اجرای قانون ممنوعیت تردد وسایل نقلیه کاربراتوری از ابتدای سال 1401

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: بر اساس ماده 8 آئین نامه اجرایی، تردد خودرو های کاربراتوری اعم از تاکسی ها و موتورسیکلت ها از ابتدای سال 1401 ممنوع است.

اجرای قانون ممنوعیت تردد وسایل نقلیه کاربراتوری از ابتدای سال 1401

به گزارش از ، تورج همتی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در پنجاه و یکمین جلسه کارگروه اجرایی و اضطراری کاهش آلودگی هوای خراسان رضوی با مروری بر دستاوردهای کارگروه کاهش آلودگی هوای استان ارائه گزارشی از فرایند اجرای مصوبات جلسات پیشین این کارگروه، گفت: در این جلسه به تبیین اقدامات مورد انتظار دبیرخانه از دستگاه های عضو این کارگروه برای کاهش آلودگی هوای استان پرداخته شده است.

او با اشاره به اینکه خراسان رضوی یکی از استان های متأثر از مسئله گردوغبار است و هرساله به منابع مالی اجتماعی و زیرساختی ما آسیب می رساند، اضافه کرد: در هفته جاری با شکل گیری توده پرفشار خزری و کم فشار صحرای قره قوم شاهد ناپایداری هایی در خارج از مرز بودیم که در تعامل با جبهه هرات و فعال سازی کانون های داخلی باعث خیزش گردوغبار و افزایش مقدار ذرات معلق گردوغبار در هوای مشهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: در مورد کانون های داخلی هم می توان به کانون بحرانی سرخس به اسم خاستگاه گردوغبار شرق استان و دروازه ورودی گردوغبار اشاره نمود، که کانون های خارجی با تأثیر بر دشت های فرسایش پذیر و مستعد سرخس باعث ایجاد افزایش مقدار گردوغبار در مشهد شد که ازنظر بهداشتی برای تمامی گروه ها شرایط ناسالمی رقم خورد.

همتی با اشاره به اینکه از نظر جغرافیای طبیعی در کمربند خشک قرار داریم و کشورهای همسایه شرقی و غربی هم با همین مشکل و پدیده روبرو هستند، اعلام کرد: با توجه به رفتار این پدیده و شدت تأثیر، مقصر در درجه اول اقلیم است که موقعیت و جغرافیای ما ایجاب می نماید که با این مسئله روبرو باشیم، اما نکته این است که عدم مدیریت پایدار سرزمین و نقص در مدیریت منابع آب موجب استمرار گردوغبار و افزایش مقدار و تعداد روزهای آلوده در منطقه ها تحت تأثیر شده است.

او با اشاره به ضرورت فعال سازی دیپلماسی گردوغبار در سطح منطقه توضیح داد: همان طور که برای مسئله گردوغبار در غرب کشور مجلس شورای اسلامی ورود کرد و نمایندگان مجلس مصوب کردند که اعتباراتی برای این استان ها اختصاص یابد، ضروری است که برای سال جاری نمایندگان استان های شرقی کشور هم به اجماعی برسند و از محل صندوق توسعه ملی اعتباراتی برای برنامه های کوتاه مدت تأمین نمایند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در مورد اجرای قانون هوای پاک تاکید نمود: طبق ماده 8 آئین نامه اجرایی خودروهای کاربراتوری، اعم از تاکسی ها و موتورسیکلت ها ممنوعیت تردد دارند و با توجه به زمان کمی(از ابتدای سال 1401) که تا اجرای این قانون داریم ضروری است که تمهیدات و تدابیر لازم با هماهنگی پلیس هدایت و رانندگی اتخاذ شود.

همتی با اشاره به تهیه سیاهه انتشار آلودگی هوا و تعیین سهم هریک از منابع انتشار ثابت و متحرک اظهار کرد: اگرچه به وسیله شهرداری و شورای اسلامی مشهد برنامه های خوبی برای کاهش آلودگی هوا پیش بینی شده و مطالعاتی هم اجرا شده است، اما به منظور اهمیت دادن به نتیجه مطالعات اجرا شده در سیاهه انتشار و پیش بینی کیفیت آلودگی هوا و رفتار آلودگی مرتبط بر آن شهرداری مشهد باید هر چه سریع تر مطالعات مدل سازی آلودگی هوا را با انتخاب مشاور ذیصلاح به خاتمه برساند.

او اضافه کرد: اجرای مواد 16 و 17 قانون هوای پاک ضرورت دارد و بعلاوه اطلاعات لازم باید به دبیرخانه کارگروه ارائه شود تا اقدامات اجرایی در مورد معاینه فنی موتورخانه ها و همکاری بیشتر اداره کل استاندارد استان اجرایی شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ساخت و بهره برداری از ایستگاه شارژ خودروهای برقی را یک اتفاق خوب در مشهد دانست و ادامه داد: در کشور تنها کلان شهری هستیم که برای خودروها و موتورسیکلت های برقی برنامه داریم و امیدواریم که به زودی شاهد توفیق بیشتر این برنامه در آینده نزدیک باشیم.

در ادامه سید کمال الدین میر جعفریان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: بسیاری از عوامل آلودگی هوای مشهد موضوعات فرا بخشی است و باید با همکاری چندین دستگاه حل و برطرف شود بنابراین در حوزه آلودگی هوا باید ابتدا آسیب شناسی لازم انجام و راهکار جایگزین و نسخه اجرایی تدوین شده و بعلاوه سهم دستگاه ها در آلودگی هوا تعیین شود تا در گام دوم مدل سازی و بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوا با تعیین وظایف و تکالیف تعیین هر دستگاه در دستور کار قرارگرفته و اجرایی شود.

او در مورد اجرای طرح کاهش آلودگی بازنگری شده، اضافه کرد: طرحی که برای اجرا مدنظر است به اسم طرحی جایگزین مطرح بوده و باید از قابلیت پیش بینی راه های جایگزین هم برخوردار باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با تأکید بر تدوین هر چه سریع تر طرح جامع کاهش آلودگی هوا، به نقش مؤثر صنایع و شهرک های صنعتی در آلودگی شهر مشهد هم اشاره نمود و ادامه داد: باید تعیین شود که آلودگی هوای مشهد چند درصد مربوط به شهرک صنعتی و چند درصد مربوط به اطراف مشهد است و ما به برنامه کوتاه مدتی و یک برنامه میان مدت و بلندمدت در این راستا نیازمندیم.

میرجعفریان اعلام کرد: با توجه به نقش زیاد مدیریت حمل ونقل همگانی در کاهش آلودگی هوا، خودروهای فرسوده باید هر چه سریع تر نوسازی و یا از رده خارج شوند و در این راستا خواهان توسعه خطوط مترو وبی آر تی و حمل ونقل عمومی و رساندن آن به حداکثر ظرفیت شد.

در این جلسه گزارشی از کیفیت هوای مشهد و شرایط آلاینده های هوا از سوی مرکز پایش آلاینده های محیط زیست ارائه شد.

/ف.ب

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "اجرای قانون ممنوعیت تردد وسایل نقلیه کاربراتوری از ابتدای سال 1401" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای قانون ممنوعیت تردد وسایل نقلیه کاربراتوری از ابتدای سال 1401"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید