برطرف احتیاج صنایع به کامپوزیت های پایه پلیمری با محصولات کامپوزیت آسیا

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، کامپوزیت به موادی گفته می گردد که از دو یا چند ماده مختلف تشکیل شده اند و برآیند خواص مواد تشکیل دهنده آنها، ویژگی های محصول نهایی را معین می نماید.

برطرف احتیاج صنایع به کامپوزیت های پایه پلیمری با محصولات کامپوزیت آسیا

کامپوزیت ها به سه دسته کلی پلیمری، فلزی و سرامیکی تقسیم می شوند. کامپوزیت های پایه پلیمری (Fiber Reinforced Plastic) که به اختصار FRP نامیده می شوند، از رایج ترین انواع کامپوزیت ها هستند.

در این رابطه شرکت دانش بنیان کامپوزیت آسیا، اولین و عظیم ترین فراوریکننده انواع پروفیل های کامپوزیتی پایه پلیمری در ایران است و محصولات گوناگون و باکیفیتی را در این زمینه عرضه می نماید.

علیرضا خاوندی، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت کامپوزیت آسیا است.

وی عضو هیأت علمی دانشگاه علم وصنعت است و به طور تخصصی روی کامپوزیت های پایه پلیمری کار می نماید.

به گفته خاوندی باتوجه به موقعیت علمی این محقق و بعلاوه تحقیقاتی که سال هاست روی خواص کامپوزیت های پایه پلیمری انجام می دهد، طی این دوران بارها به فعالیت در بخش فراوری دعوت شده است؛ انتها این عوامل باعث شد او در سال 78 به اتفاق چند نفر از همکاران دانشگاهی اش، شرکت کامپوزیت آسیا را تأسیس و فعالیت در زمینه فراوری پروفیل های کامپوزیتی پایه پلیمری را شروع کند. از این پروفیل ها می توان در بیشتر صنایع استفاده کرد و در صنایعی مانند برق، خودروسازی، نظامی و دفاعی، ورزشی، نفت، گاز، پتروشیمی و... کاربرد بیشتری دارد.

در آن موقع هنوز استفاده از کامپوزیت ها در کشور رایج نبود و شناخت زیادی از این محصولات وجود نداشت؛ به همین علت او با ایفای نقش در ایجاد موسسه کامپوزیت ایران، نشر یک فصلنامه تخصصی علمی وترویجی در زمینه کامپوزیت ها، تأسیس انجمن علمی کامپوزیت و متعاقب آن تشکیل انجمن صنفی کامپوزیت، گام های مؤثری در معرفی و رواج استفاده از کامپوزیت های پایه پلیمری برداشته است. شرکت کامپوزیت آسیا هم با توجه به زیرساخت های دانشگاهی و علمی قدرتمندی که داشته، حدود ده سال پیش پیروز به اخذ گواهی دانش بنیانی از سوی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری شده است.

موارد استفاده از کامپوزیت های پایه پلیمری

خاوندی در معرفی چند نمونه از حوزه هایی که در آنها، کامپوزیت های پایه پلیمری به کار رفته است، می گوید: خوشبختانه در تمام فازهای میدان گازی پارس جنوبی جم، از فراوریات کامپوزیتی استفاده شده است. اکنون هم در فازهای 23 و 24 که آخرین فازهای این میدان به تعداد می آید، شاهد سفارش خرید محصولات کامپوزیتی و به کارگیری آنها هستیم.

بعلاوه در بسیاری از صنایع دیگر، ازجمله فراوریکنندگان خودرو، کاغذ، شیر پاستوریزه، رنگ و... استفاده از کامپوزیت ها رواج بسیار خوبی پیدا نموده است؛ به اسم نمونه یکی از پروژه هایی که ما در مترو انجام داده ایم، فراوری کاور کامپوزیتی ریل سوم مترو بوده است که در گذشته واردات این محصول انجام می گرفت و ما در شرکت کامپوزیت آسیا، پیروز شدیم کاور ریل سوم متروی تهران را با بهره گیری از کامپوزیت های پایه پلیمری فراوری کنیم و علاوه بر آن، ما برای اولین بار در کشور پیروز به فراوری عنصر مقاوم کامپوزیتی جهت کاربری در کابل های ارتباطی فیبرهای نوری هم شده ایم.

وی اضافه می نماید: یکی دیگر از فراوریات شرکت کامپوزیت آسیا، میلگردهای آج دار بوده است که در صنعت ساختمان سازی و در اجرای فوندانسیون ها مورد استفاده قرار می گیرد. به کارگیری میلگردهای فلزی در منطقه ها مرطوب، باعث خوردگی آنها و درنتیجه ازهم گسیختگی بتون می گردد. باتوجه به مقاوم بودن کامپوزیت های پایه پلیمری نسبت به خوردگی، ما برای اولین بار در کشور این میلگردهای آج دار را با استفاده از کامپوزیت ها فراوری کردیم که خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی هم روبه رو شده و در نواحی جنوبی کشور، استفاده زیادی از آنها می گردد.

ابعاد و صندلی شرکت کامپوزیت آسیا

بنیانگذار شرکت کامپوزیت آسیا، در مورد ابعاد مجموعه تحت مدیریتش می گوید: سایت های ما در فازهای اول و دوم شهرک صنعتی امیرکبیر کاشان قرار دارند که یکی از آنها در فضای 10هزار مترمربعی و دیگری در محدوده ای با زیربنای 20هزار مترمربع، درحال بهره برداری هستند. حدود 15هزار مترمربع از این فضاها به صورت مسقف بوده و در حال حاضر 10 خط فراوری برای ساخت انواع پروفیل های کامپوزیتی و 10 خط فراوری دیگر هم برای ساخت انواع گریتینگ های کامپوزیتی مشغول فعالیت هستند.

او می افزاید: شرکت کامپوزیت آسیا در زمینه فراوریات کامپوزیتی، یک مرجع به شمار میرود که برای ممیزی سایر فراوریکنندگان مشغول در این حوزه هم به ما رجوع می گردد. در این بخش، ما کوشش می کنیم تخصص علمی و توان فراوریی شرکت ها را آنالیز نموده و از صحت فرآیندهای آنها مطمئن شویم.

منظره کامپوزیت آسیا

به گفته خاوندی، پایه اصلی این نوع از کامپوزیت ها مواد پلیمری و نفتی هستند که باتوجه به کشور نفت خیزی که داریم، در فراوری کامپوزیت های پایه پلیمری هیچ گونه مسئله ای از بابت تأمین مواد اولیه وجود ندارد. مهم ترین معضل در این راه، دسترسی به دانش فنی و انتقال آن به کشور بوده است که در این بخش، شرکت کامپوزیت آسیا عملکرد پیروزت آمیزی داشته و توانسته است بخش های زیادی از این صنعت را بومی نماید.

در فراوری کامپوزیت های پایه پلیمری، تنها ماده اولیه ای که هنوز باید به صورت وارداتی از خارج تأمین گردد، الیاف شیشه است. فراوری این الیاف احتیاجمند سرمایه گذاری قابل توجهی است که باعث شده تا به امروز مجموعه ای سمت آن نرود؛ به این ترتیب یکی از اهداف اصلی شرکت کامپوزیت آسیا، فراوری الیاف شیشه و برطرف احتیاج به واردات آن است. این شرکت امیدوار است در آینده ای نه چندان دور، بتواند از صفرتاصد صنعت فراوری کامپوزیت های پایه پلیمری را در داخل کشور انجام دهد و این صنعت را کاملا بومی نماید.

محصولات مبتنی بر کامپوزیت های پایه پلیمری

مدیرعامل مجموعه کامپوزیت آسیا، در رابطه با اصلی ترین محصولاتی که با استفاده از کامپوزیت های پایه پلیمری ساخته می گردد، به جام جم می گوید: یکی از رایج ترین کاربردهای این نوع از کامپوزیت ها، ساخت سینی کابلهای سبک و مقاوم دربرابر خوردگی است که جایگزین بسیار مناسبی برای سینی کابل های فلزی و فولادی هستند. سینی کابل ها، سازه هایی هستند که در ساختمان سازی و سایر صنایع، به منظور سیم کشی یا نگهداری و راهنمایی کابل ها مورد استفاده قرار می گیرند.

وی می افزاید: بعلاوه گریتینگها هم یکی دیگر از محصولات پرکاربردی هستند که امکان ساخت آنها مبتنی بر کامپوزیت های پایه پلیمری وجود دارد. گریتینگ ها سطوح مشبک و توری مانندی هستند که بسته به کاربرد و محل نصب شان، می توانند انواع مختلفی داشته باشند. رجحان اصلی گریتینگ های کامپوزیتی نسبت به نوع فلزی آنها، عایق بودن، سبکی، طول عمر بالا و مقاومتی است که دربرابر خوردگی دارند؛ به همین علت در جنوب کشور که رطوبت هوا بسیار زیاد است و خوردگی شدید یکی از معضلات عظیم این ناحیه به شمار میرود، استفاده از گریتینگ ها و سینی کابل های کامپوزیتی می تواند راه حلی اساسی برای جلوگیری از تعویض زودهنگام این محصولات باشد و بعلاوه از هزینه های هنگفتی که خوردگی ناشی از رطوبت، هر سال به کشور تحمیل می نماید ممانعت به عمل آورد.

راه های ارتباط با شرکت کامپوزیت آسیا

وبسایت:www.asiacomposite.com

ایمیل: [email protected] و [email protected]

واتس اپ: 09338366277

تلفن تماس: 02188106590، 02188106591 و 02188106592

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه وبلاگ سفر به کانادا

منبع: جام جم آنلاین

به "برطرف احتیاج صنایع به کامپوزیت های پایه پلیمری با محصولات کامپوزیت آسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برطرف احتیاج صنایع به کامپوزیت های پایه پلیمری با محصولات کامپوزیت آسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید