4عامل اصلی حادثه اخیر مترو تهران، کرج

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، خبرگزاری خبرنگاران-معاون شهردار تهران: براساس آنالیز کمیسیون سوانح، 4 عامل خطای راهبر، ضعف در سامانه های علایم و مرکز کنترل، ضعف های فرآیندی و ضعف در تجهیزات از عوامل اصلی بروز این حادثه بوده است.

4عامل اصلی حادثه اخیر مترو تهران، کرج

به گزارش خبرگزاری وبلاگ سفر به کانادا، آقای مجتبی شفیعی، در سی و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران درباره جزئیات حادثه برخورد قطار تهران-کرج گفت: 245کیلومتر شبکه بهره برداری مترو و 140ایستگاه داریم و از 170رام قطار مترو حدود 40درصد احتیاج به بازسازی دارند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: خط پنج مترو تهران 43کیلومتر است و 11 ایستگاه دارد که حدود 100هزار جابجایی روزانه انجام می دهد.

وی با پرداختن به حادثه اخیر مترو اعلام کرد: ساعت 7 صبح برخورد واگن های تهران-کرج رخ داد که 7:15 در محل حاضر شدم در حالی که بعضی از مسافران پیاده شده بودند. در این میان به دلیل فاصله واگن مترو با زمین بعضی از مسافرین در هنگام تخلیه واگن آسیب دیدند.

شفیعی ادامه داد: این اتفاق باعث ازدحام مسافر در ایستگاه قبلی و بعدی شد که بلافاصله 100 دستگاه اتوبوس تک و دوکابین تامین و مستقر شد تا مسافران را جا به جا نمایند.

او اضافه کرد: بعد از ظهر هم با تمرکز بر ایستگاه صادقیه 155دستگاه اتوبوس با هماهنگی شرکت واحد کرج مستقر شد و به صورت رایگان به مسافران خدمات رسانی صورت گرفت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه چیتگر دو خط اصلی و دو خط جانبی برای قطار های عادی و اکسپرس دارد، گفت: راهبر قطاری که مقصر واقع شده پیش از ورود به ایستگاه سرعت غیرمجاز داشته و در جلسه دوم کمیسیون سوانح که شب گذشته برگزار گردید، بسیاری از ما به این نتیجه رسیدیم که راهبر قطار مقصر 4خطا را به صورت همزمان انجام داده است.

شفیعی با بیان اینکه به صورت صددرصد این تحلیل ها کامل نیست و برای قضاوت قطعی احتیاج به زمان و آنالیز بیشتری است، گفت: در دومین جلسه ای که دیشب برگزار گردید صداها، ویدئو ها و صحبت های راهبران به صورت کامل آنالیز شد، اما اکنون معین است که راهبر یکی از قطار ها 4خطا را همزمان انجام داده است؛ یکی سرعت غیرمجاز، دومی قطع سیستم ATP، سوم عبور از چراغ قرمز و چهارم توقف بی جا.

او مطرح کرد: به نظر می رسد که راهبر قطار از لحاظ روحی و جسمی هوشیاری و تمرکز کافی نداشته و به رغم اینکه این راهبر 18سال سابقه کار داشته است و به هر حال غیرحرفه ای نبوده، اما این اشتباهات را داشته است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در حال حاضر مشکل علایم تا سیگنالینگ سبب می گردد، راهبر بتواند ATP را قطع کند و این ضعف سیستم است. به نوعی عرف شده است راهبران این خطا را انجام دهند و طی سال های گذشته از سال 80 تا به حال 7 مورد قطع ATP داشته ایم. این مشکل از سیستم کشور مبدأ که از آن تجهیزات را خریده ایم برطرف شده و برای ما هم باید این مشکل برطرف و نواقص برطرف گردد.

شفیعی ادامه داد: براساس آنالیز کمیسیون سوانح 4 عامل خطای راهبر، ضعف در سامانه های سیگنالینک و مرکز کنترل، ضعف های فرآیندی و ضعف در تجهیزات از عوامل اصلی بروز این حادثه بوده است.

او ضرورت آموزش راهبران، برطرف ضعف حفاظت فیزیکی در خط 5 و برطرف مسائل فرآیندی و تجهیزات در بهره برداری مترو را لازم دانست و گفت: فرسودگی تجهیزات موضوع بسیار مهمی است. سیستم سیگنالینگ مترو 20 سال قدمت دارد و اکنون حداقل امکانات را هم نداریم. حتی راهبر قطار زمانی که احساس برخورد دو قطار را می نماید باید به صورت بیسیم خبررسانی کند و به صورت علایم یا سیگنالینگ این دسترسی وجود ندارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه انبار تجهیزات و قطعاتی که به ما تحویل داده شده خالی بوده است، گفت: بعضی از قطعات مورد احتیاج از سال95 خریداری نشده است و ما به سرعت سفارش خرید دادیم و در حال تجهیز عاجل و فوری مترو تهران هستیم.

منبع: خبرگزاری آریا

به "4عامل اصلی حادثه اخیر مترو تهران، کرج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4عامل اصلی حادثه اخیر مترو تهران، کرج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید