کدهای مخفی خدمه هواپیما و خلبان در مواقع اضطراری
به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، رازهای پرواز: شنیدن این کد یعنی خطر در کمین مسافران است!

خدمه پرواز کدهای زیادی برای برقراری ارتباط با یکدیگر دارند که مسافران از آن بی خبرند. مسافران روی جایگاه های خود در هواپیما با خیال راحت تکیه زده اند و غافل از این هستند که در چه موقعیتی گیر افتاده اند.
اگر مسافر هواپیما هستید و کدهای رمزی که در ادامه عنوان می کنیم را از زبان خدمه شنیدید، مطمئن شوید که یک شرایط اضطراری و خطرناک پیش آمده است!
پروازها کلمات رمز زیادی دارند که بین خلبان ها، مهمانداران، خدمه پرواز و مرکز کنترل ترافیک هوایی مصطلح است. اما با وجود تفاوت در زبان رسمی در پروازهای بین المللی به راحتی می توان فهمید کدهایی که بین آنها رد و بدل می گردد به چه معناست.
عدم توانایی برای فهمیدن زبان یکی از عوامل مشکل آفرین در سانحه هوایی تنریف (Tenerife) در سال 1977 بود که بیشترین آمار تلفات را در تاریخ پرواز داشت. در این سانحه، دو هواپیمای بوئینگ 747 در باند فرودگاه جزیره اسپانیایی تنریف در جزایر قناری به شدت به هم برخورد کردند و 583 نفر از مسافران جان خود را از دست دادند.
با این حال، یک کلمه خاص وجود دارد که شنیدن آن باید لرزه بر اندامتان بیندازد؛ کلمه ای که خیلی از مسافران از آن بی خبرند:
وقتی کلمه پَن-پَن (pan-pan) را از زبان پرسنل پرواز شنیدید، نگران شوید!
مسافران می دانند که وقتی کلمه mayday را در هواپیما می شنوند اصلاً علامت خوبی نیست. این کلمه اغلب 3 بار تکرار می گردد و شرایط مرگ آفرین و تهدید کننده ای را نشان می دهد. این کلمه از عبارت فرانسوی maidez به معنی کمکم کنید گرفته شده است. شنیدن این دو کلمه در هواپیما به معنی شرایط اضطراری و خطرناک است. البته، گاهی ممکن است این کلمات در زمانی که مشکل جدی در هواپیما پیش آمده اما هنوز به مرحله هشدار و مرگبار نرسیده نیز به کار فرایند.
واژه پن-پن نیز که از واژه panne گرفته شده است نیز 3 بار تکرار می گردد و به معنی خرابی یا شرایط اضطراری است.
علامت های آشنای دیگر شامل roger that می گردد که علامت تأیید محسوب شده و معادل فارسی آن مفهومه یا دریافت شد است.
انتخاب این کلمه به علت کمتر کردن مشکل تفاوت زبان بین خلبان هواپیمای کشورهای دیگر است. زیرا به نظر می رسد کلمه roger that از کلمه received به همان معنا راحت تر فهمیده می گردد.
کد مخفی دیگری وجود دارد که خلبان ها در مواقع هواپیماربایی یا سرقت های هوایی به کار می برند: این کد ایجاد صدای بلند مانند خندیدن یا فریاد زدن است که شیوه ای بی کلام برای برقراری ارتباط با مرکز کنترل و بیان موقعیت اضطراری است. دستگاه ترانسپوندر صدا را فوراً به مرکز کنترل مخابره می نماید.
بیان کردن شماره 7500 یعنی هواپیما ربوده شده یا دخالتی از سوی مسافران در کابین هواپیما ایجاد شده است. کد 7700 به معنی موقعیت اضطراری و کد 7600 به معنی از دست دادن ارتباط رادیویی است.
منبع: فوت و فن / express.co.uk