چرا گیلان با سالخوردگی جمعیت روبرو است؟

به گزارش وبلاگ سفر به کانادا، خبرنگاران/گیلان یک دکترای جامعه شناسی، با بیان اینکه استان گیلان در شرایط سالخوردگی شدید به سر می برد، مطرح نمود: اگرچه نرخ باروری کل 1.8 درصد است، این رقم در گیلان حدود یک است که نصف باروری کل می باشد لذا به سالخورده ترین جمعیت کشور تبدیل شدیم.

چرا گیلان با سالخوردگی جمعیت روبرو است؟

دکتر محمدامین کنعانی در گفت وگو با وبلاگ سفر به کانادا، با اشاره به شرایط جمعیت کشور و استان گیلان از گذشته تا به امروز، اظهار کرد: استان های شمال کشور از جمله گیلان و مازندران و حتی گلستان از گذشته یکی از بهترین منطقه ها کشور برای سکونت بودند؛ البته سرزمین پهناور ایران دارای منطقه ها خوش آب و هوای فراوان است، اما شمال کشور شرایط خاص اقلیمی دارد.

وی با بیان اینکه تغییر شرایط معیشتی مردم موجب افزایش جمعیت شد، شرح داد: استان های شاقتصادی در دهه های 20 تا 40 جزو اولین مراکزی بودند که جمعیت آنان به واسطه شرایط مطلوب زندگی افزایش یافت. همچنین برخی اقدامات پزشکی و بهداشتی موجب افزایش شانس زنده ماندن نوزادان شد که همین مسئله به رشد جمعیت کشور شتاب داد.

این دکترای جامعه شناسی، با اشاره به زنده ماندن انبوهی از بچه ها در دهه های 30 و 40، بیان نمود: این بچه ها فرایند رشد جمعیتی سریع را در جامعه ایرانی موجب شدند و لذا در دومین سرشماری ایران که در سال 1345 انجام شد، رشد جمعیتی ما به 3.1 درصد رسید، یعنی جمعیت کشور در عرض 25 سال بعد می توانست دو برابر شود که این امر نگرانی هایی را برای دولتمردان و خانواده ها به وجود آورد.

کنعانی، با بیان اینکه رشد جمعیت در دهه های 50 و 60 نیز ادامه یافت، گفت: به واسطه شرایط بعد از انقلاب و دوران جنگ شاهد رشد جمعیتی 3.9 بودیم و جمعیت در سرشماری سال 1365 به حدود 50 میلیون رسید که نشان می داد در کمتر از بیست سال آینده این جمعیت دو برابر خواهد شد و لذا چاره ای جز اجرای سیاست های جمعیتی وجود نداشت.

وی با اشاره به درک دولتمردان و خانواده های از شرایط جمعیتی موجود، اضافه نمود: بر این اساس کاهش باروری و زاد و ولد در خانواده ها رخ داد و تداوم این فرایند موجب شد در سرشماری سال 1385 و سپس 1395 به شرایط جمعیتی کنونی برسیم؛ البته هنوز رشد جمعیت در کشور وجود دارد و معادل 1.24 درصد است که نشان می دهد از بابت رشد جمعیت مسئله ای نداریم، اما آنچه که نگرانی ایجاد می کند شرایط کنونی زاد و ولدهاست.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، نرخ زاد و ولد را مشخص کننده نیروی محرکه جمعیت دانست و گفت: رشد جمعیت یک درصدی فعلی بیشتر به خاطر جمعیت بچه ها دهه های 40 تا 60 است که اکنون در دوران باروری قرار دارند. در واقع مسئولیت زاد و ولد بر عهده متولدین دهه های 60 تا 70 است و اگرچه شاهد باروری اندک هستیم، اما همین باروی اندک در این جمعیت، رشد جمعیت را موجب شده است.

وی ثبات جمعیت در آینده را محصول نرخ باروری 2.1 درصدی دانست و متذکر شد: برای اینکه در آینده نه شاهد رشد جمعیت باشیم و نه کاهش آن باید هر زن در دوران باروری خود دو فرزند به دنیا آورد که براساس آخرین آمارها این نرخ 1.8 درصد است.

کنعانی، با بیان اینکه استان گیلان در شرایط سالخوردگی شدید به سر می برد، بیان نمود: اگرچه نرخ باروری کل 1.8 درصد است، این رقم در گیلان حدود یک است که نصف باروری کل می باشد لذا به سالخورده ترین جمعیت کشور تبدیل شدیم.

این جامعه شناس، به پیامدهای تک فرزندی و عدم تمایل به داشتن فرزند اشاره کرد و گفت: تداوم این فرایند جمعیتی ورشکستگی شرکت های بیمه ای را در آینده رقم می زند، زیرا بیمه ها باید انبوهی از والدین دهه های 50 و 60 را پوشش دهند و هزینه سالخوردگان به مراتب بیشتر از سایر گروه های سنی و حتی بچه ها است. در واقع جمعیت در حال کار نیز توانایی تامین هزینه های بیمه را نخواهد داشت و لذا شرکت های بیمه سن بیمه عمر را از 70 سال افزایش می دهند و تعهدات خود را کم می کنند.

وی از دولتمردان خواست به خواسته های جمعیتی احترام بگذارند و اضافه نمود: شرایط موجود در بسیاری از موارد خواسته جمعیت ها نیست و مسائل و مسائل اقتصادی و حتی فرهنگی بسیار اثرگذار است که حتما نیازمند بررسی و رصد و کارشناسی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چرا گیلان با سالخوردگی جمعیت روبرو است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا گیلان با سالخوردگی جمعیت روبرو است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید