معرفی زغال اخته و خواص درمانی آن

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، التیام بخش زخم معده و تصفیه کننده خون، صفرابر و تقویت کننده روده ها، کاهنده فشار خون و بادشکن، کنترل کننده خونریزی شدید قاعدگی و دفع کننده باکتری ها از بدن، تنظیم کننده عملکرد سیستم عصبی و تقویت کننده بینایی، کاهنده

معرفی زغال اخته و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Cornus mas L.، نام فرانسه Cornier و نام انگلیسی آن Cornelian cherry می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، زغال اخته، زقال، حب الشوم و قرانیا نامیده شده است.

تیره گیاه:

زغال اخته Cornaceae

نوع گیاه:

درخت

مشخصات ظاهری:

درختی است به ارتفاع حدود 6 متر با شاخه هایی جوان و زرد رنگِ مایل به سبز و پوست تنه آن قهوه ای رنگ مایل به زرد می باشد. برگ های آن متقابل، ساده، بیضی شکل، نوک تیز و با قاعده گرد و گل های آن زرد و کوچک به صورت گل آذین های متعدد می باشند. میوه اش شفت، گوشتی، به شکل و مقدار زیتون، بیضوی، سفت، رنگ آن سرخ تیره و دارای طعمی ترش و شیرین می باشد. عمر این درخت گاهی به 300 سال هم رسیده است.

بیشتر بخوانید: زغال اخته

طبیعت میوه:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن سرد و خشک است.

رویش جغرافیایی:

اغلب در نواحی جنگلی و بیشه زارهای کشورهای اروپایی، آسیایی و در ایران بیشتر در استان های حاشیه دریای خزر انتشار دارد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در میوه:

گلوکوز، ساکارز، اسید گلیکوکسالیک، لعاب، تانن و غیره در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

میوه (زغال اخته).

نحوه مصرف:

میوه رسیده (زغال اخته) به صورت خام مصرف خوراکی داشته و فرآورده های مختلف دیگری هم دارد.

خواص درمانی:

التیام بخش زخم معده و تصفیه کننده خون، صفرابر و تقویت کننده روده ها، کاهنده فشار خون و بادشکن، کنترل کننده خونریزی شدید قاعدگی و دفع کننده باکتری ها از بدن، تنظیم کننده عملکرد سیستم عصبی و تقویت کننده بینایی، کاهنده کلسترول و مقوی کبد، خارج کننده سنگ های کلیه و مجاری ادراری و مفید برای بیماری های قلبی عروقی می باشد. ضمناً برای قطع اسهال، نازائی، وزوز گوش و سرگیجه هم مفید است. شستن دهان با جوشانده زغال اخته رفع کننده برفک دهان و مصرف صاف نموده جوشانده آن برای شب ادراری بچه ها (شبی نصف استکان) و بی اختیاری ادرار در بزرگسالان (روزی دو نصف استکان) مفید می باشد.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "معرفی زغال اخته و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی زغال اخته و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید