کاسبی سالن های زیبایی غیرمجاز رونق گرفت

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، ممنوعیت فعالیت مشاغل پرخطر در آغاز سال 99 به طور رسمی ابلاغ شد، به طوری که مجوز مشاغل پرخطر از جمله آرایشگاه ها در صورت فعالیت و ارائه خدمات لغو می شد، اما این شرایط به گفته فعالان این صنف، باعث افزایش فعالیت آرایشگاه های بدون مجوز شده است.

کاسبی سالن های زیبایی غیرمجاز رونق گرفت

وبلاگ سفر به کانادا - فرخنده رفائی: آرایشگاه های زنانه در روزهای نزدیک عید شب و روز ندارند. سالن های کوچک و بزرگشان جای سوزن انداختن ندارد و اغلب تا آخرین ساعت های پیش از سال جدید مشتری دارند. گفته می شود درآمد آرایشگاه ها در اسفندماه صرف نظر از این که در کدام نقطه شهر قرار گرفته اند و چه خدماتی را با چه نرخی ارائه می دهند، بیش از 20برابر ماه های عادی و گاهی تا 5برابر درآمد بقیه سال است. البته این درآمد را چندان هم بدون هزینه به دست نمی آورند، دست کم از دو ماه قبل، تبلیغاتشان را آغاز می کنند و دوبرابر میزان مصرف روزانه، برای یک ماهشان مواد می خرند. امسال اما هرچه بود هزینه بود و کرونا نه تنها برایشان مشتری باقی نگذاشت، بلکه باعث شد چک های خرید و هزینه تبلیغات حقیقی و مجازی و اجاره سالن و پول آب و برق و حقوق پرسنل هم روی دستشان بماند.

حقوق بیکاری هم نداریم

تخصصی شدن خدمات در آرایشگاه های زنانه باعث شده این واحدهای صنفی به شیوه ای خاص فعالیت داشته باشند؛ به این شکل که مدیر آرایشگاه تنها بین یک تا سه نفر را به عنوان پرسنل ثابت استخدام می کند و سایر افرادی که در آرایشگاه فعالیت دارند اصطلاحا صندلی اجاره می کنند. این افراد در استخدام آرایشگاه نیستند، مشتری خودشان را دارند و درصدی از درآمدشان را به سالن می پردازند. این شرایط کاری باعث می شود با وجود بیکاری دوماهه و ادامه آن تا زمانی نامعلوم و همچنین آغاز ماه رمضان که به طور طبیعی ماه کسادی کار آرایشگرهاست، آنها نتوانند حتی از بیمه بیکاری استفاده کنند.

مدیر یکی از آرایشگاه های معروف غرب تهران در گفت و گو با وبلاگ سفر به کانادا ضمن بیان این موضوع می گوید: قبل از عید به طور رسمی ممنوعیتی برای فعالیت آرایشگاه ها وضع نشد اما کاهش مراجعه مشتری ها به اندازه ای بود که عملا کار ما خوابید.

الهه صادقی با مقایسه شرایط اسفندماه گذشته با سال های پیش می افزاید: در شرایط عادی ورودی سالن ما روزانه 200 نفر است که این تعداد در یک ماه پایانی سال دو برابر می شود و بیشتر آرایشگاه ها برای این ایام تعداد پرسنل را دوبرابر می کنند تا از پس ارائه خدمات به مشتریانی که از دوماه قبل وقت رزرو کرده اند، برآیند. اما ترس مردم از انتقال بیماری در محیط آرایشگاه باعث شد بیش از 95درصد رزروهای قبلی لغو شود و ورودی ما در برخی روزها به صفر برسد.

او همچنین با اشاره به هزینه بالای تبلیغات اضافه می کند: قبل از کرونا 50 میلیون برای پخش تراکت هزینه کردیم و مطمئن بودیم این هزینه جبران می شود چون هرسال در اسفندماه از 8 صبح تا 4 بامداد کار می کردیم اما پارسال برخلاف پیش بینی ها نه تنها هیچ درآمدی نداشتیم بلکه مثل سایر آرایشگاه ها ناچاریم برای پرداخت اجاره سالن، پول آب و برق، حقوق پرسنل و چک های خرید مواد، از جیب هزینه کنیم، شرایطی که بسیاری از آرایشگاه داران از پس آن بر نمی آیند.

  • غیرمجازها سود کردند

در این که کرونا آرایشگران با ضررو زیان هنگفتی روبرو کرد تردیدی وجود ندارد اما آیا زیان برای همه واحدهای صنفی به یک میزان بوده است؟

پاسخ مدیر یکی از سالن های مرکز شهر تهران به این سوال وبلاگ سفر به کانادا، منفی است.

مریم جعفری ضرر و زیان صنف آرایشگران را بسیار بالا توصیف می کند اما در عین حال معتقد است این زیان برای همه یکسان نبوده است.

به عقیده او آرایشگاه های مناطق بالای شهر تهران به دلیل درآمد بیشتر و نرخ بالای خدمات زیان کمتری را متحمل شدند و در عین حال آرایشگاه های مناظق جنوبی شهر نیز به دلیل نرخ های پایین تر و تقاضای بیشتر مشتریان تاحدودی توانستند ضرر وارد شده را کاهش دهند.

به عقیده او بیشترین زیان متوجه سالن های شرق، غرب و مرکز تهران بود که در عین ارائه خدمات با نرخ متوسط، به دلیل شرایط فرهنگی و اجتماعی مراجعان و جدی دریافت توصیه های وزارت بهداشت با ریزش شدید مشتری روبرو شدند.

جعفری ادامه می دهد: با این که پرسنل ما در شرایط عادی نیز اغلب به دلیل فاصله نزدیک با مشتری و برای حفظ سلامت خود و مشتریان از ماسک و دستکش استفاده می کنند، با این حال و با وجود کمبود شدید اقلام حفاظت فردی، مطابق توصیه های وزارت بهداشت استفاده از ماسک و دستکش را الزامی و روزانه در چندین نوبت محیط سالن، میزها و صندلی ها را ضدعفونی کردیم، اما با این حال به دلیل کاهش مشتری ناچار شدیم سالن را تعطیل کنیم در حالی که تعطیلی به ما ابلاغ نشده بود. ابلاغ تعطیلی و ممنوعیت فعالیت مشاغل پرخطر البته کمی بعد و با تصمیم ستاد کشوری مقابله با کرونا در آغاز سال 99 به طور رسمی ابلاغ شد، به طوری که مجوز مشاغل پرخطر از جمله آرایشگاه ها در صورت فعالیت و ارائه خدمات لغو می شد؛ شرایطی که تا همین امروز هم ادامه دارد.

اما این شرایط به گفته فعالان این صنف، باعث افزایش فعالیت آرایشگاه های بدون مجوز شده است. آرایشگاه های زیرزمینی، خانگی و بدون تابلویی که ترسی از اعمال قانون ندارند و از تعطیلی واحدهای صنفی مجاز حداکثر بهره را می برند. در عین حال بسیاری از آرایشگرانی که مشتری های شناخته شده و آشنا دارند در این مدت به طور محدود کار کرده اند، به این شکل که یا به منزل مشتری ها رفته اند یا آنها در منازل خودشان پذیرفته اند؛ شکلی غیرعادی از ارائه خدمات که به نطر می رسد محصول شرایط اضطراری و البته سوءمدیریت باشد.

صادقی به وبلاگ سفر به کانادا می گوید: منع فعالیت آرایشگاه ها در شرایطی است مترو با ازدحام زیاد در حال سرویس دهی است و فعالیت رستوران ها و فست فودها هم به شکل بیرون بر مجاز اعلام شده است درحالی که یک عطسه، سرفه یا دست آلوده می تواند ویروس را به راحتی به چندین نفر منتقل کند اما آرایشگاه ها به دلیل حساسیت مدیران سالن ها ضوابط بهداشتی را به شدت رعایت می کنند.

  • آرایشگاه های مردانه کمابیش فعالند

آرایشگاه های مردانه هم در این مدت کم ضرر نکردند. بسیاری از آقایان قبل از عید امسال، سرهایشان را به دست همسران و مادرانشان سپردند و آرایشگاه نرفتند. کرکره بسیاری از آرایشگاه های مردانه هم در فروردین ماه پایین بود اما نه همه آنها. کرکره نیمه باز برخی سلمانی های مردانه نشان از فعالیت هایی هرچند محدود می داد که گویا با تماس و تعیین وقت قبلی و به صورت اصطلاحا چراغ خاموش انجام می شد و هنوز هم می شود. شاید بتوانند ادعا کنند ازدحام مردها در آرایشگاه به اندازه خانم ها نیست اما به نظر نمی رسد این تنها دلیل باشد. به نظر می رسد به مرور زمان و به دلیل مسائل اقتصادی، از جدیت محدودیت های کرونایی کاسته می شود و صاحبان مشاغل جریمه را به جان می خرند تا بتوانند درآمدی داشته باشند. با این حال آرایشگاه های زنانه که عملا سه ماه از سال یعنی محرم و صفر و ماه رمضان هم درآمدی ندارند به طور جدی تری از کار منع شده اند و رکودی سنگین را در کارشان تجربه می کنند، شرایطی که رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه تهران آن پیشتر به آن اشاره کرده بود.

شهربانو عابدی با اوجگیری شیوع کرونا در کشور گفته بود: مراجعه مشتریان به سالن ها بسیار کم شده و آرایشگاه ها به حالت نیمه تعطیل درآمده اند درحالی که امید این صنف به ماه های آخر سال بود اما کرونا تاثیر منفی روی کار آنها گذاشته است و اگر شرایط کنونی ادامه یابد منجر به رکود این صنف خواهد شد.

فعلا ستاد مقابله با کرونا زمان یا شرایط خاصی برای بازگشایی مشاغل پرخطر اعلام نکرده دولت هم با توجه به استمرار شرایط غیرعادی، سازوکاری جز اعطای وام 12 درصدی برای حمایت از مشاغل آسیب دیده از کرونا، رو نکرده؛ وامی که به گفته فعالان صنفی زیانی مضاعف را متوجه آنها خواهد کرد و به همین دلیل از سوی بیشتر اصناف مورد استقبال قرار نگرفته است. قولی برای تخفیف های بیمه ای و اقتصادیاتی نیز داده نشده و ادامه تعطیلی، روز به روز زیان بر زیان مشاغل ممنوعه می افزاید. با گذشت بیش از 5ماه از آغاز شیوع ویروس کرونا در چین و سرایت آن به سایر کشورها، هنوز کسی نمی داند دنیا چه زمانی می تواند ادعا کند بیماری را تحت کنترل درآورده است. این شرایط در ایران تا کی ادامه خواهد داشت؟

منبع: همشهری آنلاین

به "کاسبی سالن های زیبایی غیرمجاز رونق گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاسبی سالن های زیبایی غیرمجاز رونق گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید