دستاورد تازه دانشمندان: ساخت ماده ای با الگوبرداری از پای ملخ که 200 برابر ضخامتش، می پرد

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، دیجیاتو نوشت: مهندسان با الگوبرداری از پاهای ملخ ماده جدیدی ساخته اند که می تواند با خاصیت الاستیکی که دارد، انرژی ذخیره شده در خودش را آزاد کند.

دستاورد تازه دانشمندان: ساخت ماده ای با الگوبرداری از پای ملخ که 200 برابر ضخامتش، می پرد

مهندسان دانشگاه کلرادو بولدر با الگوبرداری از پاهای ملخ، ماده نویساخته اند که می تواند با خاصیت الاستیکی که دارد انرژی ذخیره شده در خودش را آزاد کند. چنین موادی می توانند در توسعه ربات های نرم نقش مهمی داشته باشند.

محققان می گویند این ماده الاستیکی کاملاً به تنهایی و بدون هیچ گونه تحریک یا دخالت بیرونی، می تواند 200 برابر ضخامتی که دارد، بپرد. محققان یافته های خود را نشریه Science Advances منتشر نموده اند.

تحولی در توسعه ربات های نرم با ماده نو

تیموتی وایت، پروفسور مهندسی شیمی و بیولوژیکی دانشگاه کلرادو بولدر، می گوید در طبیعت الگوهایی وجود دارند که می توان از آن ها برای توسعه طرح های خلاقانه استفاده کرد. این بار محققان از پای ملخ الگوبرداری نموده و ماده ای الاستیکی توسعه داده اند که می تواند قدرت پرش بالایی را به نمایش بگذارد. بعلاوه تیموتی وایت می گوید محققان در تلاشند تا با الگوبرداری از مواد طبیعی، بتوانند مواد مصنوعی را توسعه دهند.

تایلر هبنر، نویسنده ارشد این مطالعه که درحال حاضر یکی از محققان فوق دکتری در دانشگاه است، می گوید چنین موادی فرصت هایی را برای استفاده از مواد پلیمری به روش های نو برای کاربردهایی مانند رباتیک نرم ارائه می دهند. در بعضی موارد ضروری است ربات های نرم به سرعت نیروی زیادی آزاد نمایند و ماده نو می تواند چنین کاری را به خوبی انجام دهد. البته ظاهراً محققان حین انجام بعضی آزمایش ها، به صورت تصادفی و بدون برنامه ریزی قبلی این ماده را شناسایی نموده اند.

تحقیق روی مواد مختلف الاستیکی ادامه دارد و محققان در تلاشند بتوانند موادی را شناسایی نمایند که می توانند با تغییرات دمایی، تغییر شکل دهند. از این مواد جامد و کشسانی می توان برای توسعه لپ تاپ یا نمایشگر تلویزیون استفاده کرد. ویفرهای کوچکی از الاستومرهای کریستال مایع و در ابعاد و میزان یک لنز، روی یک صفحه گرم قرار می گیرند و با گرم شدن، به بیرون پرتاب می شوند. در آزمایش اجرا شده، ماده در عرض تنها 6 میلی ثانیه به ارتفاعی نزدیک به 200 برابر ضخامتش به بیرون پرتاب شد.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "دستاورد تازه دانشمندان: ساخت ماده ای با الگوبرداری از پای ملخ که 200 برابر ضخامتش، می پرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستاورد تازه دانشمندان: ساخت ماده ای با الگوبرداری از پای ملخ که 200 برابر ضخامتش، می پرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید