پگاسو زد، 102 کوپولا؛ از خودروی دیکتاتور تا موزه ای در هلند
به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، پگاسو زد-102 کوپولا در قسمت عقب و به اصطلاح قسمت کوپه مانند اتاق میزبان یک گنبد شیشه ای عجیب و بزرگ بود. علاوه بر این خروجی های استیل اگزوز زیر رکاب در نمای جانبی خودرو و گلگیرهای بسیار حجیم در کوپولا بسیار جلب توجه می کرد.
وبلاگ سفر به کانادا - پگاسو زد-102 کوپولا یکی از خاص ترین محصولات صنعت بین المللی خودرو است که احتمالا نام آن را کمتر شنیده اید! این خودرو به وسیله پگاسو خودروساز اسپانیایی معرفی گردید. پگاسو کار خود را در سال 1946 میلادی شروع کرد و دفتر مرکزی آن در بارسلون قرار داشت. علاوه بر خودرو به فراوری اتوبوس، تراکتور و ماشین های نظامی نیز مشغول بود.
پگاسو در فاصله سال های 1946 تا 1990 بیش از 350 هزار دستگاه خودرو فراوری کرد. بالاترین آمار فراوری سالانه این کمپانی نیز مربوط به سال 1974 با 26 هزار دستگاه می گردد. پگاسو در سال 1994 تمامی فعالیت های خود را متوقف کرد.
اما محصول خاص پگاسو با نام زد-102 کوپه در سال 1951 معرفی و تا سال 1958 که روی خط فراوری قرار داشت تنها 84 دستگاه از آن روانه بازار شد. در این میان 2 دستگاه متفاوت نیز با نام کوپولا فراوری شد که تفاوت هایی با نمونه استاندارد داشت. کوپولا در واقع نمونه کوچ بیلد پگاسو زد-102 بود که یک دستگاه آن به وسیله رافائل لئونیداس تروخیو دیکتاتور دومینیکن خریداری شد. اکنون فقط یک دستگاه از این خودرو در دنیا به جای مانده که در موزه لومن هلند نگهداری می گردد.
pegaso z102 cupola
پگاسو زد-102 کوپولا در قسمت عقب و به اصطلاح قسمت کوپه مانند اتاق میزبان یک گنبد شیشه ای عجیب و بزرگ بود. علاوه بر این خروجی های استیل اگزوز زیر رکاب در نمای جانبی خودرو و گلگیرهای بسیار حجیم در کوپولا بسیار جلب توجه می کرد.
زیر درپوش موتور پگاسو کوپولا یک تپنده 8 سیلندر 2.5 لیتر(دو بلوک 90 درجه) نهاده شد که 165 اسب بخار خروجی و 184 نیوتن متر گشتاور داشت. این مجموعه با جعبه دنده 5 سرعته دستی هماهنگ شد. وزن پگاسو کوپولا برابر با 1315 کیلوگرم ثبت شده است.
منبع: عصر ایران