آشنایی با 6 فیتوکمیکال مهم

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، متخصصان تغذیه به فیتوکمیکال ها زیاد اهمیت می دهند. می دانید چرا آنها این ترکیبات را مهم می دانند؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که فیتوکمیکال ها نوعی از ترکیبات شیمیایی و سالم هستند که در میوه ها و سبزی ها به وفور یافت می شوند و بررسی ها نشان داده که احتمال ابتلا به بسیاری از انواع سرطان، آلزایمر و آب مروارید را کاهش می دهند. بسیاری از آنها خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و آثار زیان بار رادیکال های آزاد را که سبب تخریب سلول ها، پیری پوست و سکته های قلبی می شوند، از بین می برند.

آشنایی با 6 فیتوکمیکال مهم

آشنایی با 6 فیتوکمیکال مهم

ترجمه: راضیه پاشایی

متخصصان تغذیه به فیتوکمیکال ها زیاد اهمیت می دهند. می دانید چرا آنها این ترکیبات را مهم می دانند؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که فیتوکمیکال ها نوعی از ترکیبات شیمیایی و سالم هستند که در میوه ها و سبزی ها به وفور یافت می شوند و بررسی ها نشان داده که احتمال ابتلا به بسکمک از انواع سرطان، آلزایمر و آب مروارید را کاهش می دهند. بسکمک از آنها خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و آثار زیان بار رادیکال های آزاد را که سبب تخریب سلول ها، پیری پوست و سکته های قلبی می شوند، از بین می برند.

بتاکاروتن

رنگدانه بتاکاروتن رنگ نارنجی هویج را به وجود می آورد و یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان های شناخته شده است. بهترین روش برای به بیشترین حد رساندن آن، خوردن اندازه فراوان میوه های نارنجی و زرد رنگ و سبزیجاتی از قبیل هویج، فلفل دلمه ای رنگی و کدو حلوایی است. سبزیجات سبز هم حاوی مقادیر بالایی از بتاکاروتن هستند پس در صورت رنگی نبودن می توان از آنها بهره برد. جالب است بدانید، نتایج مطالعه ای که روی بیش از 80 هزار نفر که از طریق موسسه کارولینسکا، استکهلم اجرا شده است، نشان داده کسانی که سبزیجاتی غنی از بتاکاروتن را می خورند، خطر ابتلا به سرطان معده در آنها نسبت به کسانی که کمترین مصرف میوه و سبزی را دارند، 54 درصد پایین تر است پس این نوع سبزیجات را در برنامه غذایی تان از قلم نیندازید.

لیکوپن

لیکوپن به فیتوکمیکال مردانه معروفیت یافته است چون خطر ابتلا به سرطان پروستات و البته بسکمک دیگر از سرطان ها را در صورتی که به اندازه کافی دریافت شود، کاهش می دهد. مطالعه ای از دانشکده پزشکی یال در آمریکا، حاکی از آن است مردانی که اندازه لیکوپن در خون شان بسیار بالاست، کمتر به سرطان پروستات مبتلا می شوند. فقط یادتان باشد که لیکوپن آنتی اکسیدانی قوی تر از بتاکاروتن است که می توان آن را از گوجه فرنگی (به خصوص آنهایی که رسیده و یا پخته شده اند) و همچنین گریب فروت صورتی رنگ و یا زردآلوها به دست آورد.

آلیسین

این ترکیب در پیاز و سیر یافت می شود و خاصیت آنتی اکسیدانی اش به رقیق شدن خون کمک می کند و احتمال لخته شدن خون و مسدود شدن رگ ها را کاهش می دهد. همچنین خاصیت ضدباکتریایی، ضدویروسی، ضدقارچی و کاهش خطر ابتلا به سرطان در آلیسین شناخته شده است. بنابر تحقیقات سرطان و تغذیه که روی 521 هزار و 457 نفر در 10 کشور اروپایی اجرا شده، معین شده است افرادی که سیر و پیاز می خورند خطر ابتلا به سرطان دهان، گلو و مری در آنها نسبت به سایرین 88 درصد پایین تر است.

آنتوسیانین

این رنگدانه آنتی اکسیدانی را می توان از میوه های ارغوانی، آبی، سیاه و سبزیجاتی از قبیل چغندر، زغال اخته و انگور سیاه به دست آورد. طی مطالعه مشترک آمریکایی نروژی که به مدت 16 سال طول کشیده است، محققان دریافته اند کسانی که محصولات غنی از آنتو سیانین را می خورند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی در آنها 12 درصد کاهش پیدا می کند. پس بهتر است در فصل میوه های یاد شده، تازه آنها را خریداری کرده و در دسترس اعضای خانواده تان قرار دهید تا زمینه های بروز بیماری های قلبی در آنها کاهش پیدا کند.

ایزوتیوسیانات

ایزوتیوسیانات در سبزیجاتی همچون کلم بروکلی یافت می شود. این سبزیجات حاوی ترکیبات گوگردی هستند که طعم آنها را کمی ناخوشایند کرده و به همین دلیل بسکمک از افراد تمایلی به خوردن آن ندارند. اما به شما پیشنهاد می کنیم کمی ذایقه خود را تغییر دهید زیرا این مواد می توانند احتمال ابتلا به بسکمک از سرطان ها را در شما کاهش دهند. به گزارش تحقیقی از دانشگاه تگزاس مرکز سرطان اندرسون، خوردن اندازه فراوانی از ایزوتیوسیانات ها می تواند خطر ابتلا به سرطان مثانه را تا 29 درصد کاهش دهد و تاثیر آن در مردان نسبت به زنان سه برابر است بنابراین آقایان سیگاری بهتر است که این سبزی را حتماً در برنامه غذایی خود قرار دهند حتی اگر طعم آن برایشان دل پذیر نیست.

لوتئین

لوتئین نوعی کاروتنوئید یعنی از خانواده رنگدانه هاست که می تواند به سلامت چشمان شما کمک کند. براساس مطالعه ای که در دانشگاه ویسکانسین به انجام رسیده نتایج حاکی از این مطلب اند که کاروتنویید می تواند خطر ابتلا به ضعف ماهیچه های چشم (ناشی از افزایش سن) را که سبب بروز نابینایی می شود تا 43 درصد کاهش دهد. شما می توانید لوتئین را در سبزیجات برگ سبز و میوه های نارنجی و زرد رنگ به دست آورید و به این ترتیب سالم ماندن چشم هایتان را تضمین کنید. پس با این توضیحات برای دریافت کلیه ترکیبات یاد شده بهتر است همراه با وعده های غذایی اصلی و یا در میان وعده ها از انواع میوه ها و سبزی های رنگی و البته تازه استفاده کنید.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "آشنایی با 6 فیتوکمیکال مهم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با 6 فیتوکمیکال مهم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید