرت پیش می آید. یک بوئینگ 757 می تواند تا ارتفاع 42,000 پا و یک 767 تا 43,000 پا پرواز کند. 747-400s می تواند بالاتر هم بروند.

تاثیر جهت حرکت هواپیما بر ارتفاع پرواز آن چیست؟

هنگامی که اتاق کنترل به خلبان ارتفاع مناسب را اعلام می نماید، ابتدا جهتی که هواپیما به سمت آن حرکت می نماید را آنالیز می نماید. ارتفاع پروازهای به مقصد غرب اعدا زوجی مانند 38,000 پا هستند، در حالی که ارتفاع پروازهای رو به شرق شامل اعداد فرد مانند 39,000 هستند. به این ترتیب، هواپیماهایی که در جهت مخالف حرکت می نمایند، فاصله عمودی بین آنها معین است.

هواپیماهایی که به سمت شمال شرقی یا جنوب شرقی حرکت می نمایند همچنان در ارتفاع های فرد حرکت می نمایند، و آن هواپیماهایی به سمت شمال غربی یا جنوب غربی می روند در ارتفاعی با عدد زوج پیش می روند.

برترین ارتفاع برای پرواز یک هواپیما چقدر است؟

بعضی متغیرهای دیگر در معین ارتفاع دقیق هواپیما در هر زمان مد نظر قرار می گیرد، اما به طور کلی ارتفاعات بالاتر بهتر است. به خاطر مقاومت کم تر هوا، موتورهای جت در ارتفاعات بالاتر کارآمدتر هستند. خلبان ها هم دوست دارند با پرواز در ارتفاع بالاتر سوخت کمتری بسوزاند تا پرواز خود را با سوخت ذخیره بیشتر به خاتمه برسانند و کمتر، خود را برای سوخت گیری معطل نمایند.

کامپیوتر مدیریت پرواز با در نظر گرفتن وزن هواپیما و دمای هوا، اطلاعاتی در خصوص ارتفاع بهینه هواپیما و بعلاوه حداکثر ارتفاع هواپیما به خلبان می دهد. یک هواپیما پس از مصرف سوخت و سبک تر شدن می تواند بالاتر برود. خلبانان تا جایی که می توانند در ارتفاع بهینه یا حداکثر ارتفاع می مانند.

منبع: روزیاتو

منبع: فرادید

به "هواپیماها تا چه ارتفاعی می توانند پرواز نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هواپیماها تا چه ارتفاعی می توانند پرواز نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید