طرز تهیه شیرینی ساق عروس، خوشمزه و معطر

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، خبرنگارانـ با نزدیک شدن به ایام نوروز پخت انواع شیرینی های خوشمزه خانگی رونق می گیرد. شیرینی های خانگی مخصوص نوروز معمولا خشک، ریز و بسیار متنوع و رنگارنگ هستند. شیرینی ساق عروس یکی از شیرینی های سنتی ایرانی است که اصالت آن به استان مازندران بر می شود. این شیرینی بسیار خوشمزه، خوشبو و معطر است و برای پذیرایی در ایام نوروز گزینه مناسبی است.

طرز تهیه شیرینی ساق عروس، خوشمزه و معطر

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، ساق عروس شباهت زیادی به شیرینی کانولی ایتالیایی دارد، با این تفاوت که داخل ساق عروس را با مغز گردو و شکم کانولی را با خامه پر می نمایند. در این مطلب طرز تهیه شیرینی ساق عروس در منزل با روشی بسیار آسان همراه با نکات مهم و فوت و فن های مربوط به تهیه آن تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه شیرینی ساق عروس

آرد سفید شیرینی: 200 گرم

روغن جامد نباتی: 100 گرم

پودر قند: 40 گرم

پودر هل: نصف قاشق چای خوری

مغز گردو: به اندازه لازم

گلاب: 1 قاشق غذاخوری

پودر قند و پودر پسته برای تزیین: به اندازه لازم

نکات مربوط به مواد اولیه

نکات مربوط به گلاب

همان طور که می دانیم گلاب عصاره خوشبوی گل محمدی است که مرغوب ترین نوع آن در شهر های کاشان و میمند فارس تهیه می گردد. امروز در همه فروشگاه ها و سوپر مارکت ها شیشه های گلاب را در اشکال و با نام های تجاری گوناگون می بینیم که بسیاری از آن ها خالص نیستند و عطر و بوی گلاب اصیل را ندارند. گلاب اصل بوی گل محمدی می دهد و شما بوی ترشیدگی از آن استشمام نمی کنید. رنگ گلاب اصل شفاف، روشن و بدون رسوب است. گلاب اصل بعلاوه طعمی سنگین و مایل به تلخی دارد؛ پس هنگام خرید گلاب به این نکات توجه داشته باشید.

نکات مربوط به روغن

برای تهیه شیرینی های آردی بهتر است از روغن های مخصوص شیرینی آردی بهره ببرید که به صورت حلبی در فروشگاه های فروش روغن موجود است و چربی آن ها مخصوص شیرینی آردی است. در صورتی که به این روغن دسترسی ندارید، از روغن جامد نباتی بهره ببرید. توجه داشته باشید که هرگز از روغن های صاف قنادی که در لوازم قنادی ها موجود است، به تنهایی استفاده نکنید؛ زیرا باعث خشکی بیش از حد شیرینی می شوند. توصیه ما این است که اگر از روغن مخصوص شیرینی آردی استفاده نمی کنید، حتما از مخلوط روغن جامد نباتی و روغن صاف قنادی یا کره بهره ببرید.

نکات مربوط هل

برای تهیه شیرینی حتماً از پودر هل سبز بهره ببرید؛ زیرا نسبت به هل سفید عطر بیش تری دارد و برای تهیه دسر و شیرینی مناسب تر است.

طرز تهیه شیرینی ساق عروس

1 ـ ابتدا آرد و پودر هل را با هم مخلوط و یک بار الک کنید.

2 ـ روغن را آب کنید و وقتی هم دمای محیط شد، داخل کاسه بریزید و پودر قند را به آن اضافه کنید و با همزن برقی به مدت 3 دقیقه هم بزنید.

3 ـ گلاب را به مخلوط اضافه کنید و همزن را کنار بگذارید. حالا نیمی از آرد را به مواد اضافه کنید و با قاشق یا لیسک هم بزنید. بقیه آرد را هم کم کم به مواد اضافه کنید و با دست هم بزنید تا خمیر یک دستی شکل بگیرد که به دست نمی چسبد. اگر در این مرحله خمیر حالت چسبندگی داشت، کمی دیگر آرد به آن اضافه کنید.

4 ـ خمیر آماده را داخل کیسه فریزر بگذارید و به مدت دو ساعت داخل یخچال قرار بدهید تا استراحت کند. بعد از گذشت این مدت زمان خمیر را از یخچال خارج کنید و کمی دیگر ورز بدهید. حالا گلوله های کوچکی از خمیر بردارید و کف دستتان صاف کنید؛ سپس یک تکه مغز گردو را وسط خمیر بگذارید و با یاری انگشت اشاره و شصت خمیر را دور مغز گردو بپیچید و کف دو دستتان بغلتانید تا سر و ته خمیر کمی تیز گردد.

5 ـ داخل سینی فر کاغذ روغنی پهن کنید و ساق عروس های آماده را با فاصله روی سینی فر بچینید و سینی را در فر 170 درجه سانتیگراد که از قبل گرم نموده اید، به مدت 15 الی 20 دقیقه بگذارید تا بپزد. بعد از اینکه شیرینی را از فر خارج کردید، اجازه بدهید کاملا خنک گردد؛ سپس ساق عروس ها را داخل پودر قند بغلتانید و با پودر پسته تزیین کنید.

نکات مهم

1 ـ سعی کنید گلوله های خمیر بیش تر از ده گرم نباشند. در غیر این صورت ساق عروس داخل فر پف می نماید و بیش از حد بزرگ می گردد که ظاهر زیبایی نخواهد داشت.

2 ـ هنگام درست کردن خمیر ساق عروس هرگز آرد را یک باره به مواد اضافه نکنید. آرد را کم کم اضافه کنید و تا جایی بریزید که خمیر حالت چسبندگی نداشته باشد. با توجه به کیفیت آرد های متفاوت در بازار ممکن است این میزان آرد کم و گاه زیاد باشد؛ بنابراین آرد را مرحله به مرحله به خمیر اضافه کنید.

3 ـ این میزان خمیر حدود 30 عدد شیرینی ساق عروس به شما می دهد.

4 ـ دمای مناسب پخت این شیرینی برای فر برقی 150 درجه سانتیگراد است.

5 ـ این شیرینی را می توانید داخل ظرف در بسته و در جای خشک و خنک نگه داری کنید.

منبع: فرارو

به "طرز تهیه شیرینی ساق عروس، خوشمزه و معطر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شیرینی ساق عروس، خوشمزه و معطر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید