آبشار خور البرز ، غول یخی بزرگ در ایران

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، آبشار خور در البرز ارتفاع 50 متری دارد که ویژگی فوق العاده آن هم یخ بستن آب آبشار در فصل زمستان است. این غول یخ زده بزرگ در ارتفاع 2400 متری از سطح دریا و در دامنه غربی گندم چال که نام یک قله می باشد و در ارتفاع 3400متری واقع شده است. آبشار خور توانسته به دلیل ویژگی های خاص منحصر به فردش که همان غول یخی بزرگ خور است آن را به یک جاذبه گردشگری برای استان البرز و خور تبدیل گردد. اگر فکر شما پیش قله گندم چال مانده است، بهتر است که بگویم قله گندم چال یا همان پهنه حصار از قله های البرز مرکزی و میان جاده چالوس و سولقان می باشد و از شمال به جایی به نام شهرستانک و از جنوب به وردآورد، از غرب به چالوس و خور و از شرق به سنگان می رسد و اگر شما علاقه مند به صعود به این قله هستید می توانید از یکی از این دو راه جاده چالوس و خور یا سنگان و سولقان بروید و در مسیر ،خود را برای تماشا آبشار های زیبا آماده کنید. آبشار هایی با قله های یخی حدود 20متر که در نوع خود کم نظیر هستند.

آبشار خور البرز ، غول یخی بزرگ در ایران

ویژگی های آبشار خور

برای بیان ویژگی های این پدیده طبیعی استان البرز ابتدا به سراغ نام خاص آبشار می رویم.خور در واقع مخفف خورشید است. این آبشار که در روستایی با همین نام واقع شده است، هرساله گردشگران را به تماشا آبشار ها و البته خور و بعلاوه به تماشا قله ها و دره های منطقه غرب تهران یا همان البرز می کشاند. آب این آبشار بزرگ به همراه غول یخی بزرگ خور به وسیله نهر کوچکی از قله حصار و لوله آبی یاری گرفته شده از چشمه می آید. محلی های منطقه برای جلوگیری از هدر رفتن آب خور آن را با لوله به داخل روستا راهنمایی نموده اند که در قسمت هایی با دریچه این آب به باغ های اهالی راهنمایی می گردد. از ویژگی های ظاهری این آبشار می توان به دو طبقه بودن آن که مجموعا 50 متر می گردد و عمود بودن ریزش آب و صخره ای بودن شکل آن اشاره نمود. این محل می تواند برای ساعاتی شمارا از افکار روزانه جدا کند ،جوری که گذر زمان را نفهمید،تماشا این غول یخ زده در زمستان علاوه بر سرما ارزش عبور از راه های سخت و یخ زده را نیز دارد.

مسیر های رسیدن به آبشار خور در البرز

اگر از سمت جاده کرج چالوس بخواهیم به سمت خور برویم باید بعد از طی 20 کیلومتر و با تماشا تابلوی خوزنکلاه وارد جاده شده و بعد از10 کیلومتر و رد کردن پیست خور وارد روستای خور شویم، می توانیم قبل از ورود به روستا ماشین را در پارکینگ پیست، پارک نموده و از جاده ای که از کنار آن نهر آبی میگذرد بالا برویم. البته در همین قسمت، جاده ماشین رو هم برای رسیدن به تله کابین و قله گندم چال وجود دارد. اگر در فصل های بهار و تابستان به این منطقه سفر می کنید در واقع در جاده ای بهشتی پا گذاشته اید. این جاده پاکوب سرسبز و پر از درختان آلوچه و آلبالو می باشد این جاده هموار و دارای شیب مناسبی است. در مسیر مکان هایی برای نشستن و گلویی تازه کردن در نظر گرفته شده است، البته با رعایت بهداشت و نریختن زباله. در اینجا دو آبشار وجود دارد که آبشار پر آب تر آبشار اصلی و مورد نظر ما می باشد.

منبع: همگردی

به "آبشار خور البرز ، غول یخی بزرگ در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبشار خور البرز ، غول یخی بزرگ در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید