با مرتفع ترین قله البرز آشنا شوید، تماشای پرواز هدهد و هما از ارتفاعات خلنو

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، خلنو و آزادکوه، پس از دماوند و علم کوه سومین و چهارمین قلل مرتفع البرز مرکزی هستند.

با مرتفع ترین قله البرز آشنا شوید، تماشای پرواز هدهد و هما از ارتفاعات خلنو

وبلاگ سفر به کانادا- نیلوفر ذوالفقاری: قله خلنو، از جنوب به شمشک و رودبار قصران، از شمال به دره رودخانه وارنگرود، از شرق به دشت لار و از غرب به دره رودخانه کرج متصلمی گردد. این قله سرچشمه اصلی رودخانه وارنگرود، سرچشمه و منبع اصلی دریاچه سد کرج است.

گذر از تیغه ژاندارک

گذر از تیغه ژاندارک برای رسیدن به قله روی خط الرأس برج - خلنو، آن را به یکی از قله های سرسخت ایران که رسیدن به آن به خصوصدر فصل زمستان و از روی خط الرأس نیاز به تجربه و وسایل فنی دارد، تبدیل نموده است. قله خلنو به صورت خط الرأسی با همه قللالبرز مرکزی ازجمله سرکچال ها، وزواب ها، پالون گردن و آزادکوه ارتباط دارد. وجود تیغه ها و مسیر صخره ای و وجود پرتگاه های متعدد کمی صعود به قله را سخت نموده است. با توجه به اینکه خلنو در البرز مرکزی است، زمان صعود آن بسیار به حجم برف باریده شده درسال قبل بستگی دارد.

دیدنی های صعود

چشمه های زیبا در مسیر، یخچال های طبیعی، رودخانه های پر آب و تیغه های ژاندارک، از دیدنی های مسیر صعود به قله خلنو هستند. آبشار پای کوه و چشمه های بسیار در مسیر صعود از سمت روستای لالان سر راهتان قرار گرفته است. قله خلنو بلندترین قله استان تهران است. روستای لالون به علت گل های لاله فراوانی که در فصل بهار در آن می روید، به لالون یا لالگون معروفیت یافته است. این روستا علاوه برگل های لاله دارای چشمه های آب گازدار طبیعی است که در مسیر رسیدن به قله خلنو با آن برخورد می کنید. قله خلنو علاوه بر چشم اندازبی نظیر و زیبایی که دارد، دارای طبیعتی زیبا با حیوانات و گیاهانی خاص است. در این منطقه گیاهانی همانند گون، لاله، گلپر، زرشک، سیرک، گزنه و شقایق به صورت بومی و خودرو می روید. در میان این کوهستان و گیاهان بومی، قوچ، میش، کل یا بزکوهی، خرس قهوه ای، گراز و گرگ به چشم می خورد. علاوه بر حیوانات و گیاهان، پرندگانی همانند عقاب طلایی، کبک، دری، هدهد، هما و چکاوک در آسمان این قله پرواز می نمایند و به جذابیت این منطقه می افزاید.

منبع: همشهری آنلاین

به "با مرتفع ترین قله البرز آشنا شوید، تماشای پرواز هدهد و هما از ارتفاعات خلنو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با مرتفع ترین قله البرز آشنا شوید، تماشای پرواز هدهد و هما از ارتفاعات خلنو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید