این داروها سرطان زا هستند آنها را دور نریزید

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، مدیرکل دفتر نظارت و پایش فرآورده های سلامت محور سازمان غذا و دارو گفت: داروها حاوی مواد شیمیایی هستند که در بعضی مواقع ممکن است به مواد سمی تبدیل شوند.

این داروها سرطان زا هستند آنها را دور نریزید

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر نوشین محمدحسینی مدیرکل دفتر نظارت و پایش فرآورده های سلامت محور سازمان غذا و دارو با بیان اینکه بعد از اینکه دارو از نظارت مسوول فنی داروخانه خارج می گردد، طبیعتا یا به وسیله مصرف نماینده نهایی، مصرف می گردد و یا اگر به هر علت مصرف نشد، باید برای امحاء به شرکت های استاندارد امحاء ارسال گردد.

چرا نباید داروهای مازاد را در خانه دور ریخت؟

وی در پاسخ به این سوال که چرا نباید داروهای مازاد یا تاریخ مصرف گذشته را در خانه و مانند زباله های معمولی دور ریخت، گفت: داروها حاوی مواد شیمیایی هستند که در بعضی مواقع ممکن است به مواد سمی تبدیل شوند و از طرفی هم بعضی از داروها مانند آنتی بیوتیک ها، ورودشان به محیط زیست باعث بروز مقاومت میکروبی می گردد.

محمدحسینی در این باره شرح داد: از آنجایی که سیستم از بین بردن زباله در کشور سیستم دفن زباله است، وقتی دارو نیز داخل زباله معمولی قرار می گیرد، طبیعتا با بارش باران و عبور آبهای زیرزمینی، در سطح زمین حرکت می نمایند و مجددا به وسیله گیاهان و آب به چرخه حیات بازمی گردند؛ به این ترتیب بشر نادانسته در معرض آنتی بیوتیک هایی قرار می گیرد که نباید استفاده می کرد و این آنتی بیوتیک ها به وسیله میکروب ها شناسایی می شوند و مقاومت به آنتی بیوتیک ها ایجاد می گردد. بنابراین در زمان احتیاج به آنتی بیوتیک برای درمان یک عفونت، دیگر کارایی آن آنتی بیوتیک یا کم شده یا از بین رفته است، یا باید هزینه بیشتری گردد و دوره طولانی تری با مصرف آن طی گردد یا ناچار باید از آنتی بیوتیک قوی تر استفاده گردد.

دور ریختن آنتی بیوتیک ها خطرناک است

وی تاکید نمود: امروز در شرایطی قرار داریم که تقریبا ذخیره آنتی بیوتیک ها در حال اتمام است و سال هاست که آنتی بیوتیک جدیدی یا فراوری نشده یا تعداد خیلی کمی فراوری شده اند؛ در حالی که میکروب های مقاوم بسیار زیاد شده اند و آنتی بیوتیک هایی که از دسترس بشر خارج شده اند نیز زیاد شده اند. بنابراین دور ریختن آنتی بیوتیک بسیار خطرناک است.

مدیرکل دفتر نظارت و پایش فراورده های سلامت محور سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه علاوه بر آنتی بیوتیک ها، هورمون ها و داروهای ضد سرطان نیز بسیار مهم هستند و نباید مانند زباله معمولی دور ریخته شوند، گفت: چگونگی امحاء بعضی داروهایی که برای بیماری های خاص یا پیوند استفاده می شوند نیز بسیار مهم است؛ چراکه این داروها می توانند آسیب جدی به سلامتی بزنند و موجب بروز سرطان در افراد سالم شوند؛ بنابراین جهت اینکه عزیزان خود را از خطر ابتلا به بیماری های مختلف حفظ کنیم، نباید به هیچ وجه داروهای مازاد را در زباله های معمولی ریخت.

محمدحسینی به اجرای پویش دارو زباله نیست اشاره نمود و گفت: از اسفند 1400 اجرای پویش دارو زباله نیست با همکاری داروخانه های منتخب در تهران آغاز شد تا به این ترتیب داروهایی که در منزل اضافه هستند و افراد نمی دانند باید با آنها چکار نمایند را این داروخانه ها تحویل بگیرند.

پویش دارو زباله نیست در تهران

وی به سطل ها و کیسه های پلاستیکی مخصوص که قابل نشت نیستند، جهت جمع آوری داروهای مازاد جامد و مایع در داروخانه های منتخب اشاره نمود و گفت: بهتر است افراد داروهای جامد و مایع را در منزل از یکدیگر جدا نمایند و تفکیک شده به داروخانه تحویل دهند. بعد از تحویل این داروها به داروخانه، مسوول فنی، کیسه ها را پلمب می نماید و از سوی عوامل سازمان جمع آوری و جهت امحا به شرکت هایی که به صورت استاندارد دارای فیلترها و کوره های مخصوص هستند، ارسال می گردد تا داروها بدون اینکه به محیط زیست آسیبی برسد و اثری از بیماری زایی آنها باقی بماند، امحا شوند.

جمع آوری 2 تن داروی بلااستفاده در سال گذشته

وی با بیان اینکه سال گذشته از سه هزار داروخانه شهر تهران، حدود 50 داروخانه منتخب در اجرای پویش دارو زباله نیست با ما همکاری کردند، اضافه کرد: به این ترتیب سال گذشته حدود دو تن دارو در مدت 15 روز اجرای این پویش، جمع آوری و برای امحا ارسال شد. البته یک مرتبه دیگر هم در اسفند 1401 با همکاری شهرداری منطقه پنج تهران پویش مردمی دیگری برگزار گردید که داروسازان در محل معین شده حاضر شدند و داروهای غیرقابل مصرف را دریافت کردند.

جمع آوری داروهای مازاد در داروخانه های منتخب تهران تا 16 تیرماه

محمدحسینی اضافه کرد: سال جاری نیز پویش دارو زباله نیست از روز جهانی محیط زیست آغاز شد و تا 16 تیرماه ادامه خواهد داشت. درخواست داریم که مردم در این یک ماه به داروخانه ها مراجعه نمایند و البته قبل از ساعت 9 شب به داروخانه ها مراجعه نمایند تا داروخانه های شبانه روزی جهت رسیدگی به بیماران اورژانس مشکل پیدا ننمایند.

مدیرکل دفتر نظارت و پایش فراورده های سلامت محور سازمان غذا و دارو تاکید نمود که این پویش به صورت آزمایشی در تهران در حال اجرا است و پس از اتمام مطالعات، سنجش تمامی جوانب، لحاظ بودجه مورد احتیاج و برطرف مسائل احتمالی، در سطح کشور نیز اجرایی خواهد شد.

منبع: فرارو

به "این داروها سرطان زا هستند آنها را دور نریزید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این داروها سرطان زا هستند آنها را دور نریزید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید