حذف یا تعلیق فوتبال ایران؛ جام جهانی را از دست می دهیم؟

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، برگزاری آخرین بازی تیم ملی در مشهد، قرار بود جشنی بزرگ برای فوتبال ایران باشد. تیم ملی پس از سال ها، برای بازی به شهری غیر از تهران رفته بود و ورزشگاه امام رضا، امکانات لازم برای یک بازی بین المللی را داشت. ناهماهنگی های فدراسیون فوتبال و نهادهای برگزار کننده مسابقه اما، این جشن را به یک دردسر بزرگ تبدیل کرد. بازی پس از کش و قوس های فراوان با تماشاگر برگزار شد اما مسئولان اجازه ورود بانوان را ندادند و حتی برخوردهای زشت و ناشایستی با آن ها داشتند. موضوعی که بر خلاف تعهدات قبلی فدراسیون فوتبال به فیفا بوده و حالا، خطر تعلیق فوتبال ایران و حتی حذف تیم ملی از جام جهانی را مطرح کرده است.

حذف یا تعلیق فوتبال ایران؛ جام جهانی را از دست می دهیم؟

ادعای دی مارتزیو

جانلوکا دی مارتزیو، خبرنگار مشهور ایتالیایی در توئیتی اعلام کرده که فیفا قصد دارد تعلیق فوتبال ایران و حذف تیم ملی از جام جهانی را بررسی کند. دی مارتزیو، خبرنگاری مشهور و معتبر در فوتبال ایتالیا محسوب می شود. اسپورت مدیاست اما، پا را فراتر گذاشته و نوشته ایتالیا می تواند جانشین ایران در جام جهانی باشد. استدلال اسپورت مدیاست، این بوده که ایتالیا بالاترین رتبه را در رنکینگ فیفا بین تیم های حذف شده دارد. اخباری که چندان، نمی توانند واقعیت داشته باشند و بیشتر امیدواری رسانه های ایتالیایی برای بازگشت این تیم به جام جهانی هستند. فیفا حتی در صورت حذف ایران هم، آخرین تیم حذف شده قاره آسیا را جانشین خواهد کرد و سهمیه ایران به امارات می رسد. ایتالیایی ها 4 سل قبل هم پس از حذف در مرحله پلی آف، اخباری درباره تعلیق اسپانیا بخاطر دخالت سیاست در فوتبال و جانشینی این تیم با ایتالیا منتشر کردند که هیچوقت جدی نشدند.

خطر واقعی

حذف تیم ملی از جام جهانی، آن هم در فاصله کوتاهی با مراسم قرعه کشی شاید کمی بعید باشد اما تعلیق فدراسیون، چندان بعید به نظر نمی رسد. مهرداد سراجی عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در صفحه توئیترش، حملات تندی علیه وزارت ورزش و مسئولات ورزش مشهد مطرح کرده است. افرادی که از نظر او، مقصر بحران فعلی هستند. قسمت مهم حرف های او اما، به احتمال تصمیمی جدی علیه فوتبال ایران مربوط می شود: اخبار نگران کننده ای از تصمیمات FIFA و AFC به گوش می رسد. قبلا هم تاکید کرده بودم. آن هایی که در وزارت ورزش برای فدراسیون فوتبال مسیری را طراحی کردند که اتفاقات تلخ مشهد در آن رخ دهد، امروز جوابگوی تصمیمات خود باشند.

اصولی: خطری نیست!

سخنگوی فدراسیون فوتبال، با اطمینان از عدم تعلیق فدراسیون صحبت کرده و حتی گفته فیفا قصد ندارد واکنشی به اتفاقات مشهد نشان دهد. احسان اصولی در برنامه نوروز فوتبالی، گفت نماینده فیفا هم از میزبانی ایران راضی بوده است: برخی مدت هاست علاقه دارند پالس بدهند و دوست دارند فوتبال ایران تعلیق شود اما ناظر فیفا به طور کامل در جریان فرایند بود. ما ایشان را توجیه کردیم و ایشان در گزارش شان هم ذکر کردند که ظرف 72 ساعتی که ما برای این موضوع فعال شدیم، امکان ایجاد زیرساخت هایی که در آیین نامه برگزاری مسابقات بین المللی فیفا تعریف شده نبود. باید ورود امن ایجاد کنیم، سرویس های بهداشتی را تفکیک کنیم، امکانات جایگاهی و... در ورزشگاه امام رضا در این زمان کوتاه میسر نمی شد. با گزارشی که از طریق ناظر فیفا نوشته شد، تا این لحظه هیچ نکته و تماس و ایمیلی نداشته ایم و گزارش هم به همین شکل تنظیم شده و ایشان هم کامل توجیه بوده است. به امید خدا هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

همه احتمالات

درباره برخورد احتمالی فیفا با فوتبال ایران، 4 سناریو وجود دارد. بدترین سناریو، حذف تیم ملی از جام جهانی است. تعلیق فدراسیون یا جریمه های سنگین هم، دیگر گزینه ها به حساب می آیند. در بهترین حالت، فیفا هیچ برخوردی با فوتبال ایران انجام نمی دهد. گزینه حذف تیم ملی از جام جهانی یا گذر کردن فیفا از اتفاقات مشهد، بعید هستند و احتمالا فدراسیون، باید منتظر جرایمی از طرف فیفا باشد. برای اتفاقاتی که برای فدراسیون و سایر نهادهای ورزشی، قابل پیش بینی و قابل پیشگیری بودند.

منبع: فوتبال 360

منبع: فرارو

به "حذف یا تعلیق فوتبال ایران؛ جام جهانی را از دست می دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف یا تعلیق فوتبال ایران؛ جام جهانی را از دست می دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید