غذاهایی که نباید قبل از پرواز خورد!

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، مسائل گوارشی، یکی از مسائل اصلی مردم در پرواز و به ویژه پروازهای طولانیست. خوشبختانه با رعایت بعضی نکات تغذیه­ ای، می­توانید تا حد زیادی جلوی این مسائل را بگیرید تا در طول پرواز اذیت نشوید. این نکات تغذیه ­ای، بیشتر برای پروازهای طولانی بالای 4-5 ساعت مفید هستند. پروازهای طولانی به دلیل مدت زمان زیاد فاصله از جاذبۀ زمین، بدن ما را با مشکل رو­به ­رو می­کند، به همین دلیل اگر در خوردن غذا قبل از پرواز هم مراعات نکرده باشیم، ممکن است به این مسائل اضافه گردد. در پروازهایی که تنها 1-2 ساعت طول می­کشد احتمال بروز مشکل بسیار کم است و یا حداقل اگر مسئله ای بروز کند قابل تحمل است و خیلی آزار دهنده نیست. بسیاری از این تنقلاتی که ما همواره و بطور روزانه مصرف می­کنیم، شاید به ذهنتان هم نرسد که ممکن است خوردن غذا قبل از پرواز، باعث ایجاد ناراحتی های گوارشی در طول پرواز شوند. این مطلب از خبرنگاران را تا پایان همراهی کنید.

غذاهایی که نباید قبل از پرواز خورد!

انواع کلم ها

درست است که فشار هوای داخل کابین هواپیما تنظیم ­شده است اما هنگامی که هواپیما از زمین بلند می­گردد، فشار هوای داخل کابین هواپیما کاهش پیدا می­کند و تا 30 درصد منجر به پراکنده شدن هوا در اطراف کابین می­گردد. در این شرایط، گازهای بلعیده شده در معده و رودۀ کوچک افزایش پیدا می­کند و ممکن است باعث نفخ گردد. برای جلوگیری از بروز این مشکل، دور خوردن سبزیجاتی مانند بروکلی، گل کلم و دیگر انواع کلم­ها را که منجر به ایجاد نفخ می­ شوند، خط بکشید.

غذاهای پروتئینی حاوی سولفور

در خوردن غذا قبل از پرواز، مصرف غذاهای پروتئینی مثل تخم مرغ و گوشت را محدود کنید، چون باعث تغذیۀ میکروب ­هایی می­شوند که 3 تا 5 ساعت بعد از مصرف، گاز سولفید هیدروژن فراوری می­کنند. پس اگر پروازی طولانی، بالای 7-8 ساعت یا بیشتر دارید، در خوردن غذاهای پروتئینی احتیاط کنید. اما مصرف این غذاها برای پروازهای یک ساعته و کمتر مسئله ای ایجاد نمی­کند.

مغزجات

آجیل و مغزهایی مثل بادام، گردو، فندق، پسته و بادام هندی اگرچه جزء تنقلات خوشمزه و سالم قرار دارند اما برای قبل از پرواز چندان مناسب نیستند. زیرا سرشار از فیبر هستند. میکروب­ های داخل روده فیبر مغزجات را جذب می­کنند که این کار باعث فراوری گاز و در نتیجه نفخ است.

هیچ کس نمی­تواند منکر فایدۀ مغزجات گردد و همه آن را به­ عنوان تنقلات سالم می­ شناسند. می­توانید هر روز از این مغزجات خوشمزه نوش جان کنید اما قبل از پرواز طولانی بهتر است خوردن آجیل را کم کنید تا در طول پرواز دچار ناراحتی­ های گوارشی و نفخ معده و روده نشوید.

خشکبار

مقدار زیاد خشکبار و میوه ­های خشک ­شده مثل برگۀ زردآلو و آلو که یکی از محبوب ­ترین و سالم ­ترین تنقلات هستند؛ باعث اضافه شدن سوربیتول و فیبر به روده می­شوند. این فرایند در نهایت باعث جذب آب و فراوری گاز روده می­گردد. بنابراین اگر قصد پروازی طولانی را دارید، در خوردن غذا قبل از پرواز، خشکبار را از لیست غذاییتان حذف کنید.

آب­ نبات و آدامس ­های رژیمی

معمولا به افرادی که رژیم یا دیابت دارند، مصرف محصولات بدون قند سفارش می­گردد. اما این مواد خوراکی حاوی مقدار زیادی شیرین ­کنندۀ مصنوعی هستند که بدن انسان نه­ تنها برای هضم این مواد شیرین­ کنندۀ مصنوعی، بلکه برای هضم تمام مواد مصنوعی ساخته نشده است. به همین دلیل، ممکن است با خوردن این خوراکی­ ها دچار نفخ، گاز و حتی اسهال شوید. پس در خوردن غذا قبل از پرواز حواستان به شیرین ­کننده ­های مصنوعی باشد.

سیر و پیاز، از جمله غذاهای ممنوعه قبل از پرواز

از رازهای خوشمزه­ تر شدن غذاها، استفاده از سیر و پیاز در آن­هاست. جدا از آن عدۀ بسیاری از انسان­ها به دلیل خاصیت­های بی­شمار این دو گیاه، آن را به صورت خام و همراه با غذا میل می­کنند. ترکیب این دو، خصوصا به همراه لوبیا منجر به فراوری گاز و در نتیجه نفخ در طول پرواز است.

از دیگر خوراکی­ های محرک معده و مثانه در طول پرواز، غذاهای تند و تیز و پرادویه است. بنابراین در خوردن غذا قبل از پروازهای طولانی مدت سعی کنید با رعایت نکات تغذیه صحیح پرواز، کمتر از این قبیل مواد غذایی بهره ببرید.

حبوبات

در خوردن غذا قبل از پروازهای طولانی مدت، سعی کنید از مصرف حبوباتی مثل نخود و لوبیا خودداری کنید یا مصرف این مواد غذایی را به حداقل برسانید. غذاهایی مثل هوموس، از نخود تهیه می­گردد و به عنوان غذایی رژیمی و مدیترانه ­ای هواداران زیادی دارد. در آشپزی ایرانی هم از حبوباتی مثل نخود، لوبیا، عدس و دانه سویا به­ وفور استفاده می­گردد، اما باید توجه داشت که حبوبات در بدن ما گاز فراوری می­کنند. برای اینکه در طول پرواز دچار نفخ و مسائل گوارشی نشوید بهتر است در خوردن غذا قبل از پروازهای طولانی مدت، مصرف حبوبات را محدود کنید.

غذاهای چرب و حجیم

غذاهای فست­ فودی را پیش از سفر کنار بگذارید. از لحاظ علمی بدن نمی تواند به ­راحتی غذاهای مملو از چربی و سدیم را هضم کند. اگر دقت نموده باشید همواره بعد از خوردن غذاهای فست­ فودی احساس سنگینی دارید. به ­طور کل هضم غذا در فاصله 37000 پایی از زمین بسیار دشوارتر است، حال اگر از غذاهای چرب و حجیم هم خورده باشید، معده ­تان آزرده خواهد شد. جدا از مسائل گوارشی، مسئلۀ دیگر گردش خون هنگام پرواز است. کندشدن جریان خون، باعث تورم پاها یا در حالت بدتر انسداد رگ ­ها می ­گردد که از عوارض نشستن بدون حرکت و طولانی مدت بر روی جایگاه است. انسداد رگ ممکن است باعث آسیب به مغز، ریه­ ها یا قلب گردد. هرچند هنوز ارتباط مستقیمی بین انسداد رگ­ها و خوردن غذا قبل از پرواز پیدا نشده اما با توجه به عدم تحرک در طول پرواز، بهتر است از خوردن غذاهای چرب خودداری کنید.

1+

منبع: دلتابان

به "غذاهایی که نباید قبل از پرواز خورد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهایی که نباید قبل از پرواز خورد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید