افزایش ریسک سرطان کبد با رژیم غذایی پرفیبر

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، یک مطالعه تازه نشان می دهد که بعضی از افراد ممکن است برای کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد به مصرف کمتر فیبر تصفیه شده احتیاج داشته باشند.

افزایش ریسک سرطان کبد با رژیم غذایی پرفیبر

به گزارش مهر به نقل از هلث لاین، سرطان کبد می تواند کُشنده باشد، اما کارشناسان هنوز در حال کار برای درک برترین روش غربالگری و پیشگیری از سرطان کبد هستند.

داده های مطالعه اخیر نشان می دهد که رژیم غذایی سرشار از فیبر فرآوری شده می تواند خطر ابتلاء به سرطان کبد را در بعضی افراد افزایش دهد.

محققان دریافتند خطر ابتلاء به سرطان کبد در میان موش هایی که دارای یک نقص مادرزادی خاص بودند، زمانی که رژیم غذایی غنی شده با فیبر قابل تخمیر مصرف می کردند، بسیار زیاد بود. خون این موش ها نیز دارای اسید صفراوی بالایی بود.

بر همین اساس، محققان پیشنهاد می نمایند که غربالگری سطح اسید صفراوی ممکن است به پیش بینی خطر سرطان کبد یاری کند. افرادی که سطح اسید صفراوی بالاتری دارند ممکن است احتیاج به رعایت احتیاط در مصرف اندازه غذا های فرآوری شده غنی شده با فیبر داشته باشند.

فیبر کربوهیدراتی است که فواید سلامت خاصی را برای بدن فراهم می نماید، اما کالری زیادی ندارد.

فیبر به طور طبیعی در بسیاری از میوه ها و سبزیجات وجود دارد.

فیبر قابل تخمیر به انواع فیبری اطلاق می گردد که باکتری های روده می توانند آن ها را تخمیر نموده و تجزیه نمایند. در بعضی موارد، فراوری نمایندگان مواد غذایی فیبر قابل تخمیر را به غذا های فرآوری شده اضافه می نمایند.

بر اساس گزارش انجمن سرطان آمریکا، سرطان کبد سالانه عامل بیش از 700 هزار مرگ در سراسر دنیا است.

محققان موش هایی را آنالیز کردند که نقص مادرزادی خاصی به نام شانت پورتوسیستمیک داشتند که بر جریان خون و تبادل بین کبد و بقیه بدن تأثیر می گذارد. خطر ابتلاء به سرطان کبد در این موش ها بیشتر بود.

هنگامی که موش های در معرض خطر از رژیم های غذایی غنی شده با فیبر قابل تخمیر استفاده کردند، خطر ابتلاء به سرطان کبد در آن ها افزایش یافت. محققان این نظریه را مطرح کردند که این شرایط می تواند به این علت باشد که رژیم غذایی فیبر قابل تخمیر به سرکوب سیستم ایمنی یاری می نماید.

علاوه بر این، موش ها سطوح بالایی از اسید های صفراوی مربوط به شانت های پورتوسیستمیک داشتند. کبد اسید های صفراوی را از کلسترول می سازد. اسید های صفراوی به هضم و جذب چربی یاری می نمایند.

در حالی که مطالعه کامل شانت های پورتوسیستمیک در انسان سخت بود، محققان می توانند سطح اسید صفراوی را آنالیز نمایند. آن ها سطح اسید صفراوی را در مردانی که به سرطان کبد مبتلا شده بودند آنالیز کردند و این شرکت نمایندگان را با افراد گروه کنترل که به سرطان کبد مبتلا نبودند، مقایسه کردند.

آن ها دریافتند که سطح اسید صفراوی برای مردانی که در مراحل بعدی زندگی خود به سرطان کبد مبتلا شده اند، تقریباً دو برابر است. این نشان می دهد که غربالگری این امر می تواند در پیش بینی سرطان کبد مفید باشد.

منبع: فرارو

به "افزایش ریسک سرطان کبد با رژیم غذایی پرفیبر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش ریسک سرطان کبد با رژیم غذایی پرفیبر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید