نقش گرافیک محیطی بر بهبود محیط زیست شهری کتاب شد

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، سارا کریمی مؤلف این کتاب در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در شیراز،گفت: طراحی گرافیک محیطی که به اختصار ای جی دی (EGD) نیز نامیده می گردد. این لفظ بر نگاه بصری به محیط یا نگرش گرافیکی به محیط دلالت دارد، که تعریفی است به مفهوم گرافیک محیطی و محیط گرافیکی، البته به اصطلاح طراحی شهری محیطی بسیار نزدیک است و حتی به جای آن نیز به کار می­ رود و در برخی موارد این دو اصطلاح یک مفهوم را دربرمی گیرند.

نقش گرافیک محیطی بر بهبود محیط زیست شهری کتاب شد

وی اضافه کرد: طراحی گرافیک محیطی رشته هنری به شمار می آید که خود از رشته های مختلفی همانند طراحی گرافیک، طراحی داخلی، طراحی صنعتی، برنامه ریزی شهری، جغرافیا و معماری منظر بهره برده است تا مردم قادر باشند با محیطی که در آن قرار گرفته اند به یاری انتقال اطلاعات و هویت که در قالبی معین و هدفمند طراحی شده است ارتباط برقرار نمایند.

به گفته کریمی، رسالت طراحی گرافیک محیطی نشانی دهی به پارامترهای محیط اطراف در زمان تعبیه نقشه ها، برنامه ها، ساختمان ها، محصولات و سیاست ها و بعلاوه جلوه بصری بخشیدن به مسیر یابی و هویت دادن به مکان می باشد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم به زمینه تاریخی این هنر نگاهی بیاندازیم این هنر قدمتی طولانی داشته و پیدایش آن به زمان غارنشینی باز خواهد گشت که در آن موقع انسان های غارنشین با نقاشی بر روی دیوارها به این هنر می پرداختند. اما طراحی گرافیک محیطی به شیوه مدرن حدود 40 سال است که به طور حرفه ای به آن پرداخته می گردد.

کریمی توضیح داد: طراحی مسیریابی هسته شکل گیری آنچه که طراحی گرافیک میخواهد به واسطه آن تجربه مردم از قرار گرفتن در محیط را بهبود بخشد، به شمار می آید و کوشش آن سهولت مردم در تشخیص مسیرهای مورد نظرشان در عین لذت بردن از زیبایی بصری محیط با وجود نشانه ها می باشد.

وی ادامه داد: از دیگر استفاده هایی که از این هنر می گردد می توان به مکان سازی و هویت بخشیدن به آن، طراحی نمایشگاه ها، استفاده از آن در مکان های عمومی و بهره جستن از آن در تحقیقات و برنامه ریزی های شهری می توان اشاره نمود. در طول چند دهه اخیر و با پیشرفت تکنولوژی طراحی گرافیک محیطی با سرعت چشمگیری پیشرفت کرده است و از طراحی علائم گرفته تا مسیریابی، مکان سازی و شهرسازی با بهره جستن از رابط های دیجیتال توانسته است تا بیشتر از هر زمانی پیروز عمل کرده باشد. امروزه حتی شرکت ها و مراکز بزرگ و مهم از این هنر در ساخت فضای خود استفاده می نمایند تا به مکان خود هویت بخشیده و بعلاوه سهولت و زیبایی را به کارمندان و مراجعه نمایندگان خود اهدا کرده باشند.

در بخشی از کتاب نقش گرافیک محیطی بر بهبود محیط زیست شهری مجموعه زندیه در شیراز می خوانیم: یکی از مهمترین احتیاجهای انسان که باید در بستر زندگی شهری به آن پاسخ داده گردد، احتیاج به زیست اجتماعی است. شهرهای برخوردار از محیط بصری مطلوب قادرند تا با وسعت بخشیدن به تجربه زیباشناختی شهروندان، موجبات ارتقای تصویر ذهنی جامعه و تقویت غرور مدنی آنان را فراهم سازند.

در این بین محیط بصری شهرها به وسیله نظام پیچیده ای از نشانه ها، ویژگی های اجتماعی، مالی و فرهنگی جوامع خویش را به منصه ظهور می رسانند. در فرآیند تعامل میان انسان و شهر، محیط بصری به مثابه فصل مشترک این دو، زمینه ادراک، شناخت و ارزیابی محیطی شهروندان و بازدیدنمایندگان را فراهم می آورد.

اصلی ترین دریافت های انسان از محیط پیرامونش وابسته به ادراک بصری است و همیشه تحت تأثیر محیط و عوامل تصویری آن قرار می گیرد. در این راستا داده های تصویری امکان برقراری ارتباط با محیط پیرامون را برای انسان فراهم می نمایند، زیرا در ارتقاء خوانش فضاهای شهری و ادراک بصری محیط، نقش مؤثری دارند.

محیط های شهری علاوه بر اسکان متمرکز جمعیت و فعالیت های مالی شکل دهنده روابـط اجتمـاعی و فرهنگی بشر نیز هستند. به همین دلیل شهرها علاوه بر فضاهای سکونتی و کار احتیاجمند مکان هایی بـرای رفـع احتیاجهای اجتماعی و فرهنگی نیز هستند. کالبد فیزیکـی شهر نیز بر این اساس و متناسب با این احتیاجها طراحی شده تـا امکان یک زندگی اجتماعی مطلوب فـراهم آید.

احتیاج انسان به روابط اجتماعی او را احتیاجمند فضاهایی بـرای تبادل افکار و اندیشه ها کرده است و فضاهای عمومی شهی مکان هایی هستند که به ایجاد روابط اجتمـاعی منجـر می شوند. بنـابراین، کمیت و کیفیت بناهـا و فضـاهای عمـومی شـهر است که کـه گـاه از آنهـا بـا عنـوان ساختمان های مدنی یا شـهری یـاد می گردد.

به گزارش ایبنا؛ کتاب نقش گرافیک محیطی بر بهبود محیط زیست شهری مجموعه زندیه در شیراز به وسیله انتشارات ویراست به بهای 140 هزار تومان منتشر شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "نقش گرافیک محیطی بر بهبود محیط زیست شهری کتاب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش گرافیک محیطی بر بهبود محیط زیست شهری کتاب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید