زیبایی و خنکایی تازه از جنس روستای خور!!

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، در تهران و در دامنه غربی قله گندم چال، که از مکان های مرتفع البرز مرکزی به شمار میرود روستایی با چشم انداز ها زیبا و طبیعتی هیجان انگیز قرار گرفته است. روستایی به نام روستای خور. سرسبزی و زیبایی این روستا زبانزد است. دارای قله ها های مرتفع و دره های پیچ در پیچ و باغ های سر سبز و پر از میوه است. در این مقاله می توانید با دیدنی های روستای خور و آبشار روستای خور آشنا شوید و از آن لذت ببرید.

زیبایی و خنکایی تازه از جنس روستای خور!!

روستایی زیبا

روستای خور بعد از ارنگه و سیجان قرار گرفته است. گورستانی قدیمی در مرکز روستا وجود دارد که این گورستان یک گورستان قدیمی با قدمتی 600 تا 700 ساله به شمار میرود و این موضوع را می توان از روی سنگ هایی که در گورستان است و روی آن ها نام هایی از افراد با پسوند هایی که به خور منتسب است فهمید و از دیدنی های روستای خور است. همچنین این روستادارای آبشاری بی نظیر و زیبا به نام آبشار خور می باشد که زیبایی آن در فصل زمستان به دلیل یخ بستن آبشار روستای خور دو چندان می گردد. آبشاری که برای رسیدن به آن علی الخصوص در فصل زمستان باید رنج و مشقت زیادی را تحمل کرد چون ارتفاع برفی که در این منطقه در فصل زمستان می آید واقعا زیاد است. روستا دارای خاکی حاصلخیز می باشد و این حاصلخیز بودن خاک سبب شده شرایط مساعدی برای رشد انواع گونه های مختلف گیاهی خوراکی و درمانی در این ناحیه را فراهم کند. مخصوصا در فصل بهار که شاهد رویش آویشن، ریواس، پونه، کنگر و گیاهانی دیگر در این منطقه بکر و دیدنیی خواهید بود. جاده ای که به روستا ختم می گردد جاده ای دیدنی می باشد زیرا چشم انداز ها ابر ها و کوه هایی که در طول مسیر وجود دارد چشمانتان را نوازش کرده و حس خوبی به شما دست خواهد داد. برای دسترسی به روستا باید از شهر کرج 17 کیلومتر به سمت جاده چالوس حرکت کنید و با طی مسیری در حدود تقریبی 3 کیلومتر قبل از سد کرج مسیر آسفالته خوزنکلا را درپیش بگیرید . آبشار روستای خور ارتفاعی بالغ بر 50 متر دارد که می توان این آبشار را جز شاخص های گردشگری منطقه خور و دیدنی های روستای خور به حساب آورد.

موقعیت جغرافیایی روستا

در قسمت شرقی روستا روستای فشند، سفیدارک و شهر نو الاحداث هشتگرد واقع شده و شهرک هیو و روستای عرب آباد کو در قسمت غربی این روستا واقع شده اند همچنین در شمال این روستا منطقه ها کوهستانی طالقان و در قسمت جنوبی روستا نیز بزرگراه تهران- قزوین وجود دارد و آبشار روستای خور هم دیدنی و مجذوب کننده است.

وجه تسمیه خور

در مورد نام روستا گفته می گردد که در ابتدا خوب یا خرداد خوانده می شد زیرا که این منطقه دارای آب و هوایی بسیار مطلوب و مناسب و همچنین خاکی حاصلخیز بوده و گذر زمان سبب گشته که نام این روستا خور نامیده گردد. اگر بخواهیم توضیح مختصری از مکان ها و نقاط دیدنی این روستا برای شما عزیزان و همراهان گرامی مجله وبلاگ سفر به کانادا بیان کنیم می توان به دره دوچنار، امام زاده سلیمان، امام زاده زبیده خاتون با برچشمه، چنار با عمر 800 ساله، برج و باروی قلعه خور و تپه های سرسبز روستای خور اشاره کرد. همچنین می توانید درختان چنار سر به فلک کشیده و استواری که عمری طولانی دارند را می توان در زرچه کانی که معروف به چنار تپه است، مشاهده نمایید. پیشینه تاریخی خور به 2000 سال پیش باز می گردد. این روستای کوهستانی از روستاهای قدیمی شهرستان ساوجبلاغ به شمار میرود که امروزه به سبب رشد جمعیت و توسعه امکانات مختلف این روستا تبدیل به شهرک خور گشته است .

آبشار خور

دیدن آبشار خور که ارتفاعی بالغ بر 50 متر دارد و از دور دست ها هم نمایان است می تواند روح انسان را جلا دهد و انرژی دوباره در کالبد انسان بدمد چون که بی نهایت زیبا و دل انگیز است و به گونه ای است که آب به مانند صخره ای و دقیقا عمود از آن سرازیر می گردد. می توان این آبشار را نماد یکی از برترین جاذبه های این منطقه به حساب آورد. برای رسیدن به آبشار خور نیز باید از یک مسیری زیبا که پوشیده از درختان سیب ترش، زرد آلو، گوجه سبز و گیلاس است. حدود 45 تا 30 دقیقه پیاده روی کرده و با طی مسافتی در حدود دو کیلومتر دورتر از روستای خور خود را به آبشار خور برسانی. باغات روستای خور از طریق آب این آبشار سیراب می شوند و برای این کار کانالی تعبیه کرده اند و در طول مسیر برایش دریچه هایی گذاشته اند که هر کدام از این دریچه ها آب را به سمت باغ هدایت می کند و بدین ترتیب از آب این آبشار که تشکیل چشمه ای را می دهد، برای مصرف کشاورزی نهایت استفاده مفید را روستاییان خور می کنند. در داخل روستای خور مقبره یکی از نوادگان امام چهارم شیعیان یعنی امام زاده سلیمان قرار گرفته است که بنایی که امروزه مشاهده می کنیم عمرش به دوران صفویه باز می گردد. همچنین برچشمه نام منطقه ای است که در شمال غربی خور واقع شده که مقبره امام زاده زبیده خاتون در آن ناحیه واقع شده است. مقبره ای که در ساخت آن از گچ و سنگ استفاده شده است. این بقعه قدمتش به دوران ایلخانی باز می گردد. همچنین کوره آهک پزی قدیمی نیز در این جا یافت می گردد که جز دیدنی ها گردشگری روستا به حساب می آیند.روستای زیبا و دیدنی خور از تنوع زیستی بی نظیری به دلیل این که دارای آب و هوای کوهستانی است برخوردار می باشد. برای نمونه در این منطقه می توان حیواناتی مانند گرگ، روباه، کل، قوچ، میش، بز و همچنین انواع پرندگانی شامل مرغ کوهی، جغد، عقاب، مرغ کوهی، کبک شانه به سر و دارکوب، قناری، جغد در این منطقه زندگی می کنند که دیدنشان واقعا لذت بخش می باشد. برای رسیدن به روستای خور باید از جاده ای بگذرید که پر پیچ و خم می باشد و دارای راه آسفالته مناسبی است و در نزدیکی این روستای زیبا بزرگ ترین پیست اسکی ایران یعنی پیست اسکی خور واقع شده است. از دیدنی های دیگر روستای خور، برج و باروی روستای می باشد که گفته می گردد که تا سال 1340 یکی از برج های قلعه خور پابرجا بوده است اما امروزه قلعه خور به طور کامل از بین رفته است. همچنین از دیگر نقاط دیدنی روستا می توان به چناری که عمری بالغ بر 800 سال دارد اشاره کرد که نشان دهنده این است که روستا، روستایی تاریخی و دیدنی می باشد.

منبع: همگردی

به "زیبایی و خنکایی تازه از جنس روستای خور!!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیبایی و خنکایی تازه از جنس روستای خور!!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید