آیا در زهره حیات وجود داشته است؟ یافتن یک گاز مرتبط با حیات در جو سیاره همسایه زمین

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، دانشمندان می گویند در ابرهای به دشت اسیدی پوشاننده سیاره زهره گازی به نام فسفین یافته اند که نشان می دهد میکروب هایی ممکن است زمانی در این همسایه سکونت ناپذیر کره زمین زندگی نموده باشند.

آیا در زهره حیات وجود داشته است؟ یافتن یک گاز مرتبط با حیات در جو سیاره همسایه زمین

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا به نقل از رویترز پژوهشگران اشکال زندگی واقعی را در سیاره زهره کشف ننموده اند، اما یادآور شده اند فسفین روی کره زمین بوسیله باکتری های فراوری می گردد که محیط های کم اکسیژن زندگی می نمایند.

گروهی بین المللی از دانشمندان با استفاده از تلسکوپ کلارک ماکسول در هاوایی گاز فسفین را در جو زهره شناسایی کردند و با استفاده از آرایه میلی متر/زیرمیلی متر عظیم آتاکاما (ALMA) در شیلی این یافته را ثابت کردند.

جین گریوز از دانشگاه کاردیف در ویلز، نویسنده اصلی مقاله این پژوهش که در ژورنال Nature Astronomy منتشر شده است، گفت: من بسیار شگفت زده شدم- در واقع مبهوت شدم.

وجود حیات فرازمینی برای مدت ها یکی از پرسش های مهم در علم بوده است. دانشمندان از کاوشگرها و تلسکوپ ها برای جستجوی نشان های زیستی - نشانه های غیرمستقیم حیات- در سیاره ها و ماه های دیگر در منظومه شمسی ما و فراسوی آن استفاده نموده اند.

کلارا سوسا-سیلوا، اخترفیزیکدان مولکولی از انستیتو تکنولوژی ماساچوست، یکی دیگر از این پژوهشگران گفت: با آنچه ما از زهره می دانیم، محتمل ترین شرح برای وجود فسفین در جو ان سیاره وجود حیات است.

او اضافه نمود: باید تاکید کنم که آخرین راهکار برای شرح این کشف وجود حیات در این سیاره است. این موضوع مهم است، چرا اگر وجود فسفین و وجود حیات درست باشد، یعنی ما در دنیا تنها نیستیم. همچنین در این صورت حیات باید پدیده بسیار شایع باشد و باید سیاره های مسکونی بسیار دیگری در کهکشان ما وجود داشته باشند.

زهره تا به حال کانون جستجوی برای حیات در جاهای دیگر در منظومه شمسی نبوده است و بیشتر سیاره مریخ و دنیا های دیگر خارج از منظومه شمسی مورد توجه دانشمندان بوده اند.

فسفین- یک اتم فسفر که سه اتم هیدروژن به آن متصل هستند- برای انسان ها بسیار سمی است.

تلسکوپ های مستقر در کره زمین مانند تلسکوپ هایی که در این پژوهش استفاده شده اند به دانشمندان یاری می نمایند که خصوصیات شیمیایی و سایر خصوصیات اجرام آسمانی را آنالیز نمایند.

فسفین به میزان 20 قسمت در هر میلیارد قسمت در جو زهره مشاهده شده است که غلظت بسیار اندکی است. گریو گفت پژوهشگران منابع غیرزیستی این گاز مانند فعالیت های آتشفشانی، شهابسنگ ها، صاعقه و انواع گوناگون واکنش های شیمیایی را آنالیز نموده اند، اما هیچکدام از آنها به عنوان منشا این گاز امکان پذیر نبودند. پژوهش ها در این مورد ادامه می یابد تا یا وجود حیات در زهره ثابت گردد یا شرح جایگزینی برای وجود فسفین در سیاره پیدا گردد.

زهره نزدیک ترین سیاره به کره زمین است. ساختار زهره مشابه زمین است اما اندازه آن اندکی کوچکتر است. زهره پس از عطارد دومین سیاره نزدیک به خورشید است. زمین سومین سیاره است.

زهره با جو ضخیم و سمی پوشیده شده ست که گرما را به دام می اندازد. دماهای سطحی زهره که تا 471 درجه سلسیوس می رسد، آنقدر داغ است که سرب را ذوب می نماید.

سوسا- سیلوا گفت: در حال حاضر هیچ حیاتی نمی تواند روی سطح زهره دوام بیاورد، زیرا فرآیندهای زیست شیمیایی کاملا متفاوت با زیست شیمی نمی توانند در این شرایط ادامه پیدا نمایند. اما مدت ها پیش از آنکه اثر گلخانه ای مهارنشدنی این سیاره را غیرقابل سکونت کند، شاید حیات روی آن وجود داشته است.

منبع: همشهری آنلاین

به "آیا در زهره حیات وجود داشته است؟ یافتن یک گاز مرتبط با حیات در جو سیاره همسایه زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا در زهره حیات وجود داشته است؟ یافتن یک گاز مرتبط با حیات در جو سیاره همسایه زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید