نقد و آنالیز MacBook Pro M1؛ هم تراز با مدل ایر اما بهینه یافته تر

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، لپتاپ MacBook Pro M1 یکی دیگر از محصولات الکترونیکی شرکت اپل محسوب می گردد که در حال حاضر به علت روی کار آمدن محصولات با معماری پردازنده M2، تب و تاب خریدش اندکی کاهش یافته است. با این اوصاف، این محصول نقاط قوت متعدد و جذابی دارد که در این آنالیز به آن موارد و بعلاوه نقاط منفی می پردازیم.

نقد و آنالیز MacBook Pro M1؛ هم تراز با مدل ایر اما بهینه یافته تر

شرکت اپل در نوامبر سال 2020 میلادی، اولین پردازنده ها با معماری M1 را به واسطه توسعه سه مدل محصول مک بوک پرو، مک بوک ایر و مک مینی عرضه کرد. در اوایل سال 2021 بود که اپل دو مدل M1 iMac و M1 iPad Pro را هم به فهرست خط فراوری محصولات با پردازنده M1 اضافه می نماید. پردازنده M1 در آن دوران مورد استقبال بسیاری از منتقدین و کارشناس های حوزه سخت افزار نهاده شد؛ چراکه این پردازنده های نسل نو شرکت اپل، هم عملکرد بی نظیر و هم راندمان بسیار خوبی را در محصولات اپل در پی داشت. این دستاوردها، همگی به علت کار و زحمت بسیار زیاد کارشناس های خبره شرکت اپل در طول سال ها طراحی و توسعه آیفون و آی پد به دست آمد.

لپ تاپ 13 اینچی اپل مدل MacBook Pro MYD92 2020 همراه با تاچ بار

63,990,000 تومان

مشاهده و خرید

ورود چیپ های M1 و آغاز آغاز برهه ای نو برای محصولات اپل

پردازنده M1 از لحاظ ساختاری شبیه به چیپ A14 است؛ قطعاتی که در مدل های اخیر آیفون و آیپد ایر دیده شده و در ابعاد پنج نانومتر به وسیله شرکت تایوانی TSMC ساخته می گردد. گفتنی است چند سالی می گردد که شرکت TSMC تمامی چیپ های شرکت اپل را برای چند سال متمادی فراوری می نماید. کارت گرافیکِ مجتمع M1 در مقایسه با کارت های گرافیکی مثل GeForce GTX 1050 Ti و Radeon RX 560 عملکرد بهتری را در بنچمارک های گرافیکی از خود نشان می دهد. پردازنده های M1 از جنبه سرعت عملکرد CPU سه و نیم برابر سریع تر، از جنبه عملکرد پردازنده گرافیکی شش برابر بهتر و از لحاظ توانایی های یادگیری ماشینی 15 برابر سریع تر از پردازنده های اینتل قبل از عرضه اولین سری از مک بوک های M1 محسوب می شوند. با این حال، شرکت اپل توانسته در تابستان سال 2022، پردازنده های M2 را معرفی کند که در مک بوک ایر و مک بوک پرو 13 اینچی تعبیه شد. چیپ های M2 همان قابلیت های پردازنده های هشت هسته ای شبیه به M1 را عرضه می نمایند، اما تعداد هسته های بیشتری در پردازنده های گرافیکی (نه الی 10 هسته) در مدل M2 وجود دارد که به مک بوک ها قدرت عملکرد بیشتری و سریع تری را بخشیده است. بنابراین، با وجود مانور تبلیغاتی بسیار گسترده پیرامون محصولات نو اپل با پردازنده M2، می توان به خرید محصولات M1 نظیر مک بوک پرو هم فکر کرد.

بارزترین تفاوت بین نسخه پرو و ایرِ شرکت اپل با چیپ های M1، در وجود فن برای خنک سازی سیستم است. مک بوک ایر نو دارای فن نیست و به همین علت در اجرای کارهای سنگین، دمای دستگاه به شدت افزایش می یابد. در مک بوک پرو، یک فن در داخل دستگاه نهاده شده که می توان عملکرد بهتری را از دستگاه در بلند مدت شاهد بود.

مشخصات فنی MacBook Pro M1

پردازندهM1
گرافیک8core Apple-designed integrated GPU
حافظههشت گیگابایت
فضای ذخیره سازی512 گیگابایت
صفحه نمایشIPS LED-backlit LCD- QHD|2560x1600
درگاه های ارتباطیUSB 4.0
پورت ها
  • وجود تاچ بار بلوتوث نسخه 5.0 دارای 2 عدد پورت USB Type C با قابلیت پشتیبانی از ThunderBolt 3
  • مجهز به دو عدد میکروفن کیبورد با نور پس زمینه دارای 22 برنامه پیش فرض شامل iPhoto، iMovie و GarageBand
  • مجهز به جک 3.5 میلیمتری صدا
دوربینHD-720p FaceTime camera
باتریباتری لیتیوم پلیمر با ظرفیت 58.2 وات ساعت
سیستم عاملApple Mac OS - Big Sure
وزن 1.4 کیلوگرم

تفاوت MacBook Pro M1 با سایر محصولات اپل در یک نگاه

تفاوت های دیگری بین مک بوک های اپل هم وجود دارد. برای مثال مک بوک پرو یک میزان صفحه نمایش با کیفیت تر به انضمام اسپیکر و میکروفون های بهتر دارد. از طرفی دیگر، مک بوک پرو باتری قوی تری هم دارد. متاسفانه در مک بوک پرو M1، تاچ بار (Touch Bar) وجود دارد. در حقیقت تاچ بار، جایگزینِ ردیف دکمه های عملکردیِ لپتاپ های رایج در برخی از محصولات مک بوک به شمار می رود. تفاوت آنچنان حائز اهمیتی بین مک بوک ایر و نسخه پرو از لحاظ کیفیت در عملکرد و راندمان سخت افزاری دیده نمی گردد. البته این جمله تا زمانی صدق می نماید که شما از دو لپتاپ، به مدت بلند مدت تحت فشار کاری سنگین استفاده ننموده باشید. البته برای برخی از کاربرها، حتی تفاوت های جزئی پیرامون عملکرد می تواند انگیزه کافی برای آنها باشد تا برای خرید محصول نو، از خود تمایل نشان دهند. مک بوک پرو با پردازنده گرافیکی هشت هسته ای، هشت گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه ذخیره سازی، 300 دلار گران قیمت تر از مدل پایه مک بوک ایر محسوب می گردد و با رقم 1300 دلار به فروش می رسد. نسخه پیشرفته تری از مک بوک پرو M1 وجود دارد که از حافظه 512 گیگابایتی بهره می برد و می توان با قیمت 1500 دلار این لپتاپ را خریداری کرد.

در مک بوک های مبتنی بر پردازنده M1 جزئیات فنی زیادی وجود دارد که چگونه چنین محصولاتی می توانند برنامه ها را اجرا نمایند. با این حال، به طور خلاصه می توان گفت که مک بوک های M1 در اجرای برنامه های مختلف عملکرد به شدت فوق العاده ای داشته و در کنارِ عملکرد بسیار تحسین برانگیز، عمر باتری این محصولات هم عالی به نظر می رسد. با این حال، با توجه به قیمت نسبتا بیشتر نسخه مک بوک پرو نسبت به مدل ایر، شاید این سوال برای تان پیش بیاید که آیا ارزش دارد به جای خرید مک بوک ایر، مک بوک پرو را خریداری کرد؟ در ادامه دستگاه MacBook Pro M1 را از چند جنبه مختلف آنالیز می کنیم تا به این سوال با قاطعیت پاسخ دهیم.

پردازنده M1 نسبت به سایر چیپ های x86 رویه متفاوتی را برای پردازش انجام می دهد. با این حال، شرکت اپل به منظور اجرای برنامه های اینتل روی محصولات M1 خود توانسته کار خارق العاده ای را انجام دهد. علنا چنین برنامه هایی روی دستگاه های مک به خوبی اجرا شده و می توان این رویه را در مک بوک پرو هم به وضوح رویت کرد.

گلوگاه حرارتی؛ یک چالش مهم

یک چیپ اینتلِ استاندارد نظیر پردازنده چهار هسته ای Core i5 با فرکانس 2GHz، همچنان در مدل های بالارده مک بوک پرو قرار می گیرند که البته همواره با فرکانس 2GHz اجرا نمی گردد. این رقم در واقع سرعت کلاک پایه محسوب می گردد اما وقتی راندمان بیشتری از دستگاه انتظار می رود، پردازنده اینتل می تواند تا محدوده 3.8GHz افزایش پیدا کند. هنگامی که احتیاج باشد تا پردازنده خنک شده یا حالت ذخیره انرژیِ دستگاه فعال گردد، سرعت پردازنده می تواند به زیر سرعت پایه 2GHz هم برسد. به این فرایند، گلوگاه حرارتی (Thermal throttling) گفته می گردد. این که چطور فرایند گلوگاه حرارتی روی عملکرد دستگاه های الکترونیکی تاثیر می گذارد محل بحث بسیاری از نقد و آنالیز های حوزه سخت افزار است.

پردازنده M1 تا حدودی از لحاظ قدرت و سرعت متفاوت رفتار می نماید. اپل به این نکته اشاره نموده که مک بوک حاوی پردازنده M1، قابلیت توربو (Turbo boost) نداشته و در بیشتر اوقات در بالاترین سرعت کلاک کار می نماید. وقتی سیستم به هر نحوی این موضوع را شناسایی کند که لپتاپ نمی تواند به طور موثر پردازنده را خنک کند، سیستمْ از سرعت خود کم می نماید. این مورد در مک بوک ایر که فن ندارد به وضوح قابل مشاهده است و این دستگاه در امتیازهای Cinebench هم در یک بازه زمانی 30 دقیقه ای، آمار کمتری را نشان می دهد. پخش نماینده حرارتیِ آلومینیومی مک بوک ایر نمی تواند با سرعت مناسب پردازنده M1 را خنک کند. هر چند، برای یک کاربر که می خواهد با مک بوک یک کار عادی را انجام دهد، این مسئله اصلا آزاردهنده نیست.

در داخل مک بوک پرو، یک عدد فن وجود دارد. در حین انجام تست Cinebench به مدت 30 دقیقه، بعد از چند دقیقه از آغاز تست فن آغاز به کار نموده و فن برای مدت زمان زیادی روشن باقی ماند تا محیط داخل محفظه دستگاه خنک گردد. مک بوک پرو به نظر می رسد که طراحی حرارتی موثرتر و بهتری نسبت به مدل مک بوک ایر دارد. برای مثال، تستِ گرفتنِ خروجی یک ویدیوی 4K را با استفاده از نرم افزار ادوبی پریمیر پرو برای چند مرتبه انجام داده ایم و فنِ دستگاه هیچ وقت در این فرایند ها روشن نشد.

روشن شدن فن دستگاه در حالت عادی به این راحتی نیست. مواردی نظیر استفاده از گوگل میت در مرورگر کروم می تواند خیلی راحت موجب روشن شدن فن در داخل مک بوک پرو 16 اینچی مبتنی بر پردازنده اینتل گردد، اما این فرایند ها در مک بوک پرو حاوی پردازنده M1 موجب روشن شدن فن نمی شوند؛ مگر این که شما لپتاپ را تحت فشار کاری سنگین قرار دهید. در این شرایط، تفاوت چشمگیری بین دو مدل پرو و ایر دیده نمی گردد.

صفحه نمایش

صفحه نمایش رتینا (Retina) که در مک بوک پرو M1 وجود دارد، تصاویر پویا و زنده ای را به مخاطب تحویل می دهد. با این حال، وجود نوارهای سیاه اطراف صفحه نمایش بهتر بود کمتر می شد. با این حال، تماشای فیلم و سریال های مختلف با کیفیت بالا از قاب صفحه نمایش مک بوک پرو تجربه به شدت لذتبخش تلقی می گردد. صفحه نمایش مک بوک پرو M1 شفافیت 439 نیت را به طور میانه ارائه می دهد که در مقایسه با مک بوک ایر که 365 نیت است، یک دستاورد بسیار عالی به شمار میرود. از محصولات تقریبا هم تراز با مک بوک پرو، می توان به Dell XPS و ZenBook 13 اشاره نمود که به ترتیب 469 و 370 نیت را ارائه می دهند. مک بوک پرو M1 نتایج بسیار خوبی را پیرامون گامای تصویر DCI-P3 ارائه می دهد (79.2 درصد). این عدد در مقایسه با مک بوک ایر (80.9 درصد) شاید قابل مقایسه نباشد اما از لپتاپ های Dell XPS 13 (69.4 درصد) و ذن بوک 13 (76.1 درصد) به مراتب بهتر است.

عمر باتری

عمر باتری در مک بوک پرو M1 همچون مدل مک بوک ایر عالی است. شرکت اپل پیرامون پیشرفت عمر باتری M1 ادعاهای جالبی را ارائه نموده است. این شرکت مدعی شده عمر باتری در مدل های M1 دو برابر بهتر از مدل های مبتنی بر معماری اینتل است. با این حال، این جملات در حد همان ادعا باقی می ماند. شما با لپتاپ مک بوک پرو M1 می توانید تقریبا 10 ساعت بدون احتیاج به شارژر به کارهای روتین بپردازید. اگر با دستگاه، مشغول به انجام کارهای سنگین برای مثال اجرای ویدیوها با کیفیت 4K شوید، باتری تقریبا هشت ساعت دوام می آورد. با وجود این که پردازنده M1 توانسته از لحاظ عملکردی خوش بدرخشد، شرکت اپل از ارائه جزئیات به طور ریز و دقیق خودداری می نماید. به همین علت، یافتن بنچمارک های بسیار تخصصی و با جزئیات بسیار دقیق برای مک بوک های حاوی پردازنده M1 کار چندان آسانی نخواهد بود.

در تست باتری که وب سایت Tomsguide پیرامون این محصول داشته، وب گردی مداوم با شفافیت صفحه 150 نیت موجب شده تا مک بوک پرو M1 16 ساعت و 25 دقیقه دوام بیاورد. این موضوع در حالی است که مک بوک پرو با پردازنده مبتنی بر اینتل که سال 2020 عرضه شده، 10 ساعت و 21 دقیقه بدون اتصال به شارژر دوام می آورد. در واقع، تفاوت 6 ساعته بین دو محصول با پردازنده مختلف وجود دارد که یک پیشرفت بسیار خوب برای باتری دستگاه های حاوی پردازنده M1 به شمار میرود.

عملکرد گرافیکی MacBook Pro M1 در بازی های ویدیویی

مک بوک پرو در بخش اجرای بازی های ویدیویی عملکرد به نسبت قابل قبولی را ارائه می دهد. برای مثال تجربه بازی Civilization VI: Gathering Storm در مک بوک پرو M1 با میانه نرخ فریم 38 اجرا می گردد که این رقم تقریبا دو برابر نتیجه ذن بوک 13 به شمار می رود. بعلاوه اجرای بازی Rise of the Tomb Raider روی مک بوک پرو با نرخ فریم 26 بر ثانیه همراه است. با این که در اجرای دو بازی نام برده، نرخ فریم بسیار قدرتمندی از این دستگاه شاهد نیستیم، مک بوک پرو می تواند بازی های ویدیویی را با حداقل کیفیت ممکن اجرا کند.

پیرامون مشخصات فنی، ذکر این نکته ضروری است که مک بوک پرو M1 قابلیت ارتقای رم به بیشتر از 16 گیگابایت را ندارد. بعلاوه، مک بوک پرو M1 تنها از یک صفحه نمایش خارجی پشتیبانی می نماید. اپل به این نکته اشاره نموده که کنترلر تاندربولتِ منحصر به خودش را توسعه داده اما هیچ یک از مک بوک های شرکت اینتل تا به حال بیشتر از دو پورت تاندربولت نداشته اند. از طرفی، شما شبیه به یک کامپیوتر اینتل نمی توانید از یک پردازنده گرافیکی خارجی با این پورت های تاندربولت بهره ببرید. این محدودیت های مذکور برای مک بوک های ایر که جنبه مالی تر دارند قابل قبول خواهد بود اما برای مک بوک پرو که قیمت بیشتری دارد، اصلا و ابدا محدودیت پورت ها قابل چشم پوشی نیست و یک نکته منفی به شمار میرود.

دستگاه های مبتنی بر پردازنده M1 در حال حاضر یک استخر مشترک سیستم و حافظه گرافیکی به سبک iOS تحت عنوان معماری حافظه یکپارچه (Unified Memory Architecture) یا UMA دارند که عملکرد گرافیکی سریع تری را برای گرافیک های یکپارچه ممکن می سازند. این مسئله امکان دارد به ساخت پردازنده های گرافیکی گسسته در مک سرانجام ببخشد. در حالی که UMA هیچ مسئله ای از بابت سازگاری با برنامه ها در تست های ما ایجاد ننموده، ممکن است برخی برنامه ها به به روز رسانی های قابل توجهی احتیاج داشته باشند تا روی دستگاه های مبتنی بر پردازنده M1 به درستی کار نمایند.

مسائل قدیمی، همچنان پابرجا

سایر ویژگی های مک بوک پرو M1 شبیه به مک بوک پرو 13 اینچی قبلی است: استفاده از دو پورت، صفحه نمایشِ اسمی 500 نیت، کیبورد بهینه یافته به همراه تاچ بار و بعلاوه یک وبکم با کیفیت 720p ضعیف که هیچ بهبود و پیشرفتی برای آن در مدل مک بوک پرو M1 هم دیده نمی گردد.

اپل به این نکته اشاره نموده که از برخی قابلیت های پردازش تصویر از آیفون به منظور بهبود شرایط وبکم در دستگاه های M1 وام گرفته است. به همین علت، چهره ها در وبکمِ مک بوک پرو M1 میزانی شفافیت بیشتری داشته و نور پس زمینه تصویر هم به شیوه ای بهتر مدیریت می گردد. با این حال، پردازش تصویر در برخی از سناریوها می تواند موجب بدتر شدن کیفیت تصاویر گردد. با وجود این که مک بوک پرو M1 از لحاظ عملکرد و قدرت سخت افزاری کیفیت بسیار خوبی دارد، وبکم دستگاه همچون سایر مک بوک پروهای قدیمی ضعیف تلقی می گردد. از طرفی دیگر، مک بوک پرو M1 نسبت به مدل ایر که قیمت بیشتری دارد از یک وبکم 720p استفاده می نماید (مک بوک ایر دارای وبکم 1080p است).

از تاچ بار نمی توان انتظار زیادی داشت اما به طور کلی کاربرها هنگام تایپ به دستان خود نگاه نمی نمایند. بنابراین، تعبیه تاچ بار کارایی چندانی برای افراد حرفه ای ندارد. برای استفاده از تاچ بار به منظور انجام برخی فعالیت ها مثل تنظیم صدا و میزان نور صفحه باید با نگاه کردن به تاچ بار این کار را انجام داد. اگر شرکت اپل برای مک بوک ها یک صفحه لمسی طراحی کند، احتیاج به تاچ بار یک بار برای همواره از بین می رود؛ چراکه نرم افزارهای بسیار زیادی که برای آیفون و آی پد توسعه می یابند را می توان روی مک بوک پرو هم اجرا کرد. بنابراین، وجود یک صفحه لمسی می تواند روند کار با این نرم افزارها را به شدت آسان نموده و کاربر را از شر تاچ بار که علنا یک بخش نارکارآمد و اضافی است خلاص می نماید.

نقاط قوت
  • عملکرد عالی
  • عمر باتری بسیار خوب
  • صفحه نمایش قابل قبول
نقاط ضعف
  • وجود تنها دو پورت USB
  • دستگاه قابلیت ارتقا به بیش از 16 گیگابایت را ندارد
  • وبکم ضعیف و عملکرد مایوس نماینده تاچ بار

لپتاپ MacBook Pro M1؛ قدرتمند اما نه به میزان کافی!

درباره مک بوک پرو 13 اینچی با پردازنده M1 می توان این جمله را خیلی صریح گفت که با وجود بهبود و پیشرفت هایی که لپتاپ داشته، نمی توان به علت محکمی و قدرتمندی برای خرید این مک بوک اشاره نمود. با وجود عملکرد سخت افزاری بهتر و صد البته عمر باتری بهتر نسبت به مدل مک بوک ایر، همچنان مولفه بسیار وسوسه انگیزی برای کاربر ارائه نمی گردد تا محصول به طور حتمی به فروش برسد. از طرفی دیگر، محدودیت در ارتقای مشخصات فنی دستگاه هم عامل مهم دیگری است که برای عمده کاربران مایوس نماینده به نظر می رسد؛ چرا که نمی توان برای مثال رم دستگاه را به بیشتر از 16 گیگابایت ارتقا داد.

لپ تاپ 14.2 اینچ اپل مدل MacBook MKGP3 M1 Pro 2021

86,490,000 تومان

مشاهده و خرید

اگر از لحاظ بودجه با محدودیت هایی روبه رو هستید، خرید مک بوک ایر به جای خرید مک بوک پرو M1 پیشنهاد می گردد. در غیر این صورت، برای افرادی که در پی قدرت عملکردی بیشتر هستند، خرید مک بوک پرو M1 توصیه می گردد. از طرفی، وجود یک فن در داخل دستگاه، خود عامل مهم دیگری است که می توان خرید مک بوک پرو M1 را بهتر از مک بوک ایر دانست. البته عمر باتری مک بوک پرو M1 تنها مولفه ای است که می توان برای خرید این محصول به آن دل بست. در غیر این صورت اگر قیمت بالای دستگاه برای شما بسیار بالاست، یا در پی انجام کارهای گرافیکی فوق العاده بالا هستید، یا در نهایت اصلا با طراحی های مک بوک ارتباط برقرار نمی کنید، بهتر است به جای خرید مک بوک پرو M1 به سراغ سایر گزینه های موجود در بازار لپتاپ بروید.

لپ تاپ 13 اینچی اپل مدل MacBook Pro MYD92 2020 همراه با تاچ بار

63,990,000 تومان

مشاهده و خرید

لپ تاپ 13 اینچی اپل مدل MacBook Air MGN63 2020

42,690,000

تومان

لپ تاپ 13.6 اینچی اپل مدل MacBook Air-B M2 2022

54,830,000

تومان

خرید مک بوک اپل از وبلاگ سفر به کانادا

مشاهده همه

سوال و جواب های رایج درباره MacBook Pro M1

لپتاپ MacBook Pro M1 چه میزان شارژ نگه می دارد؟

در استفاده معمولی از مک بوک پرو M1 می توان هشت الی 10 ساعت را به طور تقریبی تخمین زد.

آیا لپتاپ MacBook Pro M1 برای گیم مناسب است؟

مک بوک پرو M1 برای تجربه بازی های ویدیویی نو در پایین ترین کیفیت ممکن مناسب خواهد بود.

آیا لپتاپ MacBook Pro M1 ارزش خریدن را دارد؟

اگر با محدودیت بودجه روبرو نیستید، می توان به خرید مک بوک پرو M1 فکر کرد.

منبع: دیجیکالا مگ

به "نقد و آنالیز MacBook Pro M1؛ هم تراز با مدل ایر اما بهینه یافته تر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقد و آنالیز MacBook Pro M1؛ هم تراز با مدل ایر اما بهینه یافته تر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید