وقتی یک محله در مزرعه قد می کشد

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، بافت مسکونی حریم بلوار امام رضا(ع) نوساز و از نظر قدمت جدیدتر از بافت داخلی کیانشهر شمالی است. شاید برای شهروندان کنونی جالب باشد که تا قبل از دهه 50 دور تا دور محله حصارکشی بود و بیشتر خانه ها به شکل کانکس در اختیار شهروندان قرار داشت.

وقتی یک محله در مزرعه قد می کشد

وبلاگ سفر به کانادا-رضا نیکنام: در مسیر بزرگراه امام علی(ع) در مسیر شرق به غرب این بزرگراه، تابلوی کیانشهر وسط بلوار جلب توجه می نماید. پس از ورود به محله کیانشهر شمالی، فضای سبز، درختان سرسبز و تنومند و بافت مسکونی منظم بیش از دیگر مناظری است که به چشم می آید. بدون تردید بلوار امام رضا(ع) از جمله معابری است که شاید در کمترین نقاط منطقه نمونه و مشابهی مثل آن بیابیم. ترافیک آرام و دور از هیاهوی شهر و سکوت و آرامش محله کیانشهر شمالی را به محلی دنج و آرام تبدیل نموده است. کیانشهر شمالی پس از گذشت چند دهه چهره متفاوتی به خود گرفته است. در ادامه گزارش فراز و نشیب این محله را با یاری شهروندان مرور کردیم.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

از بلوار سر سبز امام رضا(ع) کوچه ها و خیابان ها را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشتیم. یکی از معابر فرعی منشعب به بلوار اصلی کیانشهر شمالی، خیابان یوسف علی احدی است. در این محدوده بافت مسکونی به 2 شکل فرسوده و نوساز دیده می گردد. شاید برای شهروندانی که به چنین شرایطی عادت نموده اند، جالب باشد که در روزگار قدیم زمین های وسیع کشاورزی و گندم زارهای فراوانی اینجا وجود داشت. حسن عباس اوقلی شهروند 68 ساله کیانشهر شمالی و کاسب خیابان شهید احدی است که به همراه منصور عباس اوقلی فرزند کوچکش در تهیه گزارش محله یاری مان کردند.

کاسب قدیمی محله با بیان گوشه ای از شرایط محله کیانشهر شمالی در روزگار گذشته اضافه می نماید: اینجا تا چشم کار می کرد، زمین های کشاورزی و گندم زار دیده می شد. آن وقت ها به حاشیه شهرها توجهی نمی شد. به همین علت تعداد کمی افراد کشاورز در زمین های اجاره ای این محدوده به زندگی مشغول بودند تا اینکه افراد نظامی به اینجا آمد و رفت پیدا کردند.

به گفته این شهروند حدود 50 سال قبل زمین های این محدوده از شهر برای ساخت خانه کارکنان نظامی و ارتش در نظر گرفته شد. بنابراین به مرور زمان زمین ها و کشتزارهای وسیع خشکیده شدند و دیگر زراعت و کشاورزی در این زمین ها انجام نشد.

اگر اکنون به گوشه و کنار محله کیانشهر شمالی بروید متوجه می شوید که دیگر اثری از زمین های کشاورزی باقی نمانده و جای آن را خانه ها و آپارتمان های چند طبقه گرفته است.

دیگر از مار و عقرب خبری نیست

پس از گذشت چند دهه از شکل گیری محله کیانشهر شمالی، شهروندان از امکانات متنوعی برخوردار شده اند که در روزگار قدیم دور از انتظار بوده است. بدون تردید موقعیت کنونی محله کیانشهر شمالی مرهون همت و کوشش مدیران شهری در سال های گذشته است. منصور عباس اوقلی جوان 35 ساله محله کیانشهر شمالی بابیان این مطلب به کمبودهای دوره نوجوانی اش اشاره می نماید و می افزاید: بچه های امروز در شرایط بهتری زندگی می نمایند. وقتی ما نوجوان بودیم جایی برای ورزش و بازی در محله وجود نداشت. تا دوردست ها زمین خاکی و بایر بود. زمین هایی که گاهی در آن حیوانات وجانورانی مثل مار و عقرب پیدا می شد و این موضوع ترس و دلهره به دل اهالی می انداخت.

علیرضا شرفی نوجوان 14 ساله ساکن خیابان شهید احدی که تازه از باشگاه ورزشی میعاد کیانشهر خارج شده وقتی متوجه صحبت های ما با کاسب محله شد، با تأیید صحبت این کاسب قدیمی محل گفت: خوشبختانه در این محدوده چند زمین چمن فوتبال در خیابان فراهانی وجود دارد که نوجوانان در آنجا فوتبال بازی می نمایند. ضمن اینکه باشگاه ورزشی میعاد نیز در نزدیکی محله ماست. بنابراین امکان ورزش کردن در این یاشگاه ها برای همه نوجوانان و جوانان محله فراهم است.

محله کانکسی در گذر زمان

در بافت مسکونی محله کیانشهر شمالی تعدادی از خانه ها به صورت قولنامه ای و سنددار وجود دارند. اما خانه هایی نیز با متراژهای بین 120 تا 200 مترمربع دیده می گردد که نسبت به خانه های قولنامه ای پر مخاطب و گران تر هستند. به همین علت بیشتر ساخت وسازها وآپارتمان سازی های اجرا شده در سال های اخیر مربوط به خانه های سنددار است. رضا شبستری یکی از افراد قدیمی محله کیانشهر شمالی است که به این موضوع اشاره می نماید و می گوید: سال ها پیش پس از حصارکشی دور تا دور محله، خانه های کانکسی ویژه شاغلان ارتش در گوشه و کنار محله نصب شدند. تعداد این خانه های پیش ساخته آنقدر زیاد بود که نام اینجا را محله کانکسی گذاشته بودند.

این شهروند اضافه می نماید: رفت و آمد به محدوده خانه های کانکسی برای هر کسی مقدور نبود. به همین علت چند ایستگاه بازرسی در اطراف محل وجود داشت که یکی از آنها در بلوار امام رضا(ع) واقع بود و در اوقات شبانه روز نگهبان ها در آنجا حضور داشتند.

----

*منتشر شده در وبلاگ سفر به کانادا محله منطقه 15 در تاریخ 1393/05/25

منبع: همشهری آنلاین

به "وقتی یک محله در مزرعه قد می کشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی یک محله در مزرعه قد می کشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید