با هنرمندان تاریخ ساز دنیا آشنا شوید

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا ؛ کتاب دائرة المعارف مصور هنرمندان تاریخ ساز نوشته آنجلا ویلکیس اثری جامع و کامل پیرامون حدود 90 نقاش و مجسمه ساز معروف در طول تاریخ است. انتشارات سایان این کتاب را در سال 1402 با ترجمه مریم انصاری و یاسر مالیو با صفحه آرایی سمانه سادات سید برقی با چاپی نفیس منتشر نموده است.

با هنرمندان تاریخ ساز دنیا آشنا شوید

این اثر در هفت فصل نگاشته شده است. در فصل اول به مجموع نقاشان برجسته در دوران پیش از قرن پانزدهم میلادی پرداخته شده است. در چهار فصل بعدی هنرمندان قرن شانزدهم تا نوزدهم آنالیز می شوند و قرن بیستم نیز مشتمل بر دو فصل می باشد. بخش اول هنرمندان اوایل قرن بیستم و بخش دوم از سال 1945 تا امروز را روایت می نماید.

در هر بخش با دو یا سه نمونه از آثار هنرمند آشنا می شویم. سبک کاری و نوع علایق او را مطرح می نماید و همچنان به شکل مختصر با زندگی و اتفاقات مهم دوران فعالیت آن هنرمند آشنا می شویم. بعلاوه در کتاب با مکاتب هنری آشنا شده و سیر تغییر و تحولات در دنیا نقاشان و مجسمه سازان را درک می کنیم. سبک هنری هر نقاش نیز به شکل مجزا مورد تحلیل و ارزیابی قرار می گیرد. در واقع این اثر را می توان یک دوره تاریخ جامع هنر تجسمی دانست.

در هر فصل توضیح حال و زندگی نامه هنرمند بیان شده است. تصاویری از آثار هنرمندان چه نقاش چه مجسمه ساز آورده شده و روایت های مربوط به آن و دوره تاریخی و چگونگی شکل گیری آن ذکر شده است.

بعلاوه در هر فصل به صورت محوری به رویدادهای هنری در تاریخ آن قرن اشاره شده است.

در فصل اول به هنرمندانی چون جوتو، یان فان ایک، جووانی بلینی، ساندرو بوتیچلی می پردازد.

دربخشی از اولین فصل می خوانیم:

اولین زندگی نامه نویس جوتو، جورجو وازاری بود. اثر معروف او زندگی هنرمندان برای اولین بار در سال 1550 یعنی دو قرن پس از مرگ این هنرمند منتشر شد. دانسته های ما از زندگی و آثار جوتو اندک است و بسیاری از اطلاعات درباره او غیرقابل اتکا هستند.

نکته کابردی و مجذوب کننده کتاب برای علاقه مندان به هنر این است که در هر قسمت آثار را که معرفی نموده درباره تکنیک ساخت آن هم صحبت شده است. مثلا در این فصل راجع به تکنیک فرسکو، تکنیک نقاشی رنگ روغن، تکنیک طراحی روی سنگ و تعدادی دیگر صحبت شده است.

فصل دوم به لحاظ تاریخی دوره درخشانی در هنر است و هنرمندان مطرحی چون لئوناردو داوینچی، آلبرشت دورر، میکلانژ، آل گرکو و دیگر هنرمندان می پردازد. درباره داوینچی می خوانیم: لئوناردو داوینچی یک علامه باهوش و نابغه دوران خود بود که در هر دو زمینه هنر و علم استعداد ذاتی داشت. زیبایی و شکوه معدود نقاشی های تکمیل شده او باعث حیرت زدگی معاصرانش شد و هنر را وارد مرحله جدیدی کرد. در فصل ها اگر صحبت یا جمله ای از هنرمندان موجود باشد آورده شده است.

فصل سوم به هنرمندان قرن هفدهم از جمله پیتر پل روبنس،نیکلا پوسن، رمبرانت و غیره می پردازد. درباره نیکلا پوسن آمده است، او چیره دست ترین و عالی ترین نقاش در میان تمامی نقاشان کنونی است.یا درباره جان لورنتزو برنینی آمده برنینی برای رم و رم برای برنینی ساخته شد.

در فصل چهارم نام هنرمندانی چون جانگ سان، ژاک لویی داوید، فرانسیسکو د گویا به چشم می خورد. درباره ژان آنتوان واتو نوشته شده، ژان آنتوان واتو یکی از بزرگ ترین هنرمندان قرن هجدهم و از شخصیت های مهم در پیدایش سبک روکوکو است. او ژانر کاملا جدیدی را با نام نقاشی بزم عاشقانه به وجود آورد. سخنی منصوب به فرانسیسکو د گویا آمده است که گفته: ابتدا یک هنرمند فوق العاده باشید؛ سپس می توانید هر کاری انجام دهید. هنر باید نخستین اولویت باشد

در قرن نوزدهم زندگی و آثار و تاکتیک های کاری هنرمندانی چون کاتسوشیکا هوکوسای، دانته گیبریل روستی، آنری روسو، ونسان ونگوگ آنالیز شده است. ون گوگ می گوید: تنها زمانی که از هر جهت احساس زنده بودن می کنم، هنگامی است که در مقابل سه پایه نقاشی خود ایستاده ام.

در اوایل قرن بیستم به پابلو پیکاسو، ادوارد هاپر، رنه مارگریت و دیگر هنرمندان می رسیم. درباره پیکاسو آمده است پابلو پیکاسو هنرمندی بی نهایت خلاق بود که بر تمام ابزارهای هنری مورد استفاده اش تسلط کامل داشت. او با انرژی و جدیت خود نقشی بی بدیل در شکل گیری هنر مدرن ایفا کرد و اینگونه به بزرگ ترین هنرمند قرن بیستم تبدیل شد. پیکاسو می گوید: هر کودکی یک هنرمند است. مسأله این است که وقتی بزرگ شد هنرمند باقی بماند....

در دوران معاصر به سالوادور دالی، فریدا کالو، اندی وارهول، تاکاشی موراکامی و بعضی دیگر می پردازد. سالوادور دالی به خاطر نقاشی های دقیق و پر جزئیات و تصویر پردازی های عجیب و غریب خود معروفیت دارد. او مبلّغ خارق العاده ای بود که هم باعث محبوبیت سورئالیسم شد و هم آوازه خود را در سطح دنیای توسعه داد.

در انتهای کتاب نمایه های موضوعی کتاب آمده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "با هنرمندان تاریخ ساز دنیا آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با هنرمندان تاریخ ساز دنیا آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید