معرفی ایرسا و خواص درمانی آن

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، ایرسا گونه های مختلفی دارد. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به یک گونه از آنها که خواص دارویی داشته و در طب سنتی هم کاربرد دارد اشاره شده است.

معرفی ایرسا و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

ایرسا گونه های مختلفی دارد. در اینجا به نام علمی و تعیینات مربوط به یک گونه از آنها که خواص دارویی داشته و در طب سنتی هم کاربرد دارد اشاره شده است.

نام علمی:

Iris florentina L.، نام فرانسه Iris de Florence و نام انگلیسی آن Florentine Iris می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، زنبق، سوسن ابیض، دهق، آسمان جونی و بیخ بنفشه نامیده شده است.

تیره گیاه:

زنبق Iridacea

نوع گیاه:

بوته

تعیینات ظاهری:

گیاهی است چند ساله با ساقه ای راست به ارتفاع حدود 70 سانتی متر و برگ های آن سبز مات و به شکل تیغه هایی به عرض 2 تا 3 سانتی متر می باشد. در انتهای ساقه، گل دهنده و گل های آن درشت، سفید رنگ در برخی موارد کبود آسمانی، معطر و منفرد هستند. زیاده روی در مصرف آن مسهل قوی و قی آور است به طوری که موجبات تحریک دستگاه هضم، درد شدید در روده، استفراغ و دفع زیاد مدفوع را همراه می آورد. میوه اش بیضی شکل دارای سه زاویه نسبتاً تعیین و در آن تعدادی دانه وجود دارد. ساقه زیرزمینی گیاه، متورم، حجیم، گوشتی و پرگره، سطح خارجی آن خاکستری، مغزش سفید و طعمش تند می باشد.

طبیعت ایرسا (ساقه زیرزمینی):

طبق نظر حکمای طب قدیم ایران طبیعت آن نسبتاً گرم و متعادل است.

رویش جغرافیایی:

اغلب در سراسر اروپا بخصوص در فلورانس ایتالیا و در ایران بیشتر در غرب کشور بخصوص در نواحی قصر شیرین انتشار دارد.

بیشتر بخوانید:زنبق ببری Lilium tig.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در ایرسا (ساقه زیرزمینی):

تانن، نشاسته، گلوکوزیدی به نام ایریدین، اسانس روغنی فرّار شامل میریستیک اسید، اولئیک اسید و اترهای متیلیک و یک ماده معطر به نام ایرون در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

ساقه زیرزمینی

نحوه مصرف:

به طور معمول به صورت دم نموده یا جوشانده استفاده می نمایند و در طب سنتی برای درمان بیماری ها نحوه و اندازه مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می نماید.

خواص درمانی:

تصفیه نماینده خون و صفرابر، بازنماینده عروق و بهبود دهنده گردش خون، تقویت نماینده اعصاب و مسکن سردرد، ضد التهاب اندام های تنفسی و دم نماینده اخلاط، ضد استسقاء و مفید برای بیماری های مثانه و ناراحتی های کبد، ضد سیاه سرفه و مؤثر برای نفس تنگی، ضد یرقان و رفع نماینده صداهای مبهم در گوش می باشد. ضمناً برای میگرن های مرتبط با عادت ماهیانه، خیز عمومی، آسم مرطوب، نزله مزمن ریه، گریپ، انزال زودرس و تب و لرز هم مفید است.

تذکر:

زیاده روی در مصرف آن مسهل قوی و قی آور است به طوری که موجبات تحریک دستگاه هضم، درد شدید در روده، استفراغ و دفع زیاد مدفوع را همراه می آورد.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "معرفی ایرسا و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی ایرسا و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید