قدم گذاشتن به دنیای 8k با تلویزیون های Neo QLED سامسونگ

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، تلویزیون ها از زمانی که مردم در مکا ن های عمومی کنار هم به دیدنی تصاویر سیاه و سفید این جعبه جادویی می نشستند تا به امروز که هر فردی در خانه اش به راحتی تصاویری رنگارنگ را از قاب های چند 10 اینچی دیدن می نماید، راهی نسبتا طولانی و هیجان انگیزی را طی کردند.

قدم گذاشتن به دنیای 8k با تلویزیون های Neo QLED سامسونگ

در این مدت شرکت های فراورینماینده تلویزیون ها با هدف نزدیک شدن به تصاویری واقعی، سری های متنوعی را ساخته و راهی خانه ها کردند. طراحی و عرضه تلویزیون های 4K گام بزرگی در این مسیر بود اما با تلویزیون های 8K بزرگترین گام برای رسیدن به نمایش واقعیت برداشته شد.

سامسونگ به عنوان شرکتی که از سال 2006 میلادی تا به امروز برای 17 سال متولی مقام نخست بهترین فراوری نماینده بازار جهانی تلویزیون را به خود اختصاص داده است، پس از آن که در سال 2009 اولین تلویزیون های LED را روانه بازار کرد، در دهه دوم قرن تازه نیز با ارائه تلویزیون های QLED نقش پیشروی خود را در بازار جهانی تلویزیون ایفا کرد. تلویزیون های QLED با توجه به تصاویر باکیفیت و بعلاوه حجم رنگی 100% به سرعت در مرکز توجه قرار گرفتند. یک سال پس از ارائه این تلویزیون های تازه، شرکت سامسونگ نسخه QLED 8K را به بازار معرفی کرد. این تلویزیون ها دارای یک فناوری تازه به نام Direct Full Array بودند؛ سازوکار این فناوری بدین صورت بود که یک نور مستقیم از پس زمینه تعادل نور را در تمام قسمت های تصویر روی صفحه کنترل می کرد. بعلاوه این تلویزیون ها به فناوری 8K AI Upscaling نیز مجهز بودند؛ به این معنا که قادر بودند به وسیله هوش مصنوعی تصاویر با کیفیت های پایین تر را تا وضوح 8K ارتقا دهند. این تلویزیون ها دقیقا همان چیزی بود که عصر 8K را شروع کرد.

سال 2023 سامسونگ با عرضه مدل های تازه Neo QLED 8K خود گام دیگری برای تحقق رویای نمایش واقعیت که به نظر دست نیافتنی می رسید، برداشت. تلویزیون های Neo QLED 8K سری 2023 سامسونگ برای ارتقای کیفیت تصویر، به پردازنده Neural Quantum مجهز شده اند که از فناوریQuantum Mini LED-lit TV با پردازش 14 بیتی و تکنولوژی ارتقای هوش مصنوعی AI upscaling پشتیبانی می نماید.

این تلویزیون ها با استفاده از فناوری هوش مصنوعی بصورت آنی، تصاویر استاندارد یا SDR را به تصاویر با رزولوشن بالا یا HDR تبدیل می نماید. در این روش صحنه به صحنه محتواهای SDR تجزیه و تحلیل می گردد تا تصاویری روشن تر و زنده تر به نمایش دربیاید. در ادامه چگونگی طراحی و ساخت این تلویزیون ها را از زبان سازندگان و توسعه دهندگان آن می خوانیم:

مطالعه رفتار انسان ها برای دستیابی به کیفیتی برتر

با اینکه سامسونگ برای دستیابی به کیفیتی فوق العاده و ارائه آن دست از کوشش برنمی دارد، اما کیفیت فوق العاده در نهایت به چه معناست؟ یانگ سوک هان، یکی از افرادی است که بر روی توسعه این مفهوم در شرکت سامسونگ کار می نماید، او در این باره می گوید: کیفیت یک تصویر زمانی خوب جلوه می نماید که حسی از واقعیت را به بیننده القا کند. حال برای اطمینان از این کیفیت، اندازه بالای مولفه هایی مانند وضوح، روشنایی و بیان رنگ ضروری هستند. از دیگر موارد موثر و مهم در این زمینه حد تعادل فناوری های پیشرفته ای چون طراحی تراشه و الگوریتم های افزایش کیفیت در تصویر و بعلاوه صدا است.

به گفته این عضو توسعه دهنده سامسونگ، توسعه کیفیت تصاویر تنها با یک فناوری غیرممکن است. به همین علت سامسونگ در پی توسعه ویژگی های نوینی است که به وسیله روینمودهای مختلف به این نوآوری متعهد مانده است. فناوریReal Depth Enhancer در تلویزیون Neo QLED 2023 از همین ویژگی های نوینی است که با رویکرد متمایزی ارائه شده و در بهبود کیفیت تاثیر به سزایی می گذارد.

هنگامی که چشمان انسان روی یک شی متمرکز می گردد، اندازه تمرکز با بهینه سازی وضوح و کیفیت بافت سوژه مورد نظر افزایش می یابد و در عین حال، تصویر پس زمینه نیز حفظ می گردد. فناوریReal Depth Enhancer بر اساس درک این رفتار انسان پیشرفته است و با استفاده از هوش مصنوعی به طور اتوماتیک یک شی را از پس زمینه آن جدا می نماید تا حس عمق بیشتری ایجاد کند و تصاویر را به شکلی واقعی برجسته کند.

علاوه بر این، فناوری ماتریس کوانتوم (Neo Quantum Matrix Pro) نمایش جزئیات را به وسیله کنترل دقیق LEDهای کوچک کوانتومی بهبود می بخشد. این تنظیم دقیق باعث افزایش حس واقعیت روی صفحه می گردد. در واقع فناوری Real Depth Enhancer با تقویت موثر کنتراست سوژه در پیش زمینه، عمق تصویر را افزایش می دهد تا محتوایی که دیدن می کنید مانند صحنه ای واقعی از زندگی نمایان گردد. فناوری Real Depth Enhancer را می توان نتیجه بهینه سازی تمام فناوری های مربوطه دانست که به جای تمرکز بر بهبود وضوح، بیشتر بر مسائل روانشناختی انسان تمرکز دارد.

از بازی های 8K تا آثار هنری در تلویزیون های سامسونگ

چه اندازه از محتوایی که بشر را احاطه نموده است امروزه با کیفیت 8K منتشر می گردد؟ سانگ مین لی، رئیس آزمایشگاه راهکارهای کیفیت تصویر سامسونگ اعتقاد دارد که: در پی رشد اخیر دستگاه های 8K از جمله گوشی های هوشمند، هرکسی می تواند محتوای 8K ایجاد کند و آن را با وضوح فوق العاده مشاهده کند. بعلاوه اکنون کارت های گرافیکی با کارایی بالا این امکان را برای دستگاه ها فراهم می نمایند که بازی های 8K را به خوبی اجرا نمایند؛ این یعنی ما اکنون در عصر 8K UHD زندگی می کنیم.

به گفته سانگ، اندازه فزاینده ای از محتوای 8K در شبکه های اجتماعی موجود است و هنرمندان در حال ایجاد آثار هنری دیجیتال با کیفیت 8K هستند. سامسونگ این سطح از کیفیت را در پلتفرم یوتیوب به تلویزیون Neo QLED 2023 اضافه نموده تا کاربران بتوانند محتوای 8K موجود در یوتیوب را به راحتی مشاهده نمایند و از آثار هنری دیجیتال در قالب NFT بهره مند شوند.

سامسونگ با قرار گرفتن در راس انجمن 8K (سازمانی جهانی که به صورت غیرانتفاعی با هدف ایجاد استانداردها و توسعه محتوای 8K در سال 2019 تأسیس شد) در پی توسعه زیست بوم این سطح کیفیت از تصاویر است. این انجمن 33 عضو دارد که از جمله آن ها می توان شرکت سامسونگ، فراورینمایندگان پنل های تلویزیون، سازندگان تراشه های SoC و فراورینمایندگان محتوا را نام برد. افزون بر این، سال گذشته سامسونگ تیزری از سریال The Lord of the Rings: The Rings of Power را با همکاری یکی دیگر از اعضای انجمن یعنی Amazon Prime Video توسعه داد و با کیفیت 8K منتشر کرد.

تمامی این کوشش ها منجر به طراحی و عرضه تلویزیون هایی شده است که به یاری الگوریتم های ارتقای کیفیت تصویر و بعلاوه عملکرد صوتی قدرتمند، می تواند تصاویری واقعی و چشم نواز را متناسب با هر فضا و زمانی پخش کند.

منبع: فوت و فن

به "قدم گذاشتن به دنیای 8k با تلویزیون های Neo QLED سامسونگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدم گذاشتن به دنیای 8k با تلویزیون های Neo QLED سامسونگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید