علائم مسمومیت غذایی

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، مواد غذایی آلوده، عمدتاً، مسبب بروز مسمومیت غذایی می باشند. به منظور یاری به تشخیص ابتلاء یا عدم ابتلاء فرد به مسمومیت غذایی، به علائمی که از این عارضه به وجود می آیند، در این مقاله اشاره شده است.

علائم مسمومیت غذایی

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

مواد غذایی آلوده، عمدتاً، مسبب بروز مسمومیت غذایی می باشند. به منظور یاری به تشخیص ابتلاء یا عدم ابتلاء فرد به مسمومیت غذایی، به علائمی که از این عارضه به وجود می آیند، در این مقاله اشاره شده است.

مصرف مواد غذایی حاوی میکروب هایی که مانع از عملکرد طبیعی سیستم می شوند، مسمومیت غذایی را ایجاد می نماید که متناوباً به اسهال و استفراغ باکتریایی اشاره داشته و در نتیجه آن سلامت کلی فرد تحت تأثیر قرار می گیرد. متداول ترین نشانه مسمومیت غذایی که مشاهده شده است، اسهال و استفراغ می باشد.

مسمومیت به وسیله مصرف مواد غذایی، عمدتاً به علت وجود باکتری هایی مانند، استافیلوکوک، کلستریدیوم پرفرنژنس، اشریشیا کلی، سالمونلا، و لیستریا رخ می دهد. این باکتری ها، به طور اختصاصی مواد غذایی را آلوده می سازند. این بیماری بعلاوه می تواند به علت عفونت انگلی توکسوپلاسموز، یا بیماری شیگلوز (اسهال خونی باکتریایی) ایجاد شود. چنانچه فردی محصولات لبنی، یا مواد غذایی که برای مدت طولانی در یخچال نگهداری شده اند، سالاد و یا سبزیجاتی که خرد شده و مدت زمان زیادی به حال خود رها شده اند، سبزیجات نَشسته و گوشتی که به خوبی پخته نشده باشد را مصرف کند، احتمال بالایی وجود دارد که دچار مسومیت غذایی شود. غذاهای حاوی سس مایونز، مانند، سالاد کلم، و یا سالاد سیب زمینی که برای مدت زمان طولانی در یخچال نگه داری شده باشند، هم ممکن است موجب مسمومیت غذایی گردند.

☜ ***نشانه های مسمومیت غذایی

علائمی که دلالت بر مسمومیت غذایی دارند، به اندازه و منشاء آلودگی بستگی دارند. این علائم ممکن است ظرف چند ساعت به سیستم بدن شما چنگ انداخته و یا ممکن است پس از گذشت چند هفته خود را نشان دهند. با این حال، علائمی خاصی وجود دارند که نشان دهنده ابتلاء فرد به مسمومیت غذایی می باشند. سرگیجه و تهوع مداوم، مشکل داشتن در دفع، استفراغ همراه با افزایش تعداد آروغ، اسهال با اسپاسم شکمی، انقباض عضله همراه با افزایش درجه حرارت بدن، پوست سرد و رنگ پریده، چشمهای گود رفته، و فشار خون پایین علائمی هستند که نشان از ابتلا به مسمومیت غذایی به اسم علت اصلی می دهند.

☜ ***درخواست یاری های پزشکی

علائم ممکن است در طی یک یا دو روز فروکش کنند، و یا حتی ممکن است تا 10 روز ادامه داشته باشند. اگر این شرایط رخ داد، در تماس با پزشک درنگ نکنید. پیش از آنکه بیماری روی زشت خود را به شما نشان دهد، به پزشک مراجعه نمایید. مواردی که موجب می شوند به سمت گوشی تلفن رفته و با فوریت های پزشکی تماس بگیرید به توضیح ذیل هستند:

دوره های مکرر استفراغ؛

بیرون آوردن محتویات معده همراه با خون

وجود کیسه های جوش مانند خون در مدفوع،

اسهالی که شدت آن با ادامه یافتن به مدت 2 تا 3 روز به اثبات رسیده باشد

درد و گرفتگی فوق العاده دردناک شکم

کم شدن شدید اشتها.

اختلال خواب، منجر به خواب آلودگی در طول روز.

مشکل در تنفس؛

ضعف در بینایی

افزایش دمای بدن با درجه حرارت 101 درجه فارنهایت (33ر38 درجه سانتی گراد)، همراه با لرز.

انقباض و گرفتگی عضلات، که در نتیجه آن موجب به وجود آمدن ضعف و خستگی می شود؛

احساس سوزش در کنار دهان؛

کم شدن ادرار و یا عدم وجود ادرار

داشتن مکشل در بلع، به علت احساس خشکی دهان

در مقابل، بعلاوه ممکن است ترشح بیش از حد بزاق وجود داشته باشد.

جملات گویا به علت احساس ضعف در فرد، به سختی بیان می شود.

☜ ***آیا در معرض خطر قرار دارید؟

هیچ معیاری برای محاسبه اندازه خطری که برای فرد متصور می شود، وجود ندارد. با این حال، شرایط و گروه های خاصی وجود دارند که، در آنها امکان دچار شدن به مسمومیت غذایی وجود دارد. بچه ها و سالمندان، جزء گروه هایی هستند که بیشترین اندازه احتمال به این بیماری در آنها دیده شده است. شرایط و شرایطی که موجب بالا رفتن احتمال ابتلاء به مسمومیت غذایی می شوند، در ادامه آورده شده اند:

یک سیستم ایمنی ضعیف، که شاخص یا عامل معین کننده اصلی در آن، کثرت مواردی است که دچار عفونت می شوید.

زنان باردار هم دیده شده است که دچار مسمومیت غذایی می شوند؛

چنانچه تحت درمان دارویی با دوز سنگنین مانند آنتی بیوتیک و یا استروئید قرار داشته باشید؛

چنانچه زمان زیادی در معرض دود سیگار و یا در یک محیط کثیف و مرطوب با بوی متعفن قرار داشته باشید؛

شرایط جدی پزشکی، مرتبط با کبد و کلیه ممکن است به عامل خطر ابتلا هم یاری نماید.

☜***راه های پیشگیری از مسمومیت غذایی

مواد غذایی مصرف کنید که به طور کامل شسته و پخته شده باشند.

همواره دستان خود را قبل از مصرف غذا بشویید.

ظروف را با سرپوش ببندید تا از ورود مگس، و باکتری به آن جلوگیری شود.

اگر قصد سفر به جایی را دارید که تا به امروز به آنجا نرفته اید، حتماً با خود شل های آب آشامیدنی همراه ببرید.

مواد غذایی غیر گیاهی به خصوص ماهی را در یخچال نگهداری کنید.

از خوردن میوه و یا سبزیجاتی که به خوبی شسته نشده باشند و یا بعد از آن پوست کنده نشده باشند بایستی به شدت خودداری شود.

علائم مسمومیت غذایی را بایستی جدی بگیرید، به این علت که این نشانه ها به عواقب وخیمی منجر می شوند. در بیشتر مواقع، این شرایط می تواند بدون مداخله شدید پزشکی رفع شود. با این حال، باید اطمینان حاصل کنید که این علائم بدون هیچ تأخیری ریشه کن شده باشند.

توجه: مقاله منتشر شده در این بخش، تنها مقاصد آموزشی داشته و اطلاعات آورده شده، به هیچ اسم، قصد جایگزینی تشخیص و مشاوره پزشک متخصص را نداشته است.

منبع: راسخون

به "علائم مسمومیت غذایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم مسمومیت غذایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید