بارش شهابی برساوشی و هرآنچه باید درباره آن بدانید

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، برای دیدنی بارش شهابی نه نیازی به تلسکوپ دارید و نه دانش ستاره شناسی! بارش شهابی برساوشی از آن دسته پدیده هایی است که هرکسی از دیدن آن لذت می برد، اگرچه برای علاقه مندان به نجوم بارش شهابی یکی از زیباترین و پرطرفدارترین پدیده های دنیا به شمار میرود، اما این پدیده درست مثل شفق قطبی، دیدنی یک ستاره دنباله دار و حتی بارش باران پاییزی می تواند دل هرکسی را سر ذوق بیاورد. اما قبل از آنکه بدانید کجا و چه زمانی باید به دیدنی بارش شهابی برساوشی بنشینید، بهتر است کمی بیشتر درباره این پدیده جادویی اطلاعات کسب کنید. در این مقاله از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم به این پرسش پاسخ بدهیم: بارش شهابی برساوشی چیست و کجا باید آن را دیدن کرد؟ اگر قصد دارید بارش شهابی برساوشی 1402 را از دست ندهید تا خاتمه این مطلب با ما همراه باشید.

بارش شهابی برساوشی و هرآنچه باید درباره آن بدانید

بارش شهابی برساوشی چیست؟

قبل از آنکه بیشتر درباره بارش شهابی بدانید باید با دنباله دارها آشنا شوید. دنباله دارها دسته ای از اجرام آسمانی از جنس یخ، سنگ و گرد و غبار هستند. این اجسام در فاصله بسیار دوری از زمین و در منظومه شمسی قرار گرفته اند. با نزدیک شدن این اجرام به خورشید، دنباله دارها آغاز به تبخیر شدن می نمایند. در جریان حرکات و تبخیر شدن دنباله دارها، توده های ریزی به جا می ماند که به آن ها شهابواره می گویند. این شهابواره ها با سرعت بسیار بالا وارد جو زمین می شوند و در ارتفاع 70 تا 120 متری سطح زمین می سوزند. چیزی که ما در آسمان می بینیم ردی است که از سوختن شهابواره ها به جا می ماند. ما به این نور درخشان شهاب می گوییم.

اما بارش شهابی برساوشی چیست و چه فرقی با سایر بارش های شهابی دارد؟

هربارش شهابی از سوختن یا تبخیر یکی از اجسام دنباله دار به وجود می آید. منشا بارش شهابی برساوشی دنباله دار سویفت توتل 109 (109P/Swift-Tuttle) است. شهابواره یا بقای توده ای این دنباله دار از اواخر تیر تا اوایل شهریور از زمین عبور می نمایند و ما می توانیم رد سوختن آن ها را به شکل شهاب ببینیم. اما اگر تاریخ دقیق بارش شهابی برساوشی را بخواهید باید روز 21 یا 22 مرداد به دیدنی آسمان بنشینید. اگر در یک شب عادی به آسمان نگاه کنید ممکن است بتوانید در طول یک ساعت حدود 5 شهاب ببینید، اما در طول یک بارش شهابی به علت اینکه توده ای از اجرام وارد زمین می گردد، تعداد شهاب ها ممکن است ده ها برابر گردد. در زمان اوج بارش، تعداد شهاب های برساوشی می تواند به 100 شهاب در ساعت هم برسد.

انواع بارش شهابی

بارش های شهابی انواع مختلفی دارد. اگرچه همه آن ها از تبخیر و سوختن دنباله دارها به وجود می آیند اما تراکم آن ها، تعدادشان، قدرت، طول رد، رنگ، مدت دوام، دود و بازه وقوعشان با یکدیگر تفاوت دارد. همین ویژگی ها باعث می گردد ما بعضی از شهاب ها را بهتر ببینیم و بعضی از آن ها با چشم های غیرمسلح قابل دیدن نباشند.

همانطور که پیش از این اشاره شد هربارش شهابی از سوختن نوع خاصی از دنباله دارها به وجود می آید. برای مثال دنباله داری که بارش شهابی برساوشی را به وجود می آورد سویفت نام دارد. اما اینکه چرا این بارش شهابی، برساوشی نام دارد علت ساده ای دارد. نام بارش های شهابی را معمولآ از روی نوع دنباله دار یا کانون بارش انتخاب می نمایند. اگر از زمین به بارش شهابی برساوشی نگاه کنیم اینطور به نظر می رسد که شهاب ها از صورت فلکی برساوش به بیرون حرکت می نمایند. به همین علت به این بارش، بارش شهابی برساوشی گفته می گردد.

البته این مسئله بیشتر از آنکه واقعی باشد به علت توهم تصویری است. درست همانطور که اگر از دور به یک جاده نگاه کنیم اینطور به نظر می رسد که خطوط موازی جاده در نهایت به هم می رسند. خطوط نور بارش شهابی برساوشی هم در صورت فلکی برساوش همگرا می شوند. به همین علت به این بارش شهابی برساوشی می گویند. اما چرا این بارش تا این حد معروف و محبوب است و کجا باید بارش شهابی برساوشی را دیدن کنیم؟ برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

برترین زمان بازدید بارش شهابی برساوشی 1402

این بارش معمولا از اواخر تیر تا اوایل شهریور در جو زمین وجود دارد، اما برترین زمان رصد بارش شهابی برساوشی 21 و 22 مرداد است. اگر در این بازه در محلی بدون وجود آلودگی های نوری باشید به راحتی می توانید بیشتر از 70 شهاب در ساعت ببینید. اگر قصد دارید بارش شهاب سنگ در ایران را از نزدیک دیدن کنید، 22 مرداد برترین زمان برای این کار است.

در صورتی که به پدیده های طبیعی علاقمند هستید، در مقاله برترین مکان ها برای دیدن شفق قطبی در دنیا در مجله گردشگری وبلاگ سفر به کانادا با این پدیده بیشتر آشنا شوید و برترین مکان برای دیدنی آن را شناسایی کنید.

تجهیزات لازم برای دیدن بارش شهابی برساوشی

برای دیدن بارش شهابی برساوشی به هیچ تجهیزاتی احتیاج ندارید. بارش شهابی برساوشی از محبوب ترین بارش های شهابی است چرا که راحت تر از همه دیده می گردد و تراکم زیادی هم دارد. شما می توانید به راحتی این پدیده را دیدن کنید اما اگر به مکان مناسب برای رصد بارش شهابی برساوشی بروید. این پدیده از پنجره خانه یا آپارتمان شما در یک شب شلوغ و روشن قابل دیدن نیست! برترین مکان برای رصد بارش شهابی برساوشی مکان هایی است که آلودگی نوری در آن ها حداقل است. برای مثال کویر، طبیعت بکر و هرکجا که حداقل چندین کیلومتر از نور زیاد فاصله داشته باشد. برای دیدنی این پدیده زیبا شما به یک بالشت راحت برای دراز کشیدن و دیدنی آسمان، محلی بکر و دور از آلودگی نوری و کمی علاقه به نجوم و ستاره ها احتیاج دارید!

نوری که ناپدید می گردد!

اگر تابحال به دیدنی شهاب باران نشسته باشید، حتمآ می دانید که طول بسیاری از این شهاب ها کمتر از چند ثانیه است. یک نور درخشان که برای چندین ثانیه شما را شگفت زده می نماید و خاموش می گردد. این پدیده و درخشش کوتاه آن مثل بسیاری از موارد دیگر در طبیعت بازتابی از ما و حضورمان در دنیا هستند. بازه حضور ما در دنیا و تمام آنچه که هستیم و انجام می دهیم درست به میزان طول درخشش شهاب کوتاه است. اگرچه این ما هستیم که تعیین می کنیم تا چه حد درخشان باشیم، چه نوری داشته باشیم و اصلا دیده بشویم یا نه، اما در نهایت زندگی درست به همین میزان کوتاه و زیبا است، شاید دیدنی بارش شهابی برساووشی 1402 به جز تجربه دیدن زیبایی ها بتواند بار دیگر این حقیقت را برایتان تداعی کند.

اگر برای دیدنی بارش شهابی برساوشی سفر کردید، برای رزرو هتل و اقامتگاه با مقرون به صرفه ترین قیمت در هر نقطه از ایران به سایت وبلاگ سفر به کانادا مراجعه کنید.

سوالات متداول درباره بارش شهابی برساوشی

بارش شهابی برساوشی کی اتفاق می افتد؟

این بارش از اواخر تیر تا اوایل شهریور ادامه دارد و برترین زمان 21 و 22 مرداد است.

برترین ساعت برای دیدنی بارش شهابی برساوشی کدام است؟

ساعت 1 بامداد تا قبل از طلوع خورشید برترین زمان برای دیدنی بارش شهابی است.

ایا بارش شهابی برساوشی با چشم قابل مشاهده است؟

اگر در محلی بدون آلودگی نوری باشید، می توانید به راحتی بارش شهابی برساوشی را دیدن کنید. کویر و طبیعت بکر برترین مکان برای دیدنی این پدیده است.

منبع: فلای تودی

به "بارش شهابی برساوشی و هرآنچه باید درباره آن بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بارش شهابی برساوشی و هرآنچه باید درباره آن بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید