وزیر خارجه عربستان: مذاکرات با ایران محبت آمیز است اما ...

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در گفت وگویی به مذاکرات ریاض با تهران اشاره نمود.

وزیر خارجه عربستان: مذاکرات با ایران محبت آمیز است اما ...

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا به نقل از العالم، فیصل بن فرحان ، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در رم و در حاشیه نشست گروه 20 درباره مذاکره ریاض با تهران گفت که مذاکرات با ایران محبت آمیز است اما پیشرفت زیادی نداشته است.

وی در گفت وگویی با سی ان بی سی گفت: ما در حال مذاکره هستیم. ما در اینجا متعهد به یافتن راستای برای حصول توافق با ایران هستیم تا به صورتی بی ثباتی امنیتی منطقه را حل و فصل کنیم که بتوانیم آینده ای مساعد را برای مردمان مان رقم بزنیم. تا بدین جای کار، ماهیت این مذاکرات مقدماتی بوده اند. ما چهار دور مذاکرات داشته ایم. ممکن است دور دیگری (از مذاکرات) نیز داشته باشیم. داریم بر روی این مسئله کار می کنیم. تا به امروز به هیچ نتیجه قاطعی نرسیده ایم اما این مذاکرات آن قدر مثبت بوده اند تا اجازه دهند گفت وگوهای بیشتری داشته باشیم. هنوز نتیجه ملموسی حاصل نشده است.

وی در بخش دیگری از این گفت وگو گفت: برای ما حیاتی است که به تداوم فعالیت های هسته ای در ایران رسیدگی کنیم. برای مان بعلاوه حیاتی است که مسئله عدم دسترسی آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز حل گردد. این ها تهدیداتی جدی علیه امنیت و ثبات منطقه ای هستند.

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان نیز پیش از این در گفت وگویی با شبکه NBC آمریکا در پاسخ به این که ایران گفت وگوهایی را با عربستان آغاز نموده است. روابط دو کشور در سال 2016 قطع شد. اعتقاد بر این است که ایران در جنگ های نیابتی با عربستان در یمن دست دارد. آیا راه چارهی سیاسی را برای آن جنگ (یمن) می بینید ؟ گفت: اولا موضوع یمن مساله ای است که بین یمن و عربستان جریان دارد و جمهوری اسلامی ایران دخالتی در آن ندارد. ما هر راه چارهی را برای مساله یمن صرفا مبتنی بر راه چاره سیاسی می دانیم. اما ما همیشه از تبادل نظرهای منطقه ای استقبال نموده ایم از جمله از تبادل نظر با عربستان سعودی. ما تبادل نظرهای جدیدی را آغاز نموده ایم و فکر می کنم در راستا خوبی قرار گرفته است. جمهوری اسلامی ایران از ابتدا راه کار نظامی در قبال یمن را مردود اعلام نمود و راه چاره سیاسی ارائه داد.

وی بعلاوه در نشستی دیگر با اشاره به گفت وگوهای ایران و عربستان گفت: گفت وگوی ایران و عربستان فرایند درست خود را طی می نماید و ما به گفت وگوی بیشتری احتیاج داریم. ما و عربستان به توافقات خاصی در موضوعات معین رسیدیم و از این گفت وگو استقبال می کنیم. گفت وگوی ما با عربستان به نفع منطقه است و این گفت وگویی سازنده است. ایران و عربستان دو کشور مهم هستند و نقش بسیار مهمی در تثبیت امنیت منطقه دارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "وزیر خارجه عربستان: مذاکرات با ایران محبت آمیز است اما ..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر خارجه عربستان: مذاکرات با ایران محبت آمیز است اما ..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید