حقایق جالب در خصوص صربستان

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، صربستان کشوری است کمترشناخته شده در اروپا که علاقه مندان خاص خود را دارد.

حقایق جالب در خصوص صربستان

صربستان کشوری است در منطقه بالکان، در شرق اروپا، که کمتر مورد توجه قرار می گیرد؛ با این وجود این کشور به لحاظ موقعیت جغرافیایی از جاذبه های طبیعی بسیاری بهره مند است. از طرفی با توجه به تاریخ و قدمت صربستان، جاذبه های طبیعی و فرهنگی فراوانی نیز در آن پیدا می شود. جمع این موارد می تواند صربستان را به مقصد جهانگردی مجذوب کنندهی تبدیل کند.

با این مقدمه به سراغ بعضی از حقایق و نکات جالب این کشور می رویم.

1. بر اساس مستندات، قدمت سکونت بشر در این منطقه به قرن ها پیش از میلاد مسیح باز می شود. پیدایش اولین شهر در منطقه فعلی صربستان به 6500 سال پیش بر می شود.

2. نام این کشور صربیا (Serbia) است که واژه ای یونانی به معنی سرزمین قوم صرب است.

3. صربستان در طول تاریخ مانند دیگر کشورهای این منطقه تحت تملک امپراطوری های گوناگون عایدی. از این جمله می توان به امپراطوری روم اشاره نمود. پیرو همین امر، 18 امپراطور این امپراطوری در سرزمین فعلی صربستان متولد شده بودند.

4. این سرزمین پس از اتفاقات فراوان، در اوایل قرن 15، زیر سلطه امپراطوری عثمانی رفت. این سلطه تا سال 1912 ادامه داشت تا آن که پس از کش مکش های همان سال ها به همراه اسلوونی، بوسنی، کرواسی، مقدونیه و مونته نگرو کشور تازه جمهوری سوسیالیستی یوگسلاوی (سابق) را ایجاد کردند.

5. بعدها نیز با وجود علاقه صرب ها به اتحاد یوگوسلاوی، پس از منازعات فراوان، در سال 1990 این مجموعه کشورها از یکدیگر جدا شدند و تنها صربستان و مونته نگرو به عنوان یک کشور بودند. این اتحاد نیز در سال 2006 به طور توافقی لغو شد و هر یک از این دو کشور به طور جداگانه اعلام استقلال کردند.

6. علی رغم قرارگیری این کشور در سرزمینی محصور و دور از دریا در منطقه بالکان، رودخانه های متعددی از جمله دانوب در آن جریاد دارند. همین امر موجب پدید آمدن شرایط اقلیمی نسبتا مساعدی، مانند پوشش 30٪ از سطح آن به وسیله جنگل ها شده است.

7. شرایط جغرافیایی صربستان آب و هوای تقریبا خنک و سردی را همراه با رطوبت نسبی در پی داشته است. میانگین دمای این منطقه در روزهای گرم سال 23 درجه و در روزهای سرد سال 2 درجه است.

8. کشور صربستان جمعیتی در حدود 7 میلیون نفر را در خود جای داده است.

9. بلگراد به عنوان یکی از بزرگ ترین شهرهای اروپای شرقی، با جمعیتی نزدیک به 2 میلیون نفر، مرکز کشور صربستان محسوب می شود.

10. صنعت توریسم این کشور با میانگین بیش از 2 میلیون نفر جهانگرد در سال بخش مهمی از اقتصاد صربستان را بر عهده دارد. از طرفی صنایع کشاورزی از مهم ترین صنایع این کشور محسوب می شود.

11. پس از ساکنین محلی این کشور، ملیت هایی از مجارستان و ایتالیا به ترتیب بیشترین ساکنین این سرزمین را تشکیل می دهند.

12. مسیحیت دین بیشتر مردم صربستان محسوب می شود؛ در حالی که اسلام در جایگاه بعدی قرار می گیرد.

13. این سرزمین به علت قرارگیری در محل اتصال غرب و شرق اروپا از آثار تاریخی متعددی مانند قلعه ها و کلیساهای کوچک و بزرگ برخوردار است.

14. بزرگ ترین سازه و دروازه های سنگی اروپا در این کشور قرار گرفته است. این مجموعه آثار باستانی از 3 دروازه تشکیل شده است که بزرگ ترین آن ها از 34 متر ارتفاع، 30 متر طول و 15 متر ضخامت برخوردار است.

15. پایین ترین ارتفاع این سرزمین در منطقه ای با 35 ارتفاع در کناره رودخانه دانوب و مرتفع ترین آن قله میدزور (Midzor) با 2169 متر ارتفاع است.

16. همان طور که اشاره شد رودخانه دانوب از صربستان نیز می گذرد. این امر یکی از جالب ترین پدیده های طبیعی را به وجود آورده است. منطقه ای که با عبور دانوب از گلوگاهی کوچک، بستر آن به یک باره از چند متر به چند صد متر افزایش پیدا می نماید.

17. یکی از صنایع سنتی و قدیمی مردم این سرزمین، ساعت سازی بوده است. قدمت این صنعت در صربستان بسیار بیشتر از کشور سوئیس است و در حدود 500 سال زودتر این حرفه شروع شد.

18. یکی دیگر از پدیده های طبیعی و مجذوب کننده صربستان، منطقه ای است موسوم به روستای شیطان (Devils Town) که صخره های خاکی تیز و بلندی در آن قرار گرفته است. این 220 صخره بر اثر فرسایش خاک در طول سالیان متمادی به این شکل حاصل شده اند.

19. صربستان یکی از اصلی ترین کشورهای صادرکننده تمشک است. صادرات تمشک این کشور 30٪ از کل بازار جهانی این میوه را شامل می شود.

20. برای آخرین مورد جالب است که بدانید که واژه ومپایر (Vampire) از واژه ی صربی (Vampir) برگرفته شده است که برای اولین بار به فرد روستایی و صربی که 9 نفر را کشت، لقب داده شد.

منبع: کجارو / justfunfacts.com / thefactfile.org

به "حقایق جالب در خصوص صربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایق جالب در خصوص صربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید